• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-06 16:07:19 följande:
    Klart som tusan det finns saker i hanteringen av ärendet att anmärka på. Hela hanteringen av ärendet tycker jag har varit under all kritik.
    Jo det finns hur mycket som helst att klaga på men en anmälan är ju något juridiskt och där vet jag inte om dessa brister med försenad handläggning osv är tillräcklig grund. Men helt klart en skrivelse med klagomål...
  • Alicia05sMamma
    mady skrev 2009-05-06 17:37:16 följande:
    Jo det finns hur mycket som helst att klaga på men en anmälan är ju något juridiskt och där vet jag inte om dessa brister med försenad handläggning osv är tillräcklig grund. Men helt klart en skrivelse med klagomål...
    Ja det vet man då aldrig förrens man gjort en anmälan. Även om det inte är ngt som går vidare så har man iaf markerat att det dom gör med folks ekonomi är inte ok.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • mady
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-06 17:43:33 följande:
    Ja det vet man då aldrig förrens man gjort en anmälan. Även om det inte är ngt som går vidare så har man iaf markerat att det dom gör med folks ekonomi är inte ok.
    Men det är just det, en skriven klagan kan man göra men för att kunna anmäla måste du ju ha xxx att anmäla för. För att låta en urusel handläggning bara passera ska man inte göra. Högt upp i rangen ska man skicka ett fett brev med fakta hur det gått till och fråga om det verkligen skall vara så. Tyvärr har ju FK ingen lagstadgad handläggningstid
  • Alicia05sMamma
    mady skrev 2009-05-06 18:07:09 följande:
    Men det är just det, en skriven klagan kan man göra men för att kunna anmäla måste du ju ha xxx att anmäla för. För att låta en urusel handläggning bara passera ska man inte göra. Högt upp i rangen ska man skicka ett fett brev med fakta hur det gått till och fråga om det verkligen skall vara så. Tyvärr har ju FK ingen lagstadgad handläggningstid
    Jo men de har de väl ??? Nog måste det väl finnas en ram för hur en handläggningstid för ett ärende ska vara & hur lång tid den får/bör ta.? Annars kan man ju i stort sett få vänta i år igentligen om man ska hård dra det.

Är du säker på att det verkligen inte finns en handläggningstid lagstadgad ?? Är det så är det ju helt bedrövligt katastrofalt skandalöst dåligt.
  • Alicia05sMamma

Måste bara säga att jag har fått hem mina varor som jag beställde ifrån allergimat.com

Helt otroligt vilka bra produkter Super trevlig personal oxå som är väldigt hjälpsama

Alicia älskar rapsy frutty:n

• mady

Tror tyvärr att det är så bedrövligt, FK har sina helt egna regler och står utanför övrig myndighetsutövning på något vis. folk får till och med vänta 8-10 veckor på bostadsbidrag!!!

FK är en bedrövelse för sig, byråkrati utöver fingerspetsarna

Men tidningen brukar också gilla att gotta sig i elända där

• emmasophia

Hej!

Stor kram till MamaLaw!!!! Fattar inte hur du orkar och tycker att ni borde ha 1/1 bara till Wiking!! Hoppas ni får MINST 3/4!! *håller tummarna*

Till AmoreElin, tycker det är konstigt att ni inte får Nutramigen på recept??? Mina barn har alltid fått även att de reagerar bara när man provocerar (och proverna visar inget). Lillen får Neocate på recept utan pos provsvar på mjölkallergi. Byt läkare om du kan!! Och jag tycker även att det är konstigt hur dom kan tro att din dotter reagerar på pricktest om hon har fått massa allergimedicin dagen innan?? Eller missuppfattade jag det hela? Om man skall testa någonting så måste man vara utan antihistamin minst 7 dagar och har man haft en allergisk reaktion så tar det 4 veckor innan antikropparna syns i blodet igen! det borde alla barnallergiläkare vara medvetna om, hos oss vet tom sköterskorna detta.

Här har det oxå varit jobbigt. Lillen fick dropp hela måndagen pga kraftig magsjuka. Förra veckan var storebror mycket sjuk men klarade sig precis. Jag själv har blivit akut dålig i ryggen och skall opereras 5/6!! Men vägen kan väl bara vara uppåt nu eller?

• Kavat
    AmoreElin skrev 2009-05-06 12:00:43 följande:
    Om detta nu visar att hon inte är allergisk mot mjölk, hade ni då återgått till NAN vilket hon tyckte om??? Och som är billigare! Kram
    Precis som övriga svarat, så hade jag fortsatt mjölkfritt i en månad innan jag provocerat. Det är bara 60% som visar på prick och RAST, så det alltså nästan lika många som det inte visar på något test.
    Och självklart ska ni får det på livsmedelshänvisning!
  • Kavat
    AmoreElin skrev 2009-05-05 16:51:32 följande:
    Jag förklarade min oro, han sjukskrev mig så att vi trodde att A skulle kunna ta t.f föräldrarpenning men det kan man tydligen inte om barnet e mindre än 8 mån. Så därför kan A ej vara hemma.
    Men om du är sjukskriven så kan han ju ta "vanlig" föräldrapenning om han inte får ta ut tillfällig.
    Gör ju ingen skillnad pengamässigt - de olika föräldrarpenningarna och tar inte du dagar för att du är sjukskriven så kan ju han ta "dina" dagar.
  • Mama Law

Hej tjejer! Hoppas det är så bra det kan bli med er en vacker dag som denna.

Här är det jobbigt för wiking han är stort sår i stort sett.... knäveck, ansikte och händer är stora vätskande sår just nu, snoret forsar och han är lätt svälld i ansiktet.... och orkar inget....

Hade tänkt ta lite av mina bilder och skicka till fk om jag måste överklaga eller lägga mig i på nåt sätt i beslutet av mitt Vb. Hoppas det ska kunna ge dom lite inblick i va det är för eksem det handlar om i verkligheten. Hoppas verkligen jag slipper men med min tur så lär jag få ta i ordentligt med hårdhandskarna!

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden!