• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • trållmor
    Amulett skrev 2009-04-21 20:51:57 följande:
    Vad underbart!!! Hoppas ni nu får hjälp! Och hihi - lite kul är det allt att Angeredsläkaren skällde ut Gamlestans kollegan. Lite intern kritik kan ju alltid vara bra Lycka till!!!
    Om jag har förstått det rätt så är de externrekryterade till Angered, så de kanske inte är så bundis med varandra än om de någonsin blir det...
    2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • Kavat
    trållmor skrev 2009-04-21 20:46:21 följande:
    Tack alla för era svar (kavat, jag grät när jag läste ditt långa och fylliga svar, det var därför jag försvann härifrån fl ett tag)... Jag försökte självklart ringa Östra direkt, men självklart var det missvisande tider som stod på hemsidan, och att deras telefontid var över... Jag visade min man era svar också, innan jag var tvungen att åka på jobbet, och nu j-klar har det hänt saker!!! Min man ringde till Barn- och ungdomsmedicin i Angered (nyöppnat) och förklarade läget för dem, och vi får komma dit med alla barnen (fast bara två av dem har problem)... Sen går det ett tag och läkaren från BUM i Gamlestan ringer upp och ber om ursäkt för att hon inte hade tagit oss på allvar... Det visar sig att läkaren i Angered har ringt och skällt ut henne för att hon inte tagit Mattis allergier på allvar Hon kommer tydligen också göra en anmälan på sig själv, och föreslog att vi skulle anmäla hennes bemötande till pateintombudsmannen... jaja, tänkte jag, överdriv mer om att anmäla sig själv Jag är glad iaf att jag skrev in här, så att det äntligen kan börjas med att hjälpa Mattis med hans mående Tack alla!!!
    Oj! Men åh, vad härligt att höra att ni kommer att få hjälp! Och vilken superläkare ni verkar ha fått tag i! Så skönt för er! Hoppas att du stannar kvar här i tråden och berättar hur det går för er.
  • Kavat
    trållmor skrev 2009-04-21 20:52:07 följande:
    Det ska vi göra Vad jag förstod på maken så skulle vi få komma dit redan om en vecka, och det känns ju otroligt snabbt jobbat...
    Vad jag vet så gör de inte lapptest där (görs på NÄL och Kungsbacka barnallergimottagning som är toppen på båda ställen). Det är bra med patchtest/lapptest om man inte hittat allergierna på prick/RAST, men då ni redan verkar veta om 3 st så är det ju en bra start att utesluta det och se hur det blir. Det är ju inte ens säkert att ni behöver göra ett patchtest.

Skönt att ni fick en snabb tid också.
  • trållmor
    Kavat: jag blir nog kvar, behöver nog ganska mycket vägledning från er... vi kan faktiskt inte mycket alls om allergier, eller jo, men inte matallergier...
    2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • RaketMorsan

K Kavat: Hon äter nästan olika saker varje dag därför blir det svårt att veta vad hon reagerar av. Om det inte är Nutravällingen som hon får varje kväll, men då borde hon ju ha utslagen under natten också.

Amulett: Igår tex var hon inte i kontakt med katten på hela dagen, men utslagen blossade upp ändå. Fast det kan vara så att utslagen blev något värre när katten kom in. Hon kramar och pussar alltid katten och den sover oftast i hennes lekrum (Inte samma rum som hon sover).

Sen kom jag på en till fråga. Om man redan har utslaget är det vanligt att man reagerar på tex tomat då. Alltså att man blir mer känslig?
    För nu till middagen blev hon jätte röd runt munnen av att vi hade tomatsås i maten. Så har hon inte reagerat tidigare. Fast så fort vi hade tvättat henne så gick rodnaden ned.

• Kavat
    RaketMorsan skrev 2009-04-21 22:13:40 följande:
    K Kavat: Hon äter nästan olika saker varje dag därför blir det svårt att veta vad hon reagerar av. Om det inte är Nutravällingen som hon får varje kväll, men då borde hon ju ha utslagen under natten också. Amulett: Igår tex var hon inte i kontakt med katten på hela dagen, men utslagen blossade upp ändå. Fast det kan vara så att utslagen blev något värre när katten kom in. Hon kramar och pussar alltid katten och den sover oftast i hennes lekrum (Inte samma rum som hon sover). Sen kom jag på en till fråga. Om man redan har utslaget är det vanligt att man reagerar på tex tomat då. Alltså att man blir mer känslig? För nu till middagen blev hon jätte röd runt munnen av att vi hade tomatsås i maten. Så har hon inte reagerat tidigare. Fast så fort vi hade tvättat henne så gick rodnaden ned.
    Lättast att komma på är ju om det visar på test, så kolla med läkaren om ni får komma göra nya test. Annars så är det absolut bästa att skriva matdagbok med alla ingredienser och tider när reaktionen kommer. Får hon i sig soja så finns det lite överallt (kolla min blogg på alla sojasläktingar) och havre/vete gissar jag att hon också äter dagligen.
    Ser man till vanligaste allergierna hos barn så är det mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk).

Efter ett par veckor brukar man hitta samband om vad det kan vara.
    Ja, tomat kan göra att det blossar upp så som du beskriver det.

Är det kattallergi borde hon vara röd i ögonen och att de rinner och kliar. Tar man på katten och sen i ögonen bör hon i så fall reagera rättså tydligt om det är det som orsakar det. I alla fall efter vad jag har förstått.
  • Kavat
    trållmor skrev 2009-04-21 21:09:10 följande:
    Kavat: jag blir nog kvar, behöver nog ganska mycket vägledning från er... vi kan faktiskt inte mycket alls om allergier, eller jo, men inte matallergier...
    Ja, det är bara att fråga på. Kolla gärna i mina bloggar och i Blå Myrans (finns länk i mjölktråden) så hittar du en hel del bra info.
  • Alicia05sMamma
    trållmor skrev 2009-04-21 20:46:21 följande:
    Tack alla för era svar (kavat, jag grät när jag läste ditt långa och fylliga svar, det var därför jag försvann härifrån fl ett tag)... Jag försökte självklart ringa Östra direkt, men självklart var det missvisande tider som stod på hemsidan, och att deras telefontid var över... Jag visade min man era svar också, innan jag var tvungen att åka på jobbet, och nu j-klar har det hänt saker!!! Min man ringde till Barn- och ungdomsmedicin i Angered (nyöppnat) och förklarade läget för dem, och vi får komma dit med alla barnen (fast bara två av dem har problem)... Sen går det ett tag och läkaren från BUM i Gamlestan ringer upp och ber om ursäkt för att hon inte hade tagit oss på allvar... Det visar sig att läkaren i Angered har ringt och skällt ut henne för att hon inte tagit Mattis allergier på allvar Hon kommer tydligen också göra en anmälan på sig själv, och föreslog att vi skulle anmäla hennes bemötande till pateintombudsmannen... jaja, tänkte jag, överdriv mer om att anmäla sig själv Jag är glad iaf att jag skrev in här, så att det äntligen kan börjas med att hjälpa Mattis med hans mående Tack alla!!!
    Men vad skönt att höra att det hänt grejjer så snabbt och att ni fått en annan bra och seriös läkare som vet vad han/hon håller på med.

Lycka till nu
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • 2små2stora

Imorgon ska Johanna till astma/allergisköterskan. Hoppas att de gör någon mer allergiundersökning på henne för något är det som hon reagerar på men jag tror inte att det är någon mat som ger astma besvären.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Kavat
    2små2stora skrev 2009-04-22 08:19:00 följande:
    Imorgon ska Johanna till astma/allergisköterskan. Hoppas att de gör någon mer allergiundersökning på henne för något är det som hon reagerar på men jag tror inte att det är någon mat som ger astma besvären.
    Pollen?
Svar på tråden Allergitråden!