Inlägg från: Tjock kulan |Visa alla inlägg
  • Tjock kulan

Längtan efter körsbärsblom

Mimmi 71 skrev 2009-04-27 07:14:25 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-04-26 21:28:02 följande: Tack! Visst är den helt undeerbar - tyvärr är ju underbart kort Så den rabatten är som allra bäst innan midsommar Håller med om att rosa, lila och grått är underbart. I helgen kompletterade jag min ros/lavendelrabatt med härliga lammöron. Jag har haft dessa tidigare, men de försvann när vi dränderade. i sommar räknar jag med att kunna "gosa" med dessa blad igen Det finns ju inget "goare".
    hade lammöron i stugan som vi sålde och tog med skot till radhuset när vi flyttade dit men de tog sig inte. Tur att man har en väninna som förbarmar sig över en med lite skott av akeleja och lammöron från sin trädgård . Ja bladen är underbara, gillar egentligen den sorten mest som inte blommar, tycker de som blommar blir lite rafftiga under sässongen, men bladen är ju lika mysiga för det .
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-04-27 15:02:49 följande:
    Expert vet jag inte om jag är - men fråga får man alltid göra Kan dock inte lova att jag kan svara alltid Akleja trivs nog överallt - sprider ju sig som ett "fint" ogräs Sedan tror jag mest på att testa de flesta växter, men man kanske får vara beredd på att flytta dem om man ser att de "tynar" bort. Läste en artikel i ny Vi i villa om en trädgård utanför Göteborg där rabatterna bestod av sand - tom bergsvallmo som truvs i mullig sur jord (rodedendronjord) trivdes där.
    Apropå tidningen såg du artikeln om den vita trädgården i från chelsea *stavning??* jag är lite småkär i den så fint det var med buxbomen och de vita blommorna och stenläggningen och gångarna var ju underbara *drömmer att jag inte har radhus trädgård just nu *
    Daggdroppen skrev 2009-04-27 10:57:17 följande:
    Mimmi: Tack för tipsen. Den irisen ska jag spana efter! Du har en underbar trädgård, vet du det Tjockkulan: Snäckan??? Hihi, varifrån fick du det Tack för svaret. Färgkombinationen låter fin. Hittills har jag mest rosa och vita blommor. Vilka blommor har gråskiftande blad? Och hur ser lungört och rosenplister ut? Borde googla!Ska bomba med ännu fler frågor... Påbörjade idag ännu en ny rabatt på bakdsidan av huset. Rabatten är i nord-nordöst och bredvid en sten. Men, runt den finns höga stora tallar och även en gran. Har försökt gräva bort så mycket som möjligt och rensat (sågat) bort rötterna. Då tjälen går ska jag försöka gräva lite till. Jorden just nu består av ganska mycket sand och torv iom att vi inte har fyllt ut med så mycket jord där (resten av tomten har övervägande lerjord med lite sand). Efter att jag grävt kommer det alltså att fyllas på med jord som är ganska lerig så det blir en salig blandning. Vilka växter passar bäst? Den är inte riktigt helt i skugga, men ändå inte i stekande sol.
    Gråblad har bla Lammöron som e en växt med underbara mysigt lena lite tjocka sametslika blad, annars så finns ju silverarv som är marktäckande oxå, malört är fint med tycker jag.
  • Tjock kulan

Fluffiga: Rosenplister och lungört är fina främst för sina täckningar på bladen enl mig, lungörtens blad ser gröna ut med vita prickar på, och rosenplister är mer flammiga i grönt/vit eller silvergrönt/vitt.

Undrar om någon vet om man kan stoppa en växt från att skjuta ut rotutlöpare o ta över en hel rabatt. Har hört att man kan plantera mynta och hallonplantor i en hink som man skurit ur botten på och sedan gräver ned i jorden. Någon som testat om detta funkar?. Är sugen på ett randgräs i nya rabatten men det sprider ju sig så, funderar om man kunde planterat gräset på samma sätt som hallon/mynta? {#lang_emotions_undecided}

• Tjock kulan

Hej hej
    Idag fick jag lammöron och akeleja av min vännina som rensat i sina rabatter , akelejorna skulle vara rosa men man vet ju aldrig när dom frösår sig så det ska bli kul att få se vad det blir för färg på dom i rabatten .

Mimmi 71 skrev 2009-04-29 07:28:29 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-04-28 18:45:27 följande: Har aldrig testat detta själv men visst borde det gå. Frågan är bara om en hink är tillräckligt djup, det beror ju på växt. Men randgräs har nog inte så djupt rotsystem. Själv skall jag när jag gräver upp och planterar om min ena rabatt sätta ulleternell och gullris i sådan anordning. De är ju fina men har spridit sig allt för mycket. Eftersom jag är i branchen så ligger det nära till hands att använda byggmaterial så därför har jag tänkt att använda spirorör som jag skall gräva ned så att det inte syns. Dessa kan man ju kapa i önskad längd. Jag har även sådan i växthuset istället för stora krukor till tomaterna - man får trevliga förzinkade behållare för en liten penning (gratis för mig )Apropå skuggväxter så kan jag rekomendera en bok utgiven av Icaförlaget: "Skuggväxter" skriven av Susanne Widlund. Jag hade möjlighet att bläddra i ett ex när jag på jobbets vägnar var på info med Svensk Byggtjänst igår (toppen med sådana info ) och den verkade, som alla Icaförlagets böcker vara bra - härliga inspirationsbilder i början och växtbeskrivningar i slutet av boken.
    Jag tror som dig med randgräsets rötter, har för mig att de har ganska grunt rotsystem som sprider sig i sidled, så jag ska nog ta och testa det där med hinken . Blir lite orolig när du skriver om ulleternellen, en sådan har jag planterat i rabatten utan hink {#lang_emotions_surprised}. Hade i stugan tidigare men har inget minne av att den spred sig så *kanske har jag förträngt * Får se hur den reagerar när den tar sig annars så får jag väl gräva upp och plantera i hink där med.

Guldläge att jobba i den branschen som du gör när man gillar inredning och trädgård . Sjäv blev jag ägare till en trädgårdsbok av Kvant idag den är tjock och gedigen och verkar riktigt bra så det bli kvällslektyr för mig ett tag framöver .
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-04-29 20:15:31 följande:
    Kvant är en favorit - vad är det din bok heter?Hmm, det är frågan vad som lockar mest ikväll. Inredningsprogram på femman - trädgårdsböcker eller att klippa till lite trevliga kläder till mig själv (skall ju "svänga mina lurviga" på Ålandsbåten till helgen och skulle vilja ha lite nytt trevligt). Kan man göra alla tre saker samtidigt, tro? Hmmm det lutar åt de två första som faktiskt går att göra samtidigt Hade förresten en trevlig ledig onsdageftermiddag med lille G idag - glass på fiket och sedan en tur till plantskolan. Gabbe var nöjd för han fick spana in traktorn och mamma var ändå nöjdare som fick spana in växter i fred Lite vita växter till min våtbädd fick följa med hem - daglilja, ormöga, nordisk stormhatt, rosenbräcka och bollviva. Har en toppenbra liten plantskola som bara säljer perenner på sommaren till bra priser - 199 kr fick jag ge för allt.
    Hörs som en underbar dag, och vilka kanonpriser på växterna!,  ska bli kul att få se bilder på våtbädden längre fram. Boken av Kvant är denna http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151852578
  • Tjock kulan

Hejsan
    Helt otroligt !!! var precis ute och vattnade och tog en närmre titt på pionen som jag flyttat, där var inte mindre än 15 knoppar i den. Det återstår att se om de slår ut men det bådar ju gott. De som ska vara så kinkiga när de blir flyttade, åh vad glad jag blir .

• Tjock kulan

God morgon

Memoria skrev 2009-04-30 20:48:48 följande:
    tjock kulan: Härligt att den tagit sig så bra!Tycker det är helt underbart nu när värmen har kommit och alla blommor är på väg upp. Fast det är samtidigt lite konstigt när allt flyttas fram och hösten kommer fortare i september.Mina pioner börjar växa lite väl mycket... och jag som vill hinna bygga koner/torn för dem... Får se när jag hinner det. Maken målar på huset på kvällarna och grejar med möblen när det är klart, så min nya odlingskrage har inte blivit gjort ännu. Blir till att så sent i år. Har alla sått sina fröer ännu? Snälla, säg att ni lite högre upp i landet inte hunnit göra det ännu
    Hur eller rättare sagt av vad gör du dina koner/pionstöd?. Lånade en bok om pilflätning där det fanns en beskrivning på ett fint pionstöd men var får jag tag i materialet så jag kan binda dom?
    Känner igen det där med att så, själv så ska jag ju gräva upp gamla rabatten på baksidan och jordförbättra för att kunna sätta potatis, Alice egensådda solrosor från dagis och lite borstnejlikor ska oxå i marken. Jag känner mig väldigt sen på det, det har kommit något emellan hela tiden då jag har tänkt att ta tag i det , men hoppas på att jag kan ro projektet i hamn i dag, men som sagt allt hänger ju på Alice tålamod och intresse för arbetet . Vad ska du så? och hur många pallkragar ska du ha?
  • Tjock kulan

Tjenixen
    Oj här har det varit lugnt idag, e alla ute o demonstrerar .
    Själv har jag rott mitt evighets projekt i hamn, rabatten är djupgrävd, jordförbättrad, och markerad med kantsten ut mot gräsmattan. Potatisen är i backen och Alice solrosor lika så, sen tog rabatten slut och min rygg gav upp för dagen . Det får bli till att så den citrongula krassen på framsidan vid entréen i nästa vecka i stället. Har fått Alice i säng, så nu e det bara till att gå ut och vattna innan det är dax att bänka sig framför tv´n som har premiär på nytt trädgårdsprogram. Känner mig lite skeptisk till programledar valet, Pernilla Månson Colt, inte för att hon är dålig men hon känns väldigt fel i det facket av program, åh vad jag saknar gröna rum med Gunnel *nu hörs jag som en gamal surkärring *
    Ha en trevlig helg allesamman imorgon bär det av på storloppis...

• Tjock kulan

Hejsan hejsan
    Projekten som jag haft över mig i trädgården börjar nu avslutas har under ledigheten fått min citrongula krasse och mina rosa borstnejlikor i backen, så skönt nu när det är gjort och man bara kan gå och små pula med ogräsrensning och lite sånt smått o gott . Var ju på storloppis i helgen och där var det en kvinna som sålde sticklingar, tyvärr så upptäckte jag henne för sent så jag gick miste om fina buxboms koner och klematisplantor men jag fick i alla fall med mig en liten söt rosa fänrikshjärta för 10 kr .
    Vad har ni andra haft för er i trädgården? *nyfis på era projekt*

Memoria skrev 2009-05-01 21:01:15 följande:
    Här jag kommer jag indrösandes efter lite mer trädgårdsröjning och nedplockning av tvätt. Vi är ute hela dagarna och det är så skönt!Idag skulle D fortsätta målningen på huset och då passade jag och C på att åka till Hornbach. Ville bla få tag på virke och färg till konerna. (Har tänkt använda 4 st 21X 21 planhyvlad furu som ett fyrkantigt torn. Som två kragar runt spikar jag fast 11X21 på två olika höjder.)Att jag inte gav upp och satte mig och skrek i affären, är ett under. Med C som gärna ville klänga på mig istället för att åka vagn skulle jag försöka ta mig fram med tre 5 meters pinnar som svajade. För att få in dem i bilen var jag ju tvungen att såga av dem i lämpliga längder. Bara det att C tyckte ljudet av sågandet var obehagligt, så hon stod jämte, höll för öronen och grät. Inte mycket att göra... När jag väl skulle gå till kassan ville alla längderna ramla på golvet och i stressen river jag givetvis ner ett ställ med småprylar. Det vår både pinsamt och jobbigt måste jag säga... när folk runt omkring verkade betrakta mig som en hormonstinn dåre (man bråkar inte med höggravida kvinnor).När vi kom hem upptäckte vi att de glömt ta betalt för en av färgburkarna jag köpte. Är inte så ärlig så jag åker dit imorgon för att betala den. Ser den hellre som en liten gåva från någon som tyckte jag hade det lite väl tufft själv där ett tag.
    Aha det var sådana stöd, dom e jättefina har en bok någonstans med en beskrivning i , de jag vill göra är ju av pil o man sticker liksom ner pilkvistarna i jorden så inte stödet far i väg i stormen *svammel svammel*. Nog om det, jag hade målat stöden du ska göra i vitt så de poppar ut mer i rabatten tror det kan bli riktigt snyggt, lova att visa bild när du är klar . Ang din dag så säger jag bara fy fy fy sådana dagar är hemska, lider med dig, jag hade varit lika oärlig som dig ang färgen, hade sett det som plåster på såren efter upplevelsen i butiken .
  • Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-04 21:39:11 följande:
    Jag brukar klippa ner mein jättespirea på hösten och låter de långa "pinnarna" torka. Den använder jag sedan till att bygga koner eller som i år, ett rutmönstrat pionstöd.Jag tyckte faktiskt att trädgårdsfredag var ett riktigt trevligt program. Gillade både den skumme trädgårdsmästaren och Pernilla.Igår var jag ute hela dagen. Jag planterade en Jasminhäck som ska dölja trekammarbrunnen, en hallonhäck (minimal) grävde ut matlandet med ett par tre kvadrat, planterade om lite i rabatterna, planterade Dahlior...och nu har jag sjukt brända axlar för jag glömde helt bort att smörja in mig...dumt!
    Vad duktig du varit, underbart med trädgårdsarbete även om det är slitigt emellanåt. Man förenar arbete i trädgården med motion och samtidigt får man en schyst solbränna *om man nu kommer ihåg solskyddet *.
    Ja man kanske kan anv vilket material som hellst, får se om jag hittar några bra böjliga pinnar att anv. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om trädgårdsfredag, Pernilla tycker jag e ok i andra program vet inte om hon funkar riktigt där men jag gillade kocken och trädgårdsmästaren som kändes som en riktig Waldorf/antroprosof människa , han var lite finurlig. Jag ger programmet en chans till innan jag lägger min röst för eller emot .
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom