• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Blå Flygare
    saffe skrev 2009-05-10 12:18:38 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-10 10:20:04 följande: Kan inte byta läkare, för han hade konsulterat ALLA på hela barnkliniken när jag ville göra patch-test, ingen tyckte att han skulle låta mig gå vidare med utredningen. Men jag fick ju i alla fall remiss av honom ändå, kanske ville han ha ryggen fri ifall att.. Det visade sig ju att vi hade rätt i alla allergier som vi trodde, så KANSKE han lyssnar mer på mig nu. Har inte haft mer med honom att göra sen dess. Ska på återbesök i sommar...
    Då borde han ju vara mer ödmjuk nu.
  • saffe
    Blå Flygare skrev 2009-05-10 12:35:02 följande:
    Då borde han ju vara mer ödmjuk nu.
    Jo man kan ju tycka det. Hade faktiskt förväntat mig en ursäkt när han fick resultatet på lapp-testet, men icke.. Det var ändå ganska hårda ord han sa till en förstagångsmamma tycker jag: " du ska inte "göra" henne sjukare än vad hon är"...
  • Blå Flygare
    saffe skrev 2009-05-10 13:18:15 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-10 12:35:02 följande: Jo man kan ju tycka det. Hade faktiskt förväntat mig en ursäkt när han fick resultatet på lapp-testet, men icke.. Det var ändå ganska hårda ord han sa till en förstagångsmamma tycker jag: " du ska inte "göra" henne sjukare än vad hon är"...
    Men suck!
  • Kavat
    saffe skrev 2009-05-10 13:18:15 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-10 12:35:02 följande: Jo man kan ju tycka det. Hade faktiskt förväntat mig en ursäkt när han fick resultatet på lapp-testet, men icke.. Det var ändå ganska hårda ord han sa till en förstagångsmamma tycker jag: " du ska inte "göra" henne sjukare än vad hon är"...
    Pust. Det låter som vi har haft samma läkare, men det finns tydligen två likadana... Om inte fler tyvärr...
  • saffe
    Kavat skrev 2009-05-10 17:07:34 följande:
    Pust. Det låter som vi har haft samma läkare, men det finns tydligen två likadana... Om inte fler tyvärr...
    Åhh, det finns nog hur många exempel som helst... Tyvärr..
    Med tanke på hur länge dom får plugga för o bli läkare så tycker man ju att dom borde "brinna" för yrket och göra allt för att hjälpa.. Men dom kanske tröttnar på vägen..
  • Agnes72

Saffe,
    vad kämpigt! Förstår hur du känner, jag är också förstagångsmamma och har fått liknande bemötande.
    Men efter stöd och råd här, förstod jag att det ivarjefall inte vart mitt förstånd det är fel på!

Som andra sagt till mig, du känner ditt barn!

Jag har själv förkylningsastma och vet hur stor skillnad det gör att behandla.

• Snutten

Det är så tråkigt med alla som får dåligt bemötande från läkare. Jag har blivit ifrågasatt så många ggr trots att jag både har ett barn innan min allergiker och är sjuksköterska/barnmorska.

Vi ska få göra patchtest nu på Siri bla för att se om vi ska fortsätta med provokationerna nu när det inte gick så bra med mjölkprovokationen. Ska bli intressant.

Förresten, Siri har bara haft lite spridda eksem tidigareoch det har varit bra länge. Men dels i vintras hade hon MYCKET eksem i ansiktet, som nu är bra, och nu har hon haft ganska mycket spridda torra röda fält över kroppen. Jag har fått ordning på dem men är det vanligt att eksemen blir sämre ju äldre de blir, jag trodde att det skulle vara tvärt om. Hur har ni andra haft det? Siri fyller snart tre år så gammal är hon ju inte men ändå.

• Mama Law

Hej!

Här har det varit en jobbig helg och framför allt natt. Har endast sovit i 2 timmar på morgongen mellan 4-6- Wiking har blivit bättre i sina eksem men nu är de sämre igen och han saknar hud på i stort sett alla fingrar på vänster hand. Har i dag fått veta att det är till 95% säkert att det blir Xolair behandling. Det som kan sätta stopp på det hela är att wiking är så liten 4år och behandlingen rekomenderas från 12 år. Men att wiking är så "sjuk" att man ev. sätter in den endå.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Summerlover

Hoppas alla mår bra, hinner inte läsa allt!

Idag var vi på barnmedicin och där gjordes det pricktest på Ebba för HUND; FISK; ÄGG och MJÖLK= Inget utslag för ngt!

Så nu efter att ha betalat 1000kr för Nutramigen, och Ebba bara spyr av den så ska vi återgå till NAN och testa.

Sen tyckte hon att vi kan testa att ta hem vovven igen, men vi får se hur vi gör där eftersom det var sååå nyss hon reagerade så starkt på honom. Då hade han iofs hudproblem så han luktade väldigt mkt, efter mkt omvårdnad och veterinärbesök mår han ju nu bra!

Håll tummarna för oss!!!

Å maken e hemma nu i 2v till att börja med så får vi se hur det går!

Kram Johanna

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-05-11 11:16:07 följande:
    Hej! Här har det varit en jobbig helg och framför allt natt. Har endast sovit i 2 timmar på morgongen mellan 4-6- Wiking har blivit bättre i sina eksem men nu är de sämre igen och han saknar hud på i stort sett alla fingrar på vänster hand. Har i dag fått veta att det är till 95% säkert att det blir Xolair behandling. Det som kan sätta stopp på det hela är att wiking är så liten 4år och behandlingen rekomenderas från 12 år. Men att wiking är så "sjuk" att man ev. sätter in den endå.
    Åh vad jag lider med er {#lang_emotions_frown} Hoppas så att W får bli bra i huden nu och få må bra.
    Många många styrkekramar till er från oss.

Fick idag kallelse till våran nya dietist. Ska dit den 22/5 med loppan, får se vad det besöket resulterar i
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden!