• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Twixie

Snutten - Ibland känns det också som man inte tas på allvar just för att man är ssk. Har ibland fått den känslan när de vetat (eller listat ut på frågorna) att jag är inom sjukvården. Det är inte ovanligt som jag förstått det att det oftast förvärras tyvärr... (om det inte växer bort dvs). Båda våra killar är EXTREMT känsliga för vädret så vi kollar på vädret mycket för deras skull också så man kan sätta in lite behandling innan det blir kallt och rått (smörja en extra gång på dagen, har han lite så går jag på ordentligt med Mildison/Locoid, undviker "frätande" mat). Stora har tyvärr blivit väldigt bra på att klia när inte vi ser, ser bara märken efter att han kliat vilket ju inte gör eksemen bättre

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Snutten

Twixie: Det knäppa är att det liksom är vi som "är" sjukvården och så funkar det inte. Det jag tröstar mig med att jag iallafall känner att jag gör det jag kan för min patienter.

Siri kliar faktiskt konstigt nog inte på sina eksem, inte så farligt iallafall. Dessutom har hon fått enmassa mollusker mitt i alltihop. Men det är tydligen så att de fäster bättre i redan skadad hud.

Mama law: Så jobbigt för er!

• Kavat

Tjohoooo!!! Jag fick rätt, eller hur man nu säger. Vi fick pengar från TH för vb retroaktivt för ett halvår (som både barnen stod på pappret, men det var ju för sonen vi fick, vilket inte de tyckte förän nu när vi fått nytt beslut på bara honom! Men jag var inte alls säker på att vi skulle få det.
    Jippi!

• Kavat

Mama Law, usch, jag lider verkligen, hoppas att han blir bättre snart! Kram!

En fundering bara från mig. Finns det någon anledning till att den ena handen är värre än den andra? Alltså om det skiljer mycket? Är han vänsterhänt? Kontakt med? Bara lite funderingar...

• Kavat
    AmoreElin skrev 2009-05-11 11:27:28 följande:
    Hoppas alla mår bra, hinner inte läsa allt! Idag var vi på barnmedicin och där gjordes det pricktest på Ebba för HUND; FISK; ÄGG och MJÖLK= Inget utslag för ngt! Så nu efter att ha betalat 1000kr för Nutramigen, och Ebba bara spyr av den så ska vi återgå till NAN och testa. Sen tyckte hon att vi kan testa att ta hem vovven igen, men vi får se hur vi gör där eftersom det var sååå nyss hon reagerade så starkt på honom. Då hade han iofs hudproblem så han luktade väldigt mkt, efter mkt omvårdnad och veterinärbesök mår han ju nu bra! Håll tummarna för oss!!! Å maken e hemma nu i 2v till att börja med så får vi se hur det går! Kram Johanna
    Lycka till! Det finns barn som inte tål Nutramigen - alltså den lilla mjölk som finns i också, bra att ha i bakhuvudet. Men hoppas givetvis att det funkar med Nan! Berätta gärna hur det går för er!
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-05-11 13:54:12 följande:
    Twixie: Det knäppa är att det liksom är vi som "är" sjukvården och så funkar det inte. Det jag tröstar mig med att jag iallafall känner att jag gör det jag kan för min patienter. Siri kliar faktiskt konstigt nog inte på sina eksem, inte så farligt iallafall. Dessutom har hon fått enmassa mollusker mitt i alltihop. Men det är tydligen så att de fäster bättre i redan skadad hud. Mama law: Så jobbigt för er!
    Trist med molusker också... Men de försvinner väl av sig själv tillslut?
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2009-05-11 15:36:56 följande:
    Tjohoooo!!! Jag fick rätt, eller hur man nu säger. Vi fick pengar från TH för vb retroaktivt för ett halvår (som både barnen stod på pappret, men det var ju för sonen vi fick, vilket inte de tyckte förän nu när vi fått nytt beslut på bara honom! Men jag var inte alls säker på att vi skulle få det. Jippi!
    Grattis, helt underbart att man kan få rätt när det gäller försäkring!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-05-11 15:46:32 följande:
    Grattis, helt underbart att man kan få rätt när det gäller försäkring!
    Ja, det är många mail, telefonsamtal, en ny vb-ansökan... Skam den som ger sig!
  • Kavat

Funderar faktiskt att köpa en Scooba nu.. Men en som skurar eller dammsuger?
    Behöver ju egentligen både ock... Men samtidigt måste man ju städa golven från grejer för att det ska funka.

• Jasusu
    AmoreElin skrev 2009-05-11 11:27:28 följande:
    Hoppas alla mår bra, hinner inte läsa allt!Idag var vi på barnmedicin och där gjordes det pricktest på Ebba för HUND; FISK; ÄGG och MJÖLK= Inget utslag för ngt!Så nu efter att ha betalat 1000kr för Nutramigen, och Ebba bara spyr av den så ska vi återgå till NAN och testa.Sen tyckte hon att vi kan testa att ta hem vovven igen, men vi får se hur vi gör där eftersom det var sååå nyss hon reagerade så starkt på honom. Då hade han iofs hudproblem så han luktade väldigt mkt, efter mkt omvårdnad och veterinärbesök mår han ju nu bra!Håll tummarna för oss!!!Å maken e hemma nu i 2v till att börja med så får vi se hur det går!Kram Johanna
    Vi har också gjort pricktest på bland annat mjölk flera gånger men inte heller fått utslag.
    Det var patch-testet som istället visade på mjölkallergi.
    Så jag litar inte helt på pricktest eller blodprov
Svar på tråden Allergitråden!