• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    AmoreElin skrev 2009-05-05 16:51:32 följande:
    Tänkte få lite tips och råd från er om det går bra? Tänkte berätta vad som hände lilla Ebba som är 3 mån: I torsdags var hon ute hela eftermiddagen med sin pappa och syster, men låg i vagnen och sov och hade det bra! Vi gick in för att hämta ut lite mat till grillen, och ge Ebba mat. Vi gjorde som vi brukar, hon fick ligga kvar i sin liggdel och en av Anders tröjor höll nappflaskan och hon åt upp allt och var nöjd (NAN 2 som vanligt)! Sätter henne därefter i sin babysit men ser efter 5-10min att hon ser röd ut. Lyfter upp henne, och ser att hela höger ansiktshalva är svullen, rödflammig och så även höger smalben. Hon får ganska snabbt svårt att öppna ögat. Vi ger henne clarityn * Var hos en allergiläkare dagen innan för att börja en utredning och höra oss för ang.Buster vår hund- så han hade skrivit ut detta tack och lov och sa att vi ej kan ta hem Buster mer för hennes skull. Även om det nu visar att hon inte är allergisk så är hon ju överkänslig och har mkt gener för att bilda allergi. Han har jobbat med detta i 40 år * Det börjar mildra efter 20 min ungefär så vi går ut för att hon ska få frisk luft. Men sedan bestämmer jag mig för att ringa sjukvårdsupplysningen och de tycker vi ska åka in så ngn kan titta på henne. När vi snabbt jäktar till bilen blossar allt upp igen fast ännu mer, och på vägen in blir hon lite slö och lealös. A får köra som en dåre medan jag sitter med 112 i luren och de varskor sjukhuset att vi kommer. Väl inne på sjukhuset ser de att hon syresätter sig bra men de ser ju hur hon ser ut, och hennes puls är för hög. Hon gallskriker precis som hon gjorde då Buster bodde hemma (det vi trodde var kolik) men detta retade väl också hennes luftvägar. De ger henne Tavigyl men det ger exakt samma effekt som clarityn och sen får de ge henne kortison. Vi får ett rum över natten och bevakas. På morgonen är bara ögat fortfarande svullet. Läkaren som gick ronden sa att vi ska börja testa nutramigen för att se. Och vi hade platsen hela helgen, så vi var utskriva på permis. På lördag morgon var hon helt återställd! Och igår var vi hos läkaren igen som vi hade fått clarityn av, han testade med pricktest för ägg och mjölk. Gav inga utslag!!! Men tyckte ändå att vi skulle fortsätta med Nutramigen och ta det lugnt, avvakta provsvaret för hund och mjölk som är på analys. Sen återkomma nästa vecka och se hur hon mår. Men inte göra ngn direkt utredning eftersom hon e så liten och mår bra nu. NU är just ordet, men tänk om/när det skulle hända igen. Jag kan ju inte introducera några smakisar el ngt sådant. Jag förklarade min oro, han sjukskrev mig så att vi trodde att A skulle kunna ta t.f föräldrarpenning men det kan man tydligen inte om barnet e mindre än 8 mån. Så därför kan A ej vara hemma. Jag vågar knappt vara själv med Ebba efter det som hände, eftersom ingen har ngn förklaring till varför det skedde och om det kommer att hända igen eller ej. Vet ju ej vad vi ska undvika. Nutramigen kostar 200kr per burk (vilket e jätte dyrt för det lilla och vi kommer ej få frikort om hon ej ger utslag för allergi)! Jag har fått höja mina mediciner och får tackla detta på ngt sätt- vet ej hur! Har en ångestsjukdom! Idag ställde en vän upp och hade Ebba i några timmar (Elin var på dagis) och nu e Elin hos sin farfar. Men hur fasiken ska man lösa det i längden. E jätte orolig!! Nu orkar jag inte mer, och vet inte hur vi ska lösa det dom dagarna A jobbar 12,5h! Lägger in ett kort på Ebba i mitt galleri på reaktionen. Men tar bort det imorgon. Kram alla
    Hej!
    Förstog inte riktigt. Ni har gett bort hunden för att hon kanske kan få allergi?
    Vad hade läkaren för teori att det "bara" var höger sida, låg tröjan där? Vad hade tröjan varit i kontakt med tidigare?

Gallskrek hon av hunden? Och det försvann när han försvann? Mystiskt.
    Kan man ens reagera med nässelutslag sådär mot hund och har hon gjort det tidigare? Känns ju konstigt om det är en reaktion på hund om inte ens hunden är där. Men jag kanske missförstod dig? Förklara gärna hur du menar.

Om ni inte vet att hon reagerar på hunden så har ju forskarna kommit fram till att det är bra att umgås med djur för att minska allergirisken.
    Men om ni vet att hon är allergisk är det ju en annan sak.
    Sen av egen erfarenhet, så kan de reagera fastän de inte är allergiska. Min dotter hade allergi enligt pricktest och RAST mot hund för ett år sedan, vi trodde oss se reaktioner på mormor och morfars hund, men var osäkra då det varierade så. Hon gosar även med andra hundar ibland (alltså gosar med hela ansiktet i pälsen) utan att vi märkt något. Vi har även katt och inte heller där reaktioner. Nu när vi testade för hund, gav det inget utslag på RAST. Så min slutsats och det jag ville komma till är att när immunförsvaret är nere (om man får i sig annat man inte tål t.ex) så kan man reagera på saker som man egentligen tål.

Har en massa exempel på det med båda barnen. Så det är synd att leva ett djurfritt liv om det inte behövs.

Jag TROR för min del att det är mjölk hon inte tål spm gav reaktionen i vagnen.
    Säkraste sättet att veta är ju att ta bort maten/djuren osv och sen provocera.

Uteslutning och provocering ska alltid tillämpas för att fastställa allergi om det inte visar på test. Det ska läkaren veta, annars byt läkare!!!!
    Man bör få Nutramigen på recept under prövotiden de får väl bara skriva ut en månads användning i så fall fram till provoceringen. Vanligast att man får det utskrivet, även om undantag finns. Så stå på dej!

Trist att du ska må dåligt. Kan ni inte få medicin som ni kan ge om det händer igen?
  • Agnes72

AmoreElin,
    förstår din oro. Hoppas ändå att du kan släppa lite och känna dig trygg under dagarna, självklart att ni snarast får svar.

Blir helt snurrig när jag läser om alla blanketter, avdrag och ansökningar. Vilken tur att denna tråd finns, alla som delar med sig om råd och erfarenheter.

Vår läkare ringde idag äntligen, efter att jag ringt och påminnt imorse igen.. Berättade om råden och instruktionerna från er, vad ni tror, och hon kunde inte annat än hålla med. Men tyckte att vi ska vänta med fler tester. Hon ska ringa igen i slutet av maj, om vi upplever att vår pojke mår bättre då, ska vi få tid hos dietist. (jag känner mig osäker med rätt kost, kalcium, vitaminer och allt)
    Jag får försöka testa andra sädesslag längre fram. Men vill låta det gå lite tid nu.

Nog svamlat om oss.

Kan inte låta bli att tycka det är lite märkligt det där med honungen. Tänk att det är så olika besked

• Mamsie

Hej på er!

Såg Dr Åsa på TV idag. Nästa vecka ska det handla om allergier. DET får man inte missa!

Ang honung till små barn:
    - Varför ska man inte ge små barn honung?
    I internationella undersökningar har man i ett fåtal fall hittat sporer av bakterien Clostridium botulinum i honung. Dessa sporer kan orsaka en förgiftning som kallas botulism hos spädbarn.
    ... Även om risken för förgiftning sannolikt är mycket liten i Sverige avråder dock Livsmedelsverket från att ge honung till barn under ett års ålder.
    (källa: Livsmedelsverket)

Nutramigen kan man ibland tigga till sig av BVC eller direkt av Mead Johnson. Värt att testa i alla fall!
    Lycka till!

*återgår till Dr House på TV4*

• Summerlover
    Kavat skrev 2009-05-05 20:25:34 följande:
    Hej! Förstog inte riktigt. Ni har gett bort hunden för att hon kanske kan få allergi? Vad hade läkaren för teori att det "bara" var höger sida, låg tröjan där? Vad hade tröjan varit i kontakt med tidigare?Gallskrek hon av hunden? Och det försvann när han försvann? Mystiskt.Kan man ens reagera med nässelutslag sådär mot hund och har hon gjort det tidigare? Känns ju konstigt om det är en reaktion på hund om inte ens hunden är där. Men jag kanske missförstod dig? Förklara gärna hur du menar. Om ni inte vet att hon reagerar på hunden så har ju forskarna kommit fram till att det är bra att umgås med djur för att minska allergirisken.Men om ni vet att hon är allergisk är det ju en annan sak. Sen av egen erfarenhet, så kan de reagera fastän de inte är allergiska. Min dotter hade allergi enligt pricktest och RAST mot hund för ett år sedan, vi trodde oss se reaktioner på mormor och morfars hund, men var osäkra då det varierade så. Hon gosar även med andra hundar ibland (alltså gosar med hela ansiktet i pälsen) utan att vi märkt något. Vi har även katt och inte heller där reaktioner. Nu när vi testade för hund, gav det inget utslag på RAST. Så min slutsats och det jag ville komma till är att när immunförsvaret är nere (om man får i sig annat man inte tål t.ex) så kan man reagera på saker som man egentligen tål.Har en massa exempel på det med båda barnen. Så det är synd att leva ett djurfritt liv om det inte behövs. Jag TROR för min del att det är mjölk hon inte tål spm gav reaktionen i vagnen.Säkraste sättet att veta är ju att ta bort maten/djuren osv och sen provocera.Uteslutning och provocering ska alltid tillämpas för att fastställa allergi om det inte visar på test. Det ska läkaren veta, annars byt läkare!!!! Man bör få Nutramigen på recept under prövotiden de får väl bara skriva ut en månads användning i så fall fram till provoceringen. Vanligast att man får det utskrivet, även om undantag finns. Så stå på dej! Trist att du ska må dåligt. Kan ni inte få medicin som ni kan ge om det händer igen?
    Ebba skrek som en galning från det att hon var en månad till hon var nästan tre månader och ögonen rann, hon blev täppt i näsan och ögonen rann. Testade att ta bort hunden och städade grundligt, alla symtom försvann så också skrikigheten (så det berodde på hunden inte kolik)! Testade 3ggr och varje gång blev reaktionerna detsamma.

Läkaren hade ingen teori om att det bara var höger sida!

Tröjan som den andre tröjan låg på kan ha varit i kontakt med hund-kommer ej ihåg.

Hon har aldrig tidigare visat att hon ej tål NAN. Och pricktestet för mjölk och ägg gav inga utslag.

Ang.hund får vi veta nästa vecka.

Vad tror ni?

Hon har aldrig reagerat såhär tidigare.

(Hon har mkt gener från min mans sida ang pälsdjur)
    (¯`°?.¸♥Älskar mina döttrar♥¸.?°´¯)
  • Summerlover

Kan tillägga att hon fick vaccination på tisdagen och hade feber till torsdag morgon- reaktionen kom på torsdag kväll!!

(¯`°?.¸♥Älskar mina döttrar♥¸.?°´¯)
  • Mamsie

AmorElin,

Max testade pos på mjölk & soja. Neg på ägg, vete mm.
    Vi fick efter mycket om o men till ett patch-test och en allergikonsulent som kom fram till att han är allergisk mot "allt"! Han är nu fri från mjölk, ägg, soja & baljväxter +släktingar, vete, havre, råg & korn.

Läkaren avrådde oss bestämt ifrån att skaffa pälsdjur eller fåglar trots att han testade neg på djur. Men prognosen är att han kommer att byta ut "bebis-allergierna" mot mer "vuxen-allergier" så ...

Nåja, vi vet vad vi har att förvänta oss och livet är ganska hanterbart nu.
    Man vänjer sig!

• Snutten

Hej!

Vi har 25% på ett astmatiskt och allergiskt barn. Jag tror att jag har haft tur, eller vad man ska säga, som fått så "mycket" för ett endaste litet barn. Jag ska genast sätta mig och börja skriva på vår nyansökan. Sist vi sökte var det iofs ganska snabb handläggningstid, inte som för MamaLaw iallafall. Jag funderar på att skippa att söka merkostnad öht. Vi har inte det nu och det verkar ju svårt att få det. Siri kan dricka havremjölk så vi har inte den fördyringen med rismjölk.

Sitter på mitt underbara jobb och skriver, därav den sena timmen.

Förlåt om jag lät lite sur förut vad gällde honung och detta. Det är bara det att jag har blivit påprackad andras god råd med alla möjliga fånerier så många ggr att man blir trött på det.

kram på er!

• Helle76

Här blir det att ringa läkaren idag för Thildes mage. Verkar som att kåvepeninen har fortsatt att göra att hon har lösa mage. Så nu har hon haft det i 4-5 dagar,det började ju när hon fick sinlacen och blev värre när hon fick medicinen.

• Alicia05sMamma

Har efter snart 3 veckor efter senaste läkarbesöket fortfarande inte fått läkarintygen på A´s allergier & astma hemskickade för att kunna skicka in till fk

Har redan sagt till henne 3 ggr. Får nu ringa idag IGEN

Mama Law: Ser att ni kämpar än med att få beslutet från fk. Makalöst att det får ta så lång tid {#lang_emotions_undecided}

Ska när jag ringer idag oxå be att få tid för pricktest på pollen. Tror nämligen att A även har problem med det. Är ofta täppt i näsan nu & kliar/gnuggar ögonen.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • 2små2stora

Jag har inte börjat med någon ansöka för vb men med sonens ep och merkostnader som kommer på det och sedan dotterns allergier så kommer vi nog upp i bra merkostnader har redan ett fullt vb och den lägsta merkostnadsdelen för sonen.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
Svar på tråden Allergitråden!