• grön banan

Positivt med islam?

Islam är ingen religion jag brinner särskilt för, så nu vill jag att ni som är muslimer eller känner de som är muslimer, brer på om det positiva med religionen. Ös på. Kommer att fråga saker, men inte säga att ni ska ändra er.

• Svar på tråden Positivt med islam?
  • grön banan
    Kinya skrev 2009-04-03 11:59:20 följande:
    Hur är den vanligaste medlemmen i svenska kyrkan: Troende eller icke-troende (endast medlem för att de lika oreligiösa föräldrarna ansåg det vara tradition att döpa barnet)? Jag har inte träffat så många troende medlemmar i svenska kyrkan. De jag träffat som är troende är antingen muslimer, medlem i pingstkyrkan, katoliker och jag har till och med träffat en troende hindu. Men hittills ingen troende medlem i svenska kyrkan. Bara såna som endast är i kyrkan vid dop, konfirmation, bröllop och begravning.
    Behöver ju inte va fel. Troende finns det en hel del.
  • Kinya

Jo, det finns det säkert men om jag tänker tillbaka på de klasskamrater jag haft genom åren t.ex. så finns där ingen alls. Däremot har det funnits ett antal som varit troende i annat samfund (pingstkyrkan, katoliker och muslimer). Och jag gick i en skolan mellan 1:an och 9:an där det i stort sett bara gick "svenska" elever. Det kom två invandrare på lågstadiet och sen tillkom några på högstadiet men de var inte många.

• Flisan83
    rahm skrev 2009-04-03 10:48:17 följande:
    Det positiva med islam är bla de bevarade fina familjevärderingarna, ingen blir lämnad. Man tar hand om varandra, hjälps åt och ställer upp, som en riktig familj ska göra. För mig är bland det bästa med islam att det är en religion som jag har med mig varje dag, inte bara i mitt hjärta utan också att jag praktiserar den varje dag genom bönen. Sedan är inte koranen ändrad så som bibeln är. Kristendomen (iaf den i sverige) ändrar saker hela tiden för att få en ursäkt till att bete sig så som man egentligen inte ska enligt religionen. Därför är islam positivt, den vägleder oss genom livet så att vi lever som bra människor, på ett bra sätt. Mitt liv har verkligen ändrat riktning sen jag konverterade, det är det absout bästa jag gjort. Jag har fått en helt annan mening med livet, en tro på något större, och därigenom fått en trygghet!!Allahu akbar.
    Det jag har sett av islam och dess familjevärderingar så är det inte särskilt fina familjeband. Tjejerna slavar och gör de inte som männen säger så blir de slagna...jag påstår inte att alla är så men mycket av det jag sett har varit så.
    www.gammalfjortis.se ☆ ♥ Elias ♥ Elliot ♥ Melker ♥
  • kokos
    Flisan83 skrev 2009-04-03 12:17:03 följande:
    Det jag har sett av islam och dess familjevärderingar så är det inte särskilt fina familjeband. Tjejerna slavar och gör de inte som männen säger så blir de slagna...jag påstår inte att alla är så men mycket av det jag sett har varit så.
    Tyvärr ser vissa bara de dåliga.... Dessutom slavar man inte. Finns de kvinnor som gör det av kärlek också... men som sagt FÖRDOMAR
  • juluu

grön banan skrev 2009-04-03 07:53:47 följande:

Muslimer är ju inga övermänniskor. Jo, om man räknar med hur många muslimer som finns i Sverige, är det minst lika många som sitter inne.
    Nej det är ju det jag menar också. Klart det finns muslimer på anstalt, som inte jobbar där utan är intagna.
    Tyckte det var konstigt sagt av Zhna i inlägg 14.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 12:20:07 följande:
    Tyvärr ser vissa bara de dåliga.... Dessutom slavar man inte. Finns de kvinnor som gör det av kärlek också... men som sagt FÖRDOMAR
    Gör vad av kärlek?
  • kokos
    grön banan skrev 2009-04-03 15:54:38 följande:
    Gör vad av kärlek?
    Passar upp på sina män syftade jag på. T ex så älskar jag att ha frukosten klar till min man för jag vet att det uppskattas men han skulle ju aldrig slå mig om jag inte hade det
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 16:06:57 följande:
    Passar upp på sina män syftade jag på. T ex så älskar jag att ha frukosten klar till min man för jag vet att det uppskattas men han skulle ju aldrig slå mig om jag inte hade det
    Passar han upp på dig också?
  • kokos
    grön banan skrev 2009-04-03 16:08:15 följande:
    Passar han upp på dig också?
    Japp det händer det också, men inget jag räknar med om jag ska vara ärlig....
    Han är en ängel just nu i mitt gravida tillstånd
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 16:10:42 följande:
    Japp det händer det också, men inget jag räknar med om jag ska vara ärlig.... Han är en ängel just nu i mitt gravida tillstånd
    Tycker du att du har större skyldighet att skämma bort honom än tvärtom.
Svar på tråden Positivt med islam?