Positivt med islam?
Islam är ingen religion jag brinner särskilt för, så nu vill jag att ni som är muslimer eller känner de som är muslimer, brer på om det positiva med religionen. Ös på. Kommer att fråga saker, men inte säga att ni ska ändra er.
Islam är ingen religion jag brinner särskilt för, så nu vill jag att ni som är muslimer eller känner de som är muslimer, brer på om det positiva med religionen. Ös på. Kommer att fråga saker, men inte säga att ni ska ändra er.
Jag skulle också vilja veta varför. Jag kan tänka mig att förr i tiden så var det ju så lyckat om man fick en son. Långt tillbaks i tiden så dödade de ju sina spädbarn om de fick en dotter. Islam satte stopp på detta i arabländerna och förbjöd det.
Sen finns det ju massa macho-killar som gillar att styra och ställa och det går väl ut på systrarna också, tyvärr.
Själv har jag aldrig upplevt detta, trots att jag har två bröder.
Det finns många som föredrar att få söner eftersom de liksom för vidare efternamnet på familjen då han senare gifter sig. Följden blir att de skämmer bort denna son. Han vänjer sig vid att bestämma, i vissa fall över hela familjen.
Men detta har inte med islam att göra alls.
grön banan skrev 2009-04-03 19:56:48 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2009-04-05 11:32:15 följande:
Ja det är klart man kan. Man måste bara tänka på att många länder har inte kommit så långt som Sverige. Men det går framåt. Jag förstår arabiska då det är mitt modersmål och tittar ofta på arabiska nyheterna. Jag hör återigen ordet " hokok elmaraa" som betyder kvinnans rättigheter så det är på framåtmarsch. Min far kommer från Tunisien, även min man. ibland tror jag att jag kommit till Frankrike pga jag ser hur snabbt landet förändras. Det här är en fråga om jämnställdhet inget annat. Söner är inte mer värda än döttrar i Islam.
grön banan skrev 2009-04-05 12:21:55 följande:
grön banan skrev 2009-04-05 12:20:18 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2009-04-05 12:45:36 följande:
grön banan skrev 2009-04-05 13:08:35 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2009-04-05 15:38:03 följande: