Inlägg från: Tjock kulan |Visa alla inlägg
  • Tjock kulan

Längtan efter körsbärsblom

mammaninna skrev 2009-05-28 22:04:44 följande:
    tjockkulan: jag har oxå haft fullt med myror tidigare år men det har inte skadat blommorna, dock är det lite äckligt om man plockar in buketter..
    Tack för svaret, då blir det mao till att skaka av de vackra blommorna rejält innan de plockas in i huset .
  • Tjock kulan
    Memoria skrev 2009-05-28 22:20:32 följande:
    tjock kulan: Hittade det här inlägget på ett växtforum. "I vissa fall kan myrorna skada pionknopparna och det är vanligast på luktpion. Det är i första hand svartmyror som slickar knopparna från sötsaker. Vid stora mängder myror kan vissa knoppar låta bli att utvecklas färdigt. Man kan visserligen diskutera vad som är orsak och verkan. Knoppar som utvecklas dålig producerar troligen mera sötsaker och det innebär flera myror som slickar dem. Späda nyplanterade pioner kan också skadas genom att myror bygger bo i pionplantan och dränerar jorden så pass att den torkar bort. Det har jag drabbats av då ovanliga sorter dog av torka och det gick snabbt så jag hann inte observera skadan förrän det var för sent. "Så jag tror inte att du behöver oroa dig om det bara är några myror per knopp. Jag har det likadant på mina pioner.
    Det här tål att undersökas , får kolla knopparna på min dagliga runda i trädgården hädanefter, vill ju inte att de käkar upp mina vackra knoppar ju .
  • Tjock kulan
    mammaninna skrev 2009-05-29 23:52:58 följande:
    hallå!undrar över min stockros som jag planterade i kruka för ett par veckor sedan.. den har inte vuxit ett skvatt! vad göra??i övrigt börjar min perennrabatt fyllas mer å mer! har lite dåligt självförtroende med rabatter dock..
    Det bästa med trädgård är att gör man fel så är det bara att flytta om i rabatten tills man är nöjd, så här behöver man inte ha dåligt självförtroende . Ang stockros så har jag inte jättekoll, sådde du frön i krukan som inte kommit upp eller är det bara en planta som är liten? jag har stockrosor men de har jag planterat längst med husväggen på framsidan och de tar sig fint där e lite soligt o torrt, vet inte om det är till hjälp.

Mimmi: Hur går det med den vulgära röda rodedendronen .

Här hemma har irisen brustit ut i blom och den är så vacker, trodde dock att pionen skulle blomma samtidigt men den står fortfarande redo med svullstiga knoppar. Hade varit fint om de kunde blomma samtidigt, ja ja vädert kan man inte styra över och jag behöver lära mig att bli lite mer tålmodog och där är ju trädgården ett utmärkt redskap för övning
  • Tjock kulan

Hejsan

Mimmi 71 skrev 2009-06-02 15:21:38 följande:
    Murgröna skulle jag inte sätta mot fasad. Just växter som "suger sig fast" avråder jag ifrån mot fasad då det inte är bra. Klätterros mm behöver ju ha en spalje och då ger det bättre luft för fasaden. Du kan säkert hitta något alternativ till murgrönan. Det blir nog toppenfint med stckrosor intill också. Blir själv sugen på att plantera några igen, skall se vad jag hittar nästa gång på plantskolan. Har ni sett den mörkt, mörkt röda stockrosen som nästan ser svart ut? Helt underbar enligt min mening. Jag hade en sådan en sommar men tyvärr fröade den inte av sig, så den blev ju inte så långlivad
    Det finns ju mycket annat fint som klättrar än just murgröna, det viktigaste är att du låtert det klättra i en spalje eller mot en armeringsmatta som du fäster så den inte ligger mot fasaden och förstör. Tycker du ska försöka hålla dig till ett fåtal växter mot garaget, det kan se rörigt ut när man duttar med en växt av varje bara. Det är bättre om du beslutar dig för att dra på rejält i stället av ett fåtalväxter, då blir intrycket mer imponerande och enhetligt oxå. Så om du nu har valt att plantera stockrosor och klätterrosor, så kör på det men i "massor" och håll dig till två matschande färger i stället. Tycker det låter jättefint med stockrosorna.
    Mimmi 71 skrev 2009-06-02 15:21:38 följande:
    Murgröna skulle jag inte sätta mot fasad. Just växter som "suger sig fast" avråder jag ifrån mot fasad då det inte är bra. Klätterros mm behöver ju ha en spalje och då ger det bättre luft för fasaden. Du kan säkert hitta något alternativ till murgrönan. Det blir nog toppenfint med stckrosor intill också. Blir själv sugen på att plantera några igen, skall se vad jag hittar nästa gång på plantskolan. Har ni sett den mörkt, mörkt röda stockrosen som nästan ser svart ut? Helt underbar enligt min mening. Jag hade en sådan en sommar men tyvärr fröade den inte av sig, så den blev ju inte så långlivad
    Den är underbar *suckar* ville samplantera den med en puderrosa stockros men den "svarta" fanns inte i min plantskola . Så nu har jag stora stockrosplantor som jag fick av kvinnan från växtmarknaden och två små från plantskolan som var sådda från en mixad blandning, så jag får se vilka färger jag får när de blommar. Eller rättare sagt om de blommar . Vet du om de är som akelejor, att de kan fröa av sig i annan färg ursprungsplantan?.
    Daggdroppen skrev 2009-06-02 15:40:57 följande:
    Hej!Nu börjar min ena tulpanbänk vara utblommad och de står bara och ser fula ut. Vill desssutom ha något annat där jag i år hade just de tulpanerna. Borde man vänta att ta ner dem tills de vissnat ner själv eller kan man klippa av och flytta dem?Vad tycker ni passar framför dalliljor? Har en lång bänk med dagliljor i längst bak i tuvor. Något ska komma emellan och något framför, men vad? Vad finns det för kantväxter som skulle passa att hänga ner över en mur? Jag har mossflox och silverarv på en annan mur. Gillar ju det, men skulle tycka det vore kul med något annat... Det är alltså i samma bänk som dagliljorna.Funderar på att göra den här bänken mer mot gul. Tycker annars inte om att blanda in gul i rosa-vita rabatter... Förslag?Att få tag i bark verkat hopplöst om jag nu inte vill köpa från en handelsträdgård. Men då vi ska ha rätt stort och alltså mycket så är det nog uteslutet. Nu började vi fundera på att så gräs kring odlingslådorna. Vad tror ni om det? Man kan ju trimma... Börjar känna mig smått stressad då vi inte ens har lådorna än. Maken har så mycket jobb så han hinner inte spika än. Och jag vet ju att det blir bättre om han gör det. Och så går det fortare Kommer väl att få ha på duk hela sommaren så att jag alls får någon skörd, om jag nu ens får några lådor...
    Kan du inte ha aubretia i framkanten, den finns i bla lila och hänger fint ned samtidigt som den kryper lite som en marktäckare. Kolla mitt bildgalleri på nya planteringen. Jag har satt sådana i framkanten där.
    Ang lådorna, förstår din frustration, kan du inte så i öppet land i år och göra lådorna klara i höst i stället när du skördat klart? Ang gräs så tycker jag det har fler nackdelar än fördelar. Det ska klippas, kan  sprida sig in i lådorna och är en enkel transportsträcka för mördarsniglarna på fuktiga morgon och kvällstimmar. Jag hade avvaktat och köpt flis eller helst singel, kanske ni skulle kunna lägga plattor där i stället, det kan man ju få tag i billigt ibland i annons typ blocket.
  • Tjock kulan

Hej hej
    Idag har jag varit iväg med vänninorna i bla Heidi Palmgrens underbara handelsträdgård i Löddeköpinge. Vackrare och mer inspirerande plantskola får man nog leta efter, då den innehöll inspirationsträdgårdar, pynt i form av keramik, rostiga möbler och urnor samtidigt som den hade ett brett sortiment av lite ovanligare blommor. Gick bara och insöp atmosfären och inspirerades. Det roliga var att väl där så sprang jag på en plantering med en av mina nystiska växter. Så Mimmi, till dig vill jag bara säga din gissning var nästan rätt . Du gissade på vintergröna och det visade sig vara stor varigerad vintergröna, fick även tipset om att klippa ner den efter blommning för att växten skulle få ett mer tätt växtsätt. Så nu har jag bara en växt som jag fortfarande inte har koll på men den blommar nog snart och då kommer jag terra er i tråden med nya bilder .

Memoria skrev 2009-06-02 17:23:08 följande:
    fluffis: Va skönt att hör att jag inte är den enda som inte fått ordning på odlingslådorna. Jag har insett att när de väl är färdiga(läs: när maken fått tid att göra dem)kommer det vara försent att så fröer själv. Får köpa uppdriven sallad mm och stoppa i. Har tagit 4 st vindruveplastförpackningar och sänkt ner i landet provisoriskt nu och sått lite sallad, bönor mm i så att jag bara kan flytta dem till den riktiga odlingslådan sedan. Plantagen har uppdriven färskpotatis för 79kr (6 plantor) som jag antagligen får köpa sedan också. Morötterna gör ju inget om man skördar lite sent.mammaninna: Klätterrosor och stockrosor mot den väggen låter jättevackert. Jag har föresten för första gången i mitt liv testat att gjuta den klassiska rabarberbladsskålen. Blev jättenöjd!
    Har du bilder på bladen? var det trixigt att göra?, kanske man skulle ta och gjuta sig ett litet fågelbad av ett mindrerabarberblad {#lang_emotions_undecided}
  • Tjock kulan

Hejsan

Memoria skrev 2009-06-03 22:48:07 följande:
    tjock kulan: Har inte tagit kort på den ännu men skall göra det någon dag. Det var inte alls svårt att göra, sedan var väl inte min perfekt, men jag blev nöjd iaf.
    Skönt att höra då kanske det är en aktivitet som kan planeras in även för en gravid kvinna , har länge velat gå på kurs i betonggjutning med dag och plats har aldrig stämt. Det finns ju så mycker vackert som man kan gjuta, vill göra små ansikten på armeringspinnar, fågelbad, krukor, bänkskiva, markstensplattor med små vackra ord eller dekorationer i osv osv. Som du säkert ser så har jag inga problem med at sätta mig i arbete .
    Mimmi 71 skrev 2009-06-04 11:17:14 följande:
    Memoria: Åh, att gjuta både rabarberblad men även lite andra "smycken" har länge stått på min önskelista. Nu har jag iallafall kommit så långt att jag bestämt med en väninna att vi skall göra detta ihop någon gång i sommar. Jag skulle också vilja ha bildbevis Tjocka kulan: Jag är inte ett dugg avis på dig att du har besökt Heidi´s handelsträdgård Du måste vara lycklig efter detta!!! Har länge velat åka till Skåne på "roadtripp" på semester, i år är det Bohuslän som gäller, men kanske nästa år.... Sedan är det frågan om man kan få med resten av familjen på mina önskemål på besöksmål Det kanske är lika bra att det inte blir någon sådan semester för man skulle bara få ågren för att man inte har möjlighet att besöka allt man vill Du fotade inget i hennes visningsträdgård och på andra "njutningar"?
    Nej så smart var jag ju inte , men den var outstanding i sin komponering. Precis som hon förordar i sina böcker så var trädgården, grön och lummig med små inslag av blommor i vitt och ljusare färger och pyntad med vackert växthus, rostiga skålar och krukor och vackra fågelbad *suckar* tyvärr var priserna där efter men inspirationen man fick var ju gratis . I morgon väntar trädgårdsrundan, det är ett happening i Nordvästra Skåne 5-7/6 då glada trädgårdsaatörer och handelsträdgårdar har öpet i sina trädgårdar o butiker. # roadtripper är inplanerade sen får jag väl se om detta kan realiseras . Ska försöka att fotta lite i morgon i stället. Klart du ska lura med dig familjen till skåne, i värsta fall kan de väl hänga på Tosselilla sommarland och bada o busa så tar du bilen själv och kollar trädgård och inredning .
    Daggdroppen skrev 2009-06-04 13:04:14 följande:
    Jag är så snål och vill så gärna odla eget så jag ska så allt själv. Oberoende när det blir Jag har också tänkt gjuta rabarberskål, men jag har ingen egen rabarber än!
    Vad duktig du är, härligt med egna grönsaker. Fråga svärmor om du kommer ihåg det annars kommer jag med ny ledtråd i form av bild då den blommar, det kanske kan lösa mysteriet.
  • Tjock kulan

Bjuder på lite bilder av min stora trädgårdskärlek just nu

• Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-06-04 22:15:42 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-06-04 20:41:09 följande: Åh, vad den är vacker! Man blir nästan hänförd.Läste om trädgårdsrundan i sydsvenskan idag. Har aldrig varit ute på den. Har du gjort den förrut? Pågår det hela helgen?
    Ja detaljrikedommen på kronbladen är slående vacker, kanske tur att inte pionen blommar samtidigt som jag tidigare hoppats på, för då kunde min iriskärlek lätt utvecklats till ett triangeldrama ,'
    Jag blev tipsad av kvinnan som jag fick alla växter av om trädgårdsrundan, hon sa att det var ett måste . Så nu i år blir det premiär för mig, trädgårdsrundan håller på hela helgen. Så imorgon rullar bilen mot Ängelholm, och på söndag hoppas jag att det blir en tur till Bjärehalvön och Båstad. kan tipsa om att Ulla Mollins gamla trädgård i Höganäs kommer att visas upp i helgen .
  • Tjock kulan
    Horst skrev 2009-06-05 00:15:50 följande:
    Idag skickade jag sambon att handla på Solhaga (eftersom han ändå befann sig i Kristianstad). Och han kom hem med två New Dawn precis som jag önskat. Det konstiga var att en kostade 109:- och den andra 139:-. Olika leveranser, tror jag, men ändå... Det var ju många procent det skilde dem åt i pris.Ikväll har jag grävt upp lite häckplantor för att göra plats för bågspalje med rosor. Väntar nu bara på att sambon ska hugga ner en bit av muren, sen ska det bli ny ingång där.
    New Dawn är fantastiskt fin tycker jag, kommer säkert bli supersnyggt.
  • Tjock kulan

Mimmi 71 skrev 2009-06-05 09:21:59 följande:

Tipselitips!!! I min förra trädgård hade jag en New Dawn som klättrade upp för en trädstam från ett dött äppleträd. Den fick trängas tillsammans med en vanlig kaprifol - en helt underbar kombination. Inspiration till denna samplantering har jag fått ifrån en gamma Allt om Trädgård.På måndag skall jag på första mötet i den lokala trädgårdsföreningen. De har bjudit in oss nya medlemmar för att informera och berätta om föreningen. Mötet är hos en som bara bor något kvarter bort ifrån mig. Skall bli jättetrevligt och spännande!
    Oj vad kul jag önskar att vi oxå hade haft en förening i mitt lilla samhälle men det finns inte tyvärr . Tänk så många kul människor du kommer att lära känna o kunna byta växter med *är inte alls avis *
    Nu bär det av till trädgårdsrundan, tjingeling
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom