• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Agnes72

Mama Law,
    gick det bra hos läkaren?

• Agnes72

Äggallergi, hur upptäckte ni att era barn inte tåler ägg?

Visade inget i proverna på vår son, igår fick han smaka lite på dagen, på kvällen fick han massa gaser och inatt vaknade han flertal gånger och grät. Imorse upptäckte jag att han har ett "märke" (inte rött, utan torrt fnasigt, ovalt ca 1x3 cm) på underarmen.
    Kan självklart inte ha samband med äggröran, men kan inte låta bli att fundera....

• mady

Vi fick oxå på två år men innan överklagan har gått sin lilla väg är det väl dags att söka igen för att undvika glapp

Hört mer om Xolair?

Tösabiten min fick typ sin femte eller sjätte spruta(sprutor) i måndags och nu MÅSTE förbättringen ske, det utvärderas efter 16 veckor och har man inte fått hjälp så avslutas den, den är ju hiskeligt dyr. Jag vet då vart våra skattepengar går. Men faktiskt är hon i skrivande stund den som klarat pollen bäst av barnen i år. Men hon är lustig för det är så olika från år till år hur hon reagerar. I år har hon inte behövt ta ögondroppar en enda gång. Hoppas jag inte säger för mycket nu.

• Helle76

Pratade med läkaren idag om Thilde och vi skulle fortsätta att ge mjölkfritt men undvika sinlacen och sen skulle de fundera på ifall en remiss till barnkliniken behövs skickas. Ska be dem skicka en ny för Alida oxå.

• Mama Law
    mady skrev 2009-05-07 20:20:35 följande:
    Vi fick oxå på två år men innan överklagan har gått sin lilla väg är det väl dags att söka igen för att undvika glapp Hört mer om Xolair?Tösabiten min fick typ sin femte eller sjätte spruta(sprutor) i måndags och nu MÅSTE förbättringen ske, det utvärderas efter 16 veckor och har man inte fått hjälp så avslutas den, den är ju hiskeligt dyr. Jag vet då vart våra skattepengar går. Men faktiskt är hon i skrivande stund den som klarat pollen bäst av barnen i år. Men hon är lustig för det är så olika från år till år hur hon reagerar. I år har hon inte behövt ta ögondroppar en enda gång. Hoppas jag inte säger för mycket nu.
    Nej inte hört nånting mer om Xolair.

Om man överklagar beslutet får man pengarna då som man har blivit beviljad eller hur blir det?
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    Agnes72 skrev 2009-05-07 20:16:51 följande:
    Mama Law,gick det bra hos läkaren?
    Blev ny kur med Penicillin så det lär bli som förra sommaren då kurerna avlöste varandra.
  • Agnes72

Mama Law,
    sjutton också!
    Måtte läkarna snarast hitta något som verkligen hjälper.

Finns det kunskap i Sverige som kan hjälpa? Vet att ni kämpar på.

• Mama Law
    Agnes72 skrev 2009-05-07 20:54:41 följande:
    Mama Law,sjutton också!Måtte läkarna snarast hitta något som verkligen hjälper. Finns det kunskap i Sverige som kan hjälpa? Vet att ni kämpar på.
    Vet inte om det finns mer kunskap i sverige, men i dalarna finns det inte iaf...
  • WimsA

Mama Law skrev 2009-05-07 20:47:18 följande:

Blev ny kur med Penicillin så det lär bli som förra sommaren då kurerna avlöste varandra.
    Så hade min stora det med, mest problem på fötterna, varje sommar, han kunde inte ha skor på sig, vätskade stora sår.
  • Agnes72

Men tusan, vi kan skicka folk till månen men inte lösa detta! Vet att det är naivt tyckande men kan inte låta bli att bli frustrerad när jag läser hur ni har det.

Någon som har info ang äggallergi?

Svar på tråden Allergitråden!