• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady
    Kavat skrev 2009-05-06 19:07:37 följande:
    Men om du är sjukskriven så kan han ju ta "vanlig" föräldrapenning om han inte får ta ut tillfällig. Gör ju ingen skillnad pengamässigt - de olika föräldrarpenningarna och tar inte du dagar för att du är sjukskriven så kan ju han ta "dina" dagar.
    Risken finns dock att underbara FK inte godkänner den sjukskrivningen

Usch jag låter som jordens negodil men det måste vara riktig tyngd i en sjukskrivning under pågånde f-peng och mannen måste då ta ut FP, går inte att han lyfter lön och hon sjukpenning

Varför har vi ett regelverk som motarbetar i ställeför möjligör?
  • Summerlover

Ringde fk- eftersom jag har aktivitetsersättning som i principen då är sjukskriven på heltid så kan inte jag bli sjukskriven så att A kan ta tf föräldrapenning. Sen kan han ju självklart ta fp men de får bara tas ut i 3 perioder om året och han började jobba för 3v sen efter dotterns födelse.

Tack alla för att ni är så goa och svarar på mina frågor.

Imorgon ska vår hund få ett nytt hem...*gråter floder*

Kram

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
  • Blå Flygare
    AmoreElin skrev 2009-05-06 19:38:58 följande:
    Ringde fk- eftersom jag har aktivitetsersättning som i principen då är sjukskriven på heltid så kan inte jag bli sjukskriven så att A kan ta tf föräldrapenning. Sen kan han ju självklart ta fp men de får bara tas ut i 3 perioder om året och han började jobba för 3v sen efter dotterns födelse. Tack alla för att ni är så goa och svarar på mina frågor. Imorgon ska vår hund få ett nytt hem...*gråter floder* Kram
    Regeln om tre perioder gäller gäntemot arbetsgivaren så de behöver inte bevilja fler om de inte känner för det. Däremot godkänner fk fler, och de flesta arbetsgivare bryr sig inte om fler perioder heller.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-05-06 19:42:08 följande:
    Regeln om tre perioder gäller gäntemot arbetsgivaren så de behöver inte bevilja fler om de inte känner för det. Däremot godkänner fk fler, och de flesta arbetsgivare bryr sig inte om fler perioder heller.
    Precis vad jag hört också!

Trist för hans jobb, men om man inte har något val..?
  • tjolahopp81

Hej alla gamla "ansikten" som jag känner igen från tiden då min lilla dotter var komjölksöverkänslig. (Hon håller sig fortfarande till sin välling med Sinlac och havredryck annars verkar hon fixa det mesta med mjölk i...i alla fall så länge vi har koll på det.)

En akut fråga: Min sambo har bakvecka till jobbet imorgon. Har tänkt göra en kladdkaka med en topping bestående av bla. phildadelfiaost och kaffe. Nu till min fråga: Använder jag samma mängd finax mjölmix som jag skulle haft vetemjöl i kakan?

• Kavat
    tjolahopp81 skrev 2009-05-06 19:57:06 följande:
    Hej alla gamla "ansikten" som jag känner igen från tiden då min lilla dotter var komjölksöverkänslig. (Hon håller sig fortfarande till sin välling med Sinlac och havredryck annars verkar hon fixa det mesta med mjölk i...i alla fall så länge vi har koll på det.) En akut fråga: Min sambo har bakvecka till jobbet imorgon. Har tänkt göra en kladdkaka med en topping bestående av bla. phildadelfiaost och kaffe. Nu till min fråga: Använder jag samma mängd finax mjölmix som jag skulle haft vetemjöl i kakan?
    Ja, förmodligen. Svårt att säga, då jag aldrig använt finax. Men jag har använt maizena till många av mina gf bak. För det är väl gfmix?
  • tjolahopp81
    Kavat skrev 2009-05-06 19:59:51 följande:
    Ja, förmodligen. Svårt att säga, då jag aldrig använt finax. Men jag har använt maizena till många av mina gf bak. För det är väl gfmix?
    Ja, glutenfri mjölmix med mjölk. Jag har hört att bakverken blir kladdigare med gf mjölmix??
  • Helle76

Jag skulle köpa tårtbottnar idag och tänkte då att marängbottnar borde gå. Men när jag kollar innehållsförteckningen så är det skummjölkspulver i... När började man göra maränger på mjölk?

• Mama Law

Har precis plåstrat om wiking för första gången i kväll, det kommer bli en låååååång natt. *suck*

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden!