• grön banan

Positivt med islam?

Islam är ingen religion jag brinner särskilt för, så nu vill jag att ni som är muslimer eller känner de som är muslimer, brer på om det positiva med religionen. Ös på. Kommer att fråga saker, men inte säga att ni ska ändra er.

• Svar på tråden Positivt med islam?
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-04 08:19:02 följande:
    Visst har jag även förlorat när jag konverterade t ex min mamma och två syskon. Men jag har vunnit så mycket mer!
    Tog de avstånd pga. du blev muslim? Om mina barn blev muslimer, skulle jag inte bli glad, men glad för deras skull o umgås med dem som vanligt.
  • kokos
    grön banan skrev 2009-04-04 08:22:16 följande:
    Hur menar du med respekt som troende och något att tro på som visar sig? Vad är det gör som gör att du känner dig tryggare?
    Jag känner mig beskyddad på ett annat sätt. Så svårt att förklara den känslan jag har inombords.... Jag har aldrig direkt trott på att saker visar sig men efter en upplevelse på tunnelbanan som hände tre gånger efter varandra på 1 timma-såg jag det som ett tecken. Det kunde bara inte vara fel och sedan den dagen har jag burit sjal och aldrig känt mig så nöjd
    grön banan skrev 2009-04-04 08:23:13 följande:
    Tog de avstånd pga. du blev muslim? Om mina barn blev muslimer, skulle jag inte bli glad, men glad för deras skull o umgås med dem som vanligt.
    Japp! Jag hade inte räknat med att de skulle acceptera det hela med öppna armar, men inte ens respekten kunde de ge.... De som förlorar! Jag har aldrig mått bättre i själen och i mitt liv
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-04 08:29:27 följande:
    Japp! Jag hade inte räknat med att de skulle acceptera det hela med öppna armar, men inte ens respekten kunde de ge.... De som förlorar! Jag har aldrig mått bättre i själen och i mitt liv
    Vad var det som visade sig?
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-04 08:29:27 följande:
    Var det de som tog avstånd eller behandlade de dig illa, så du inte orkade?
  • kokos
    grön banan skrev 2009-04-04 08:31:18 följande:
    Var det de som tog avstånd eller behandlade de dig illa, så du inte orkade?
    De hade de fördomar som många har och sade allt till mig.... T ex din man kommer misshandla dig-de hade inte ens träffat honom {#lang_emotions_surprised} Du kommer inte få arbeta, alla kommer ta avstånd från dig, varför ska du täcka dig/är du dum osv osv
    När de gick emot mig alla så blir man sårad kan jag säga de var trots allt min familj....
    grön banan skrev 2009-04-04 08:30:32 följande:
    Vad var det som visade sig?
    För att göra en historia kort.....
    På t-banan var det nästintill tomt. Fanns massa platser att sitta på.... När jag klev på satte jag mig och efter 4 stationer klev en muslimsk kvinna med sjal på och satte sig mitt emot mig. Hon gick av och en station senare hände samma sak och observera att tbanan fortfarande var lika tom. När detta hände tredje gången på samma resväg till jobbet förstod jag vad som menades då jag hade tänkt på att ta på mig sjalen men inte haft mod till det.
  • Flisan83
    rahm skrev 2009-04-03 17:36:02 följande:
    Jag kan med egen erfarenhet säga som svensk konvertit att jag har en helt annan bild. I den svenska kultur jag är uppväxt i så slavar svenska kvinnor mer!Jag är uppväxt på landsbygden och där är det verkligen kvinnorna som slavar inne medan männen är "karlakarlar" och ska vara ute och mecka med bilen och förväntar sig att maten ska stå på bordet när de kommer in och att de ska va städat och ordnat me allt annat. Och att kvinnor skulle bli slagna inom islam är bara en stor fördom, de vet du oxå om du tänker till lite. Jag ser att svenska kvinnor är mer förtryckta än kvinnor inom islam. Svenska kvinnor ses som objekt och ska behaga mannen. Och inom den svenska kulturen är så många misshandlade, kanske inte alltid fysiskt men det är så extremt många som blir psykiskt misshandlade och som är utan respekt. Inom islam har kvinnor stor respekt och är ofta dem som bestämmer i familjen.
    Av egen erfarenhet så vet jag vad jag talar om. Men som jag poängterade i mitt 1:a inlägg så är självklart inte alla lika dana.

I alla de familjer som jag träffade så var det ingen kvinna i nån av familjerna som bestämde. Där satt männen och rökte och kvinnorna gjorde allt. Löd inte kvinnan så åkte hon på så mycket stryk så jag fick ringa ambulansen. Lika dant var det med flickorna i familjen. De skulle lyda minsta lilla ord från bröderna annars så var det nävarna som gällde.

Självklart så fanns det fina stunder oxå men merparten av allt jag såg var bara rent förtryck. Min syn på islam ändrades helt när jag fick vara med och uppleva det jag gjorde.
    www.gammalfjortis.se ☆ ♥ Elias ♥ Elliot ♥ Melker ♥
  • grön banan
    Flisan83 skrev 2009-04-04 12:42:53 följande:
    Av egen erfarenhet så vet jag vad jag talar om. Men som jag poängterade i mitt 1:a inlägg så är självklart inte alla lika dana. I alla de familjer som jag träffade så var det ingen kvinna i nån av familjerna som bestämde. Där satt männen och rökte och kvinnorna gjorde allt. Löd inte kvinnan så åkte hon på så mycket stryk så jag fick ringa ambulansen. Lika dant var det med flickorna i familjen. De skulle lyda minsta lilla ord från bröderna annars så var det nävarna som gällde. Självklart så fanns det fina stunder oxå men merparten av allt jag såg var bara rent förtryck. Min syn på islam ändrades helt när jag fick vara med och uppleva det jag gjorde.
    Vilken relation hade du till dessa familjer?
  • Flisan83
    grön banan skrev 2009-04-04 12:49:15 följande:
    Vilken relation hade du till dessa familjer?
    Jag var tillsammans med äldsta sonen i ena familjen och lärde på så sätt känna ett enormt nät av folk.
    www.gammalfjortis.se ☆ ♥ Elias ♥ Elliot ♥ Melker ♥
  • grön banan

Stämmer det att bröderna bestämmer över systrarna, ni som är muslimer?

• kokos
    grön banan skrev 2009-04-04 12:55:55 följande:
    Stämmer det att bröderna bestämmer över systrarna, ni som är muslimer?
    Inte i min ingifta familj  har jag ej märkt det
Svar på tråden Positivt med islam?