Inlägg från: Tjock kulan |Visa alla inlägg
  • Tjock kulan

Längtan efter körsbärsblom

13 år emellan: Tackelitack

• Tjock kulan

God morgon
    Här ser det grått o mulet ut på morgonkvisten, hoppas att det drar undan under fm. Idag blir det nog en tripp till tippen med några säckar med trädgårdsavfall, annars så är det lugna gatan som gäller Alice brallis e ju sjuk .

JagOchHan skrev 2009-04-14 06:02:13 följande:
    13 år - tack för att du fixade med en trädgårdstråd Det var jätte bra.Här har helgen delvis gått åt att fixa iordning bland blommor osv, sett hur mycket mina klematis har vuxit till sig och alla knoppar som är på väg. Det enda tråkiga med helgen var att min vita stockros tyvärr inte klarat sig. Den som var så vacker. Dock hade jag tur att grannen sorterade bland sina stockrosor och kom men närmare 30 skott - tyvärr inte vita- men stockrosor endå Så nu har dom fått ett nytt hem.
    Oj vad trist men vilken underbar granne. Jag e oxå sugen på stockrosor, gillar den mörkrödsvarta jättemycket, funderar på att sätta vid entréen mot husväggen. Har hört att det ska finnas perenna stockrosor, kanske något att satsa på i stället för tvååriga{#lang_emotions_undecided}.
  • Tjock kulan

JagOchHan skrev 2009-04-14 08:17:49 följande:
    ja jo ibland är hon super trevlig *S* Tjock kulan - vad jag har förstått så är alla stockrosor perenna , men jag kan ha missförstått. Dom ska visst själv så sig, grannen sa dock att hon ibland får hjälpa dom lite på traven och öppna frökapslarna, Där gjorde ju jag fel - gjorde inte det utan trodde att det skulle bli bra ändå. Får helt enkelt köpa en ny vit men det gör jag nog först när vi bestämt vart vi ska bo
    Nej de är bienna dvs sås ena året och kommer upp o blommar året efter men om man som du säger ser till att "fröa" av dom varje år så blir de praktiskt taget som perenner o kommer år från år . Härliga ärdom i vart fall, de som har dubbla blommor är oxå superfina.

Själv har jag hunnit hämta en skottkärra hos kära mamma och vara på tippen med allt gamalt trädgårdsavfall. Blev totalt motarbetad av lilla dottern som skulle vara med o skyffla singel i fm, så det var bara att lägga ned projektet o gå in o servera lunch i stället . Hoppas på bättre tur i em, vädert är ju härligt så det gäller att passa på  att vara ute så mycket som möjligt.
  • Tjock kulan

God kväll i tråden
    Skulle behöva lite detektiv hjälp i trädgården . Har två plantor som kommit upp med blad och som jag är osäker på vad det är mistänker stormhatt eller riddarsporre, men är som sagt inte säker och vågar därför inte flytta över dom i nya planteringen ännu. så här ser de ut

• Tjock kulan

Memoria:Vad trist att de inte tog sig, kanske du ska testa o flytta dom till ett soligare läge {#lang_emotions_undecided}.

Fluffiga: Åh vad härligt att snön börjar smälta bort hos er, förstår att det kliar i fingrarna.

Jag o Han: Oj, jag trodde det var jättesvårt att fröså lavendel, underbart att den vita redan har blommor . Jag köpte en färdig planta till stugan som vi hade tidigare men den tog sig aldrig riktigt . Visst är man extra stolt när det man sått själv tar sig o växer .

Någon som har koll på var man kan hitta fina blomsterstöd till rabatten,  typ konformade spaljeer i flätad pil? *flummig förklaring * Hittade ett på Rusta men det var för kantigt o fult.

• Tjock kulan

Memoria och Jag och Han: Tack för hjälpen, ni har inga bilder på era stöd?, Netto och City gross finns ju här i mina krokar så då ska jag ge mig till tåls och spana där framöver.

Fluffiga: Jag brukar klippa ner på våren precis som du, men marktäckarna som du pratar om brukar jag bara borsta av lite lätt med handen, det torra som lossnar får lossna det andra låter jag vara kvar. Det äör ju som Memoria säger när de börjar skjuta nya blad så syns ju inte det torkade löven längre.

Någon som har koll på hur långt ner man ska beskära Lvendel? vet att man inte ska fega och bara klippa topparna men e rädd för att gå för hårt åt det lilla livet . Undrar även om någon vet när man ska så slinger krasse frön. Min man kom hem med frön till citrongul krasse som han fått av en arbetskamrat men hade ingen koll på när de skulle i marken. Kan man sätta dom nu eller ska jag vänta till början av maj?

• Tjock kulan
    Memoria skrev 2009-04-16 07:42:28 följande:
    jag och han: är nog som dig som hoppas in i det längsta att det skall sticka upp några trevande blad i sommar. Gör det inte det gräver jag upp och flyttar på dem för att se om det är något liv kvar i dem.Tjock kulan: Tror på Riddarsporre, kolla bladen på bilden. www.riddarsporren24.se/Portals/0/ourpics/Ridd...Stormhattens blad är inte lika spretiga. linnaeus.nrm.se/flora/di/ranuncula/aconi/acon...Jag köpte också mina växtkoner på Netto, likadana som jag och hans. Bodde inte du i närheten av Göteborg, Kungälv? Jag såg nämnligen utdragbara koner i pil på Thunbergs handelsträdgård i Skepplanda. Även City gross special hade något liknande, dock inte så höga.
    Låter som en bra idé, förra året planterade jag ett skott från pionen som stod vid stugan i trädgården här hemma. Duttade med den men den vissnade ihop o dog *trodde jag*. Igår när jag kikade så hade där kommit ett vackert litet rött skott så nu är den flyttad till nya planteringen på framsidan . Eftersom stockros e tvåårig så kanske den tar sig i år i stället *håller tummarna*.
  • Tjock kulan
    JagOchHan skrev 2009-04-16 08:22:49 följande:
    jag har bild på min dontletthebedbugsbite.blogspot.com/2008_04_01...Tycker personligen att den är toppen bra. Trodde att den skulle var sönder och samman nu till denna sommaren men den har hållt riktigt bra. Speciellt för det priset
    Det var ju så mycket finare än det som fanns på Rusta, vilken stl är det lila, mellan, stora?
  • Tjock kulan
    JagOchHan skrev 2009-04-16 08:54:35 följande:
    den jag har är den mellan om jag inte minns fel. Den stora var nog runt 150 cm hög och kostade runt 70 kr om minnet inte sviker mig helt
    Ok, det får bli den stora i så fall, ska ju ha den till nya rabatten till en klematis eller ros.
  • Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2009-04-16 14:09:25 följande:
    Tack för era svar ang hur ni "vårstädar" rabatterna!Blä, nu började det komma ner någon form av snö och blåser svinkallt. Hann räfsa ganska mycket på förmiddagen, men eftersom vi har en gräsmatta stor som ett par fotbollsplaner (typ) så skulle jag gärna ha haft lite finare och varmare väder. Men vi hann också ha vårens första picknick ute Ni som har trädgårdsland i lådor. Klistra gärna in bilder på det!!!! Vad har ni för material runtomkring? Gräs? Grus? Plattor? Bark? Något annat...?
    Mysigt med picknick , i stugan hade jag odlingslådor och på gångarna emellan lådorna hade jag lagt markduk och singel ovanpå.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom