Inlägg från: Tjock kulan |Visa alla inlägg
  • Tjock kulan

Längtan efter körsbärsblom

Hejsan tjejer
    Tillbaka från en heldag på trädgårdsrundan, var bland annat i trädgården i Höganäs som tillhört Ulla Molin. Hade jätte förväntningar efter att ha sett allla vackra bilder från trädgården, men jag måste säga att jag blev så besviken. Enl mig så tycker jag att mycket såg förfallet/ovårdat ut och det känns väldgt ledsamt när man vet hur trädgården set ut tidigare då Ulla bodde där . Ja ja det blev i alla fall några oväntade pärlor som jag inte planerat in, bla hos ett par med 100 olika sorters hostor och där jag blev förälskad i en vid namn "June" så en sådan måste jag ha tag på . Hoppas på att det blir en tur till på trädgårdsrundan på söndag fast då upp mot Båstadtrakten, men allt hänger på om maken är färdig målad i sovrummet eller ej *håller tummarna på att det är så *

• Tjock kulan

Mimmi 71 skrev 2009-06-05 20:12:12 följande:

Tjock kulan skrev 2009-06-05 18:53:34 följande:
    Åh, det låter som en trevlig dag trots besvikelse. Det är så fantastiskt trevligt att besöka andras trädgårdar och det behöver ju faktiskt inte vara "proffsträdgårdar" man besöker för att hitta inspiration. Själv ser jag fram emot "Lands öppen trädgård" och då skall jag ge mig iväg lite längre för den likala trädgården har jag redan besökt. Berätta gärna mera - vi kan inte få nog av "trädgårds-porr"!
    Du e ju helt galen trädgårdsporr . Ja det är väl bara sjuka hjärnor i denna tråd som känner igen sig i den typen av beskrivningar .
    Ja vad ska jag säga trots att jag varit på trädgårdsrundan så kom jag inte hem med en ända växt, det var bara ett utav de ställena som vi besökte som hade till salu. Och nu i efterhand så ångrar jag mig att jag inte köpte en planta av varigerad kirskål. Vet att Gunnel från gröna rum hade ett ex som hon visade i något program och det hade varit kul att ha i en fin kruka .Men jag bangade ur just för att det var kirskål.
    Kom däremot hem med lite vacker inredning från det underbara stället Bostället Sköna Ting, som hade mycket trädgårdspynt i rost zink och pil *slurp*.
    Vackraste trädgården som besöktes var en villa trädgård i Höganäs som ägdes av Ann Richardsson och som var en helt underbar trädgård som var vackert rumsindelad och innehöll orangeri, vattenblänk, odling i pallkragar, vackra möbler som detaljer i trädgården tex symaskinsbord och annat vackert som zinkkannor och kar och naturligtvis massor av vackra perenner.
    Glömde naturligtvis kameran men om jag kommer iväg på söndag så ska jag försöka att komma ihåg svårt att minnas alla underbara kombinationer som man sett under dagen.
  • Tjock kulan

Fluffiga: Tack , din beskrivning låter fantastisk kan du inte försöka knäppa några bilder om det går *nyfis*. Ja det var verkligen trist med Ulla Molins trädgård ungefär samma känsla som man känner när man åker förbi alla vackra ödetorp som bara står och förfaller . Vad kul att komma igång med odlingen på egen tomt, vad ska du så förutom lök?.

• Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2009-06-06 12:53:57 följande:
    Vad är varigerad kirskål? I vårt hyresradhus hyade vi kirskål i rabatterna och sedan dess har jag skräck för bara namnet. Skulle aldrig våga köpa ngt som har namnet kirskål! Jag ska se om jag kanske knäpper bilder. Egentligen borde man ju föreviga trädgården flera ggr per sommar. Men man tar ju sig liksom inte tid att fota, man bara fokuserar på att planera och plantera!I trädgårdslandet ska jag ha gul lök, röd lök, morötter, sallad, ruccola, rädisor, gräslök, purjolök, dill och kanske något annat. Får se vad som ryms!Vilken sort hade du av aubrìetan? Jag köpte Argenteovariegata (ljusblå) för det fanns bara två kvar av en lila sort. Hur långt emellan har du planterat? Jag ska ha på 8 m men tror inte jag sätter med 20 cm mellan utan betydligt glesare. Eller så sätter jag plantorna i mitten av rabatten och fyller ut på sidorna senare av det som börjar sprida sig. Kom på att jag kanske har en aubrieta redan. Måste ut och kolla, men det liknar! Men den är ny Sprider de sig bra förresten???
    Det är som du misstänker, ett ogräs. Men den varigerade är som namnet avslöjar vit och grön i sitt bladverk o väldigt fin. Den är inte alls lika "farlig" i sitt växtsätt som den "vanliga" kirskålen men jag hade trots det aldrig vågat plantera den i en rabatt. Aubretian jag har kan jag inte namnet på men min är lila blev lite små sur då jag hittade vit subretia på en plantskola igår skulle vilja ha den i stället men nu har jag köpt den lila o den funkar den med, men till nästa år så kanske det blir en flytt till en annan plantering för de lila {#lang_emotions_dreamer}. Jag har nog satt mina med en 30 cm mellanrum, de breder ju ut sig efterhand så hur tätt man sätter hänger ju helt o hållet samman med hur tålmodig man är när det gäller att vänta in växtens marktäckande förnåga  .
    Jag är oxå slarvig med att fotorgrafera men försöker ta mig i kragen, de vackra korten kan ju ev bli en fin canvastavla till att ha på väggen inne . vad mycket du ska odla, men så har du ju oxå plats nu , roligt med så mycket primöret att frossa i.
  • Tjock kulan

Hejsan tjejer
    Bjuder på lite trädgårdsporr som Mimmi kallar det , från dagens firande av nationaldagen på Fredriksdalsfriluftsmuseum.

Jätteirisen var så vulgärt vacker att jag höll på att tappa andan

Ljuvligt vita iris med gultöga blev en ny förälskelse och ett blivande måste i min trädgård

Spaljeade rosor och barnvänlig fika under trädensgröna tak, som balsam för en trött mammasjäl

• Tjock kulan
    mammaninna skrev 2009-06-06 21:10:45 följande:
    tjockkulan: härligt!ung som det ser ut i vår trädgård..
    Memoria skrev 2009-06-06 20:54:03 följande:
    tjock kulan: Underbar trädgårdsporr! Njuter
    , ja där är underbart vackert, bilderna är bara tagna från cafét kunde tagit mer på den vackra trädgården, herrgården och undernbara trädgårdsbutiken. Men med aktiva Alice hinns inte sådan lyx med, dessa bilder fick jag knäppa av samtidigt som jag höll på att vagna henne till sömns {#lang_emotions_tongue_out}.
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-06-07 06:35:25 följande:
    Härliga bilder och den vita irisen var ju underbar!!!!Min favorit när jag fotar trädgård är närbilder, men helhetsbilder är ju bra att ha för sin egen dokumentering. Det är så svårt att få dessa bra bara. Mina grannar har för länge sedan funderat på om jag hör hemma i något annat boende för man ser inte riktigt klok ut när man kryper omkring på knä med kameran i högsta hugg. När jag nu på senare tid har börjat plocka med mig mina skyltdockor och fotat kläder också så är de bomsäkra på att jag inom kort kommer flytta till "hispan"
    , jag har inte märkt att grannarna börjat titta konstigt på mig, men visst har tanken slagit mig om vad grannarna tror jag håller på med när jag är ute och fotograferar växter och entré. Ps: om du behöver boende så jobbar min man inom psykiatrin . Du föresten du pratade om Land och trädgård gäller det evenemanget i hela Sverige eller är det bara i de norra delarna av Sverige?.

Godmorgon på er
    I dag är det sista dagen på trädgårdsrundan i nordvästra skåne och med tanke på att sovrums renoveringen praktiskt taget är klar, så hoppas jag kunna lura med mig man och barn på en tripp till Båstadtrakten *moahahahaha, skrattar mitt mest ondskefulla häxskratt och gnider händerna i förnöjelse*.
  • Tjock kulan

Hejsan hejsan
    Mina ondskefulla planer gick om intet, men så blir det när man fastnar i et stimm, då gäller det helt enkelt att jobba på så länge lusten finns i kroppen . Flytten in i det nyrenoverade sovrummet fick mig att stanna hemma mao . Och det känns helt ok eftersom jag i slutet av dagen även fick lite trädgårdsrunda i min egna lilla täppa . Fick rensat nya rabatten på framsidan och har slaktat alla mina penseér . Fick tipset av en väninna att man skulle klippa ned dom rejält när de blev rafftiga och trista så nu testar jag för första gången och hoppas att de tar sig fint igen. Annars får det blir en tripp till handelsträdgården för inköp av pelargonior *något som iofs inte hade varit helt fel *.

Daggdroppen skrev 2009-06-07 10:01:45 följande:
    Ha ha ni är för roliga Om mimmi blir för beroende av trädgårdsporr så får hon flytta in till Tjockkulan. Tur med en som jobbar inom psykiatrin i samma hus, men jag undrar just om hon verkligen får hjälp där...   Jag hade tänkt gå ut och fota idag men det är ganska trist väder så jag tror jag väntar. Dessutom är mycket på hälft. Ska rensa en nyplanterad rabatt idag. Fick så gott som allting sådd i lådorna igår, men har en halv låda som jag kanske lägger ärter i och så hade jag tydligen glömt att köpa ruccola. Ruccolan ska komma i en cementring där jag har gräslök i mitten. Ska också ha väv på, men har inte riktigt utklurat hur jag ska sätta fast den så den blir smidig att ta bort och lägga på. Storleken på dukarna var så att de inte räcker att ha ända ner och med t.ex. stenar på...Hur har ni andra som odlar i lådor/pallkragar väven?Kring lådorna är det ännu bara ojämn jord. Så det borde också fixas. Ska också tacka Tjockkulan igen för tipset om aubretian. Det var en kick som  fick mig att se något hopp i just den rabatten. Nu har jag en liiite klarare vision om hur den ska se ut. Men jag tar som sagt gärna emot mera förslag på växter. Gula dagliljor längst bak och ljusblå aubretia längts fram. Vad ska jag ha mittemellan och mellan dagliljorna? Funderar på lila flox mellan liljorna, vad tror ni? Och framför som sagt???Ha en underbar trädgårdsdag
    Fluffiga, nej jag tror det hade blivit mer frosseri är rehabilitering om Mimmi hade blivit tvingad att flytta hem till oss av sina grannar . Jag tror att flox kan bli fint men är de inte högre än dagliljorna? sätt i så fall dem längst bak o dagliljorna framför. Annars är ju lila aklejor, lila eller blå stormhatt och lavendel oxå fint om jag nu ska tipsa lite. Har ingen lösning på din duk, tänkte på sten men det funkade ju inte.

Akleja:
    http://www.google.com/url?q=http://www.tradera.com/Gammaldags-Lila-Akleja-perenn-auktion_93624366&ei=pu8rSpSQMsOOsAb5qpyeDA&sa=X&oi=spellmeleon_result&resnum=1&ct=result&usg=AFQjCNGJQcWJrRHr5ehkOdlufDd980PU5A

Stormhatt:
    http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.odlablommor.com/bilder/stormhatt2.jpg&imgrefurl=http://www.odlablommor.com/bla-blommor.php&usg=__B3rt5RW2EDfVzNfNYTubxtmBVqU=&h=640&w=480&sz=34&hl=sv&start=1&um=1&tbnid=k_S8DuL7NTn5OM:&tbnh=137&tbnw=103&prev=/images%3Fq%3Dstormhatt%26hl%3Dsv%26rls%3Dcom.microsoft:*:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7SUNA%26sa%3DX%26um%3D1
  • Tjock kulan

Nej men vad konstigt det blev, gör ett till försök.
    stormhatt
    http://www.artini.se/_images%20foto/f_flower/_blue/f0455_akta_stormhatt.jpg

Lila iris
    http://farm1.static.flickr.com/211/508471521_36fbcfc55d.jpg?v=0

lila akleja
    http://www.alltomtradgard.se/min-sida/Anna%20Lundborg/galleri/photo/?id=353847
    http://www.flickr.com/photos/lupavarg/171420361/

Camilla R skrev 2009-06-07 18:52:51 följande:
    Vilka underbart vackra och härliga bilder. Det vore en dröm att ha det så på tomten. Vi har fortfarande ingen riktig ordning hemma hos oss. Drömmer om en fin infart och stentrappa upp till huset och DÅ skall det planteras. Tills vidare är det krukplanteringar som gäller (till störst del) Idag blev det några plantor som var på extrapris: Snöflinga, Margerit, Mårbacka, lobelia och solrosor
    Men krukor är ju kul det med där kan man ju leva ut lite hur som helst beroende på årstid, blir säker fin fin kombo med blommorna du köpt.
  • Tjock kulan

Hejsan
    Är så lycklig då mina pelargonior som jag beställde via en vännina som skulle till Rockdala slagit ut. Behöver jag säga att två av dem är vita , den tredje ska bli mörkrödsvart men den kinkar sig lite ännu men jag ger inte upp på den utan fortsätter att dutta med den .

Horst skrev 2009-06-09 01:27:10 följande:
    Idag har jag sågat och sågat (med vinkelslip) och hamrat och hamrat med slägga och kil för att få bort en bit av muren så att den nya ingången till trädgården kan bli klar någon gång. Klockan 5 var jag nästan klar. Två såg till, sen var jag klar. Och vad händer då? Jo, hela maskinen dör såklart och går inte att fixa. Aaargghh! Snacka om Murphys Law. Vet inte riktigt hur kag ska lösa detta. I värsta fall får jag hacka allt i småbitar med släggan. Tidsödande...Jag som vill plantera och fixa vid ingången....
    Vilken slit jobb o fy vad drygt att maskinen krachade, hoppas du kan lösa det på annat sätt än för hand. Vad ska du plantera vid ingången?
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom