• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • WimsA

Mama Law skrev 2009-05-07 08:28:01 följande:

Blir nog en tur till Las. med wiking så doktorn får titta på honom och  ev. medicin.
    Vad jobbigt ni har det!! Och sen att behöva jaga FK till råga på allt.
  • Twixie

Helle - Ska kolla idag vilket märke det var som var "riktig" maräng.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Helle76

Mama Law skrev 2009-05-07 08:37:04 följande:

Heracillin, dalacin och spektramox
    Ja, då har ni ju nästan testat de flesta eftersom många innehåller samma verksamma ämne. Har ni fått bakteriedödande salva?
    Twixie skrev 2009-05-07 09:11:10 följande:
    Helle - Ska kolla idag vilket märke det var som var "riktig" maräng.
    Tack, det vore snällt.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-05-07 08:37:04 följande:

Heracillin, dalacin och spektramox
    Lilleman tål inte Kåvepenin eller Molipect, men Animox funkar.
    Men jag har ingen koll på verksamma ämnen i huvudet och om det funkar mot sådana infektioner?

Skickar över en stor kram till dig och W!
  • Mama Law
    Kavat skrev 2009-05-07 17:05:47 följande:
    Lilleman tål inte Kåvepenin eller Molipect, men Animox funkar. Men jag har ingen koll på verksamma ämnen i huvudet och om det funkar mot sådana infektioner?Skickar över en stor kram till dig och W!
    Nu har vi varit på lasarettet och träffat doktorn. Det blev en ny kur dalacin i 14 dagar eller tills odlingssvaret kommer i fall det ska bytas då. Även fast wiking blir sämre i eksemen av dalacin så tyckt dr att vi skulle sätta in det så vi kunde få stopp på infektionen tills vi vet vilket penicillin som är det optimala.....

Har iaf fått papprena från FK nu men inget förslag på hur "stort" vb vi kommer få. Sa iaf att jag inte hade nåt att påpeka i det doktorn hade skrivit. Därmed behöver jag inte vänta tills kommuniceringstiden är slut 23 maj på ett beslut utan kanske kan bli ett redan nästa vecka.... vilket jag inte tror på förens jag sett det......
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-05-07 17:20:38 följande:

Nu har vi varit på lasarettet och träffat doktorn. Det blev en ny kur dalacin i 14 dagar eller tills odlingssvaret kommer i fall det ska bytas då. Även fast wiking blir sämre i eksemen av dalacin så tyckt dr att vi skulle sätta in det så vi kunde få stopp på infektionen tills vi vet vilket penicillin som är det optimala..... Har iaf fått papprena från FK nu men inget förslag på hur "stort" vb vi kommer få. Sa iaf att jag inte hade nåt att påpeka i det doktorn hade skrivit. Därmed behöver jag inte vänta tills kommuniceringstiden är slut 23 maj på ett beslut utan kanske kan bli ett redan nästa vecka.... vilket jag inte tror på förens jag sett det......
    Va? Det är väl det som det går ut på?

Här kommer första meningarna i vårt mailsvar:
    "Hej
    Här kommer kommunicering av ärendet:
    Det särskilda vård- och tillsynsbehovet i jämförelse med andra barn i motsvarande ålder bedöms vara av sådan omfattning att det berättigar till en fjärdedels vårdbidrag under åtminstone 2 år." osv.....

Konstigt!
  • mady

Verkligen konstigt!!! Vad var då syftet på "förslaget" det var ju inget förslag. Du fick mao lämna åsikter på läkarens och dina egna "åsikter"

MYSKO!

Lider med er Wiking och er. Varför vill dom att han ska ta den medicinen om eksemet blir sämre av det?

• Mama Law
    mady skrev 2009-05-07 18:22:44 följande:
    Verkligen konstigt!!! Vad var då syftet på "förslaget" det var ju inget förslag. Du fick mao lämna åsikter på läkarens och dina egna "åsikter"MYSKO!Lider med er Wiking och er. Varför vill dom att han ska ta den medicinen om eksemet blir sämre av det?
    Ja så va det i stort sett. Iofs så har jag inga åsikter i det doktorn och jag skrivit för det visste jag ju om och tyckte det va bra. Men varför skicka hem kopiorna (iofs bra då kan jag skicka de till trygg hansa) utan förslag så jag har nåt att ha synpunkter på. Det bästa är ju att nu kan jag ju få ett beslut redan nästa vecka som sagt (hoppas hoppas) men vill inte ta ut nåt i förskott.

Att han fick dalacin är för att vi inte är riktigt säkra på att han inte tål den. Dock blev han mycket bättre då han slutade med den efter 6 månader i januari. Så får se om han blir sämre igen nu.

Han mår inte alls bra just nu men det är ju förståeligt med tanke på hur han ser ut och på vilken klåda han har. Fattar inte att han kan vara så glad och positiv.
  • Mama Law
    Kavat skrev 2009-05-07 17:05:47 följande:
    Lilleman tål inte Kåvepenin eller Molipect, men Animox funkar. Men jag har ingen koll på verksamma ämnen i huvudet och om det funkar mot sådana infektioner?Skickar över en stor kram till dig och W!
    Spektramox och Amimox är nästan samma sak har jag för mig bara att spektramoxet är lite bredare på vilka bakterier den tar jämfört med amimoxen eller om det är tvärtom!
  • Mama Law
    Kavat skrev 2009-05-07 18:10:07 följande:
    Va? Det är väl det som det går ut på?Här kommer första meningarna i vårt mailsvar: "HejHär kommer kommunicering av ärendet:Det särskilda vård- och tillsynsbehovet i jämförelse med andra barn i motsvarande ålder bedöms vara av sådan omfattning att det berättigar till en fjärdedels vårdbidrag under åtminstone 2 år." osv.....Konstigt!
    Va skönt att ni ska få det i 2 år. Laddar för att behöva söka nytt på en gång då kanske jag slipper glapp nästa gång!
Svar på tråden Allergitråden!