Inlägg från: Tjock kulan |Visa alla inlägg
  • Tjock kulan

Längtan efter körsbärsblom

Memoria skrev 2009-05-15 22:34:15 följande:
    åh måste säga också att jag skall på växtloppis imorgon. Verkar roligt! www.tradgardsmarknad.se/
    Åh du som sa att ni inte hade något liknande hos er när jag talade om växtbytardagen i min lilla by . Det som du ska på idag verkar ju tio gånger bättre, växter, loppis och möjlighet att tala med trädgårdsexperter *avis*. Hoppas du kommer hem med någon liten fin möbel eller några kul växter, ha en riktigt trevlig dag .
    Mimmi 71 skrev 2009-05-16 06:57:23 följande:
    Åh, så trevligt! Själv skall jag bänka mig nere i systugan i helgen, snart dags för en intensiv tid med hantverksmarknader. Därför blir trädgården lidande för tillfället. 3 pallkragar med grönsaker och västeråsgurkor skall anordnas, fiskarna ut på sommarvistelse i dammen och en rejäl rensning i alla rabatter behövs. Det får bli helgen efter nationaldagen, som är den första helgen utan inplanerad aktivitet.Tjocka kulan: Ja, då utesluter vi daggkåpa - jag skall spana i mina trädgårdsböcker. Foto kommer strax på min vita skugggröna, men nu skall jag ta en kaffe och lite frukost. Fick sovmorgon idag lillen vaknade inte förrän vid 6-tiden Horst: Visst tuggar barn på alla möjliga växtdelar, på lillen kan jag hitta lite av varje i munnen Men det vanliga är förgiftningsskador när barn har stoppat i sig bär för det brukar ju smaka gott och gå att äta Jag tror inte det blir några mängder om det är exv blad de tuggar på.
    Vad skönt med sovmorgon, Alice bjöd oxå sin gamla slitna mor på sovmorgon till 06.15 idag, tänk vad en timme extra kan göra med en trött mamma hjärna . Ja det blir väl lätt så när man har olika intressen som man uppslukas av, såg dina fina barnkläder i bloggen , själv sliter jag fortfarande med Alice förbaskade knytgardiner .
    Horst skrev 2009-05-16 00:31:38 följande:
    Mimmi 71 skrev 2009-05-15 19:27:51 följande: He, he. MINA barn. Deras pappa kom in med minstingen (11månader) för några veckor sedan. Han hade mumsat i sig scillor. Bara kronbladen som tur var och inte mycket.Vi har ingen stormhatt, spikklubba,ricin , liljekonvalj eller liknande i vår trädgård ännu. Jag får helt enkelt väta tills barnen är större.
    Kollade upp samtliga av våra växter och många av växterna var giftiga eller gav irritation i mun, kräkningar eller diaré. Känndes ett tag som att jag skulle få gräva upp alla växter o asfaltera allt . Det blir till att passa på lillan med vakande ögon i stället.
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-05-16 08:12:03 följande:
    Skuggröna på plats i bloggen!
    Kollade in bilderna, men blir så himla tveksam om det är den, bladen ser mindre ut och blommorna likaså {#lang_emotions_undecided}. Kastade ut frågan i trädgårdsforumet o hoppas på svar där annars får jag se om någon på odla.nu vet vad det kan vara.
    Ankmor skrev 2009-05-16 18:51:53 följande:
    Tack för svaren, då går jag på min magkänsla -  den lokala handelsträdgården.Mmm kanske vankas det bigaråer i trädet nästa sommar... mums!
    JAg känner samma som 13 år och Mimmi, men kanske främst utifrån att jag mer gärna lägger pengarna hos en liten företagare än en kedja som Plantagen tex. Inget ont om dom men jag har erfarenheten att de minre handelsträdgårdarna ofta har mer tid med en som kund och mer komopetens om det som de säljer. Så kör på den lilla plantskolan, lycka till med bigaråerna
  • Tjock kulan

Godmorgon
    Fogarna har gjort sig påminnda och jag får inse att jag inte kan fara på som innen. Får nöja mig med att leta efter en vit klematis och lite pynt i form av vattenkanna, hink och fågelbad till trädgården .

13 år emellan skrev 2009-05-16 22:22:10 följande:
    Jag ger mig...det är nog en stormhatt i min trädgård också livetrunt35.blogspot.com/
    du e för rolig, jag måste erkänna att växterna ser vääääldigt lika ut  .
    Tycker att du alltid tar så underbara bilder av naturen och trädgården och visar i bloggen, får känslan av att ni bor i en magisk och lite trolsk trädgård när jag tittar på bilderna  . Ang tv programmet trädgårds fredag så får jag erkänna att "antroprosof mannen" är helt ok och har lite roliga tips i varje program MEN jag saknar ändå Gunnel i Gröna rum .
    Memoria skrev 2009-05-16 20:54:57 följande:
    Tjockkulan och mimmi: Blev tipsad här på FL om trädgårdsmarknaden, annars hade jag nog missat den. Var riktigt roligt att gå runt om botanisera bland växterna. Är medlem inne på Odla. nu och har läst tråden där de pratar kring händelsen. Riktigt roligt att se damerna i verkligheten också. På något sätt skrev jag även upp mig i vår lokala trädgårdsförening. Kan ju alltid vara roligt att byta växter med varandra.Var främst ute efter växter som tål mycket sol och torka. Blev  rosa fjädernejlikor, som jag redan har, men då vet jag att de fungerar iaf. Sedan köpte jag stora fina Akelejor för 10kr st. Blandade färger, lila, rosa, dubbelbladiga och enkla. Det var riktiga fynd.Pionstöden på plats, men blev inte alls nöjd... ja ja, de viker sig inte ner när det regnar nu iaf.Har tagit kort på mina plantor som jag inte riktigt minns. Nu  börjar snart melodifestivalen, så jag tror inte bilderna kommer in idag iaf.Ankmor: En till som röstar på handelsträdgård. Gärna en som ligger lokalt. Många av växterna och träden du köper på plantagen är uppdrivna på platser med helt andra klimatzoner. De ser ju superfina ut i butiken, men det blir ju alltid lite skillnad sedan när man har dem hemma. Hoppas du hittar det perfekta trädet för hyfsad peng.
    Vad tråkigt med pionstöden, men är det inte som du är lite väl självkritisk . Ang odla så skulle jag registrera mig där igår men det där mejlet som skulle skickas kom aldrig och jag kan iofs logga in men kan inte skriva inlägg eller svara i någon tråd . Vad kul med plantorna ibland är det bästa att satsa på säkra kort i trädgården och Aklejor är ju så underbara, mina som jag fick av en väninna står i knopp nu och jag längtar till de slår ut. Vad kul med trädgårdsförening, vi har ingen i min lilla by vilket jag tycker är extremt tråkigt. Blev det några loppisfynd igår?
  • Tjock kulan

Hej hej

Memoria skrev 2009-05-18 22:29:45 följande:
    Tjock kulan: Blev inga direkta loppis fynd. Tyckte inte att det fanns så mycket sådant där, mest blommor. Köpte iaf en plåtburk att ha småkakor i.Nu skall jag bomba er med bilder. På pionstöden och på de olika växterna jag inte visste vad det var.
    Med risk för att låta som en av deltagarna i vi i femman svarar jag :
    På A. Vet ej
    På B : Helt ok, fyller sin funktion, men förstår vad du menar om toppen, kan du ine sätta små träkulor på pinnarna och måla dom vita med? eller det blir to mutch?
    På C: Gissar jag på sippa av något slag eller malva
    På D: Vet ej
    Mimmi 71 skrev 2009-05-19 06:26:14 följande:
    Memoria:På A säger jag prästkrage, på B säger jag toppenfina, på C säger jag kanske riddarsporre och på C vet jag inte. Den första blomman är vanlig prästkrage som är ett enormt ogräs. På en vildäng så gör den sig bra, men i en rabatt så är den en skräck. Jag har varit slarvig med rensning i två år i en av mina rabatter och dessa prästkragar har tagit över totalt. I år skall hela den rabatten grävas upp och planteras om.Pionstöden tycker jag var fina och jag tror att när växtligheten kommit igång ännu mer och med härligt fina pioner så kommer det bli toppen.Jag tyckr faktiskt att det ser ut som riddarsporre, men om dessa blommor finns det ju delade meningar om i denna tråd Höstanemon är det nog inta i vart fall.Den sista växten har jag ingen aning om.
  • Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-22 07:09:03 följande:
    A: PrästkrageB: Jättefina!C: Jämför bladen med mina numera tvärsäkra stormhattar livetrunt35.blogspot.com/ ...vad tror du?D: Tror också på MalvaMin mor och man var på Ö. Sönnarslövs plantskola härom dagen. Jag jobbade och kände mig såååååå avis för att jag inte kunde följa med. När jag kom hem överraskade de mig med att ha köpt 2 st Santana (röd klätterros) och en schneewitter (vit buskros). Jag blev så GLAD! Så, igår planterade jag dem framför entrén. Jobbar idag med så jag får se om jag hinner fota ikväll när jag kommer hem....
    Vilken maken och mor, underbart att komma hem till vackra rosenbuskar efter en dag på jobbet, var planterade du dom, ska de klättra i träd eller på spalje?
  • Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2009-05-23 18:29:31 följande:
    Godkväll! Tror jag skriver samma här som i vita hem tråden Idag fick jag nöjet att åka alldeles själv till en handelsträdgård Gick i två timmar och bara tittade på perenner och buskar. Var snål på två sätt. Dels snål genom att vilja ha typ allt och dels snål ekonomiskt Med med mig hem kom ett gäng perenner och tre schersminbuskar. Nu har jag planterat perennerna men ska plantera buskarna efter att jag fått hem lite kalk. Trodde vi hade men icke. Det ska tydligen blandas kalk i jorden då man planterar de.Perennrabatten blir en salig blandning nu i år iom att jag inte riktigt vet när allt blommar och exakt höjd osv. Ditåt ser man ju på lapparna men det bästa är ju nog att pröva sig fram. Men jag försökte nu plantera dem så bra som det bar gick med tanke på färgsättning, blomning, höjd osv. Imorgon blir det plantloppis Har ni förresten bra förslag på buskar som dels är fina  på sommaren, alltså gärna blommar, och dels får en fin höstfärg. Gärna ca 1.5 m höga. Björkspirea fanns i både rosa och vitt men blir inte så höga om jag minns rätt. Sedan finns det ju en lila taggig buske som jag inte minns namnet på och så finns det ju dvärgsyren som iofs är fin då den blommar men den blommar ju så himla kort och får ju ingen vacker höstfärg. Aronia har jag tänkt ha på andra ställen, men det kan eventuellt vara ett alternativ. Hur höga blir de? De skulle ju vara dekorativa. Förslag?Minns också att ni pratade om hur man kan hindra växter från att sprida sig i rabatter. Vad var det? Kan man t.ex. plantera i avsågade oljefat/plasttunnor som man gräver ner. Hur djupa behöver de isåfall vara? 50 cm? En av perennerna jag köpte idag är toppklocka men det är väl en växt som sprider sig fort.  Ha en trevlig kväll/helg! Själv borde jag läsa ikapp i den här tråden. Det är ett tag sedan jag läste ordentligt. Fluffis
    Oj vilken mysig dag *är inte alls avis * vad blev det för perenner förutom toppklockan?. Spontant ang din busk/trädfråga så säger jag syren Hortensia, åh vilket vackert träd/buske. Får vita/cremevita vacra blommor som sedan askiftar i rosa och sedan sitter kvar som vackra stileben på trädet/busken under vintern. Annars är ju Katsuran ett underbart träd finns även som buske, doftar pepparkaka på hösten och får en underbar färg i rött på hösten. Benved är ju oxå fint om du bara är ute efter de vackra bladen finns ju brokbladig i dels gult/grönt men min favorit är den som är brokbladig i grönt och vitt.
  • Tjock kulan

Oj oj oj vad du shoppat godsaker för ögat , stjärnflocka har jag i trädgården och den är så vacker och tålig. Precis som Mimmi så rekomenderar jag Berglunds bok, vet inte hur många gånger som jag läst den boken från pärm till pärm och fortfarande lär jag mig något nytt. Annars är jag väldigt förtjust i Christel Kvants böcker bla de här två tycker jag är riktigt bra böcker att satsa på om man ska bygga upp en trädgård och behöver tips på tänk och vackra blommor http://cdon.se/b%c3%b6cker/kvant%2c_christel/v%c3%a5r_tr%c3%a4dg%c3%a5rdsbok-4055913
    http://cdon.se/b%c3%b6cker/kvant%2c_christel/nya_tr%c3%a4dg%c3%a5rdens_rum-805198.

Här hemma är pionerna redo att sprängas och mina lila iris ligger också redo i sprickstadiet. Åh denna underbara väntan på dessa vackra blommor, varje morgon och kväll tar jag en runda och kikar efter vad som hänt under dagen och passar samtidit på att varva ner efter allt stimm på jobb eller med Alice

JohPet skrev 2009-05-24 11:57:27 följande:
    Skulle behöva lite tips om hur man bekämpar skadeinsekter på rosor. Svarta larver! Bladlössen har också kommit, men de sprutar jag med såpvatten.
    Ledsen kan inte hjälpa mer än att säga att är de tillräckligt stora så försök att plocka bort dem för hand.
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-05-26 06:53:51 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-05-25 20:25:57 följande: Vi verkar ha rätt lik smak vad det gäller trädgårdsböcker Trädgårdens rum (den gamla utgåvan) har även jag i bokhyllan och den är bläddrad i hur många gånger som helst. Den andra boken "Vår trädgårdsbok" har den liknande upplägg som Berglunds bok? Har spanat in den boken länge, men inte slagit till (den fanns med på rean men då blev jag snål ).Jag skall ge mig ut och fota min röda rodde i kväll och lägga ut bild - den blommar något fantastiskt, på gränsen till att bli vulgär Nu är det nog som allra bäst i trädgården, maj/juni är fantastiskt för det "växer så det knakar". Min vanliga pioner har en tid kvar innan de slår ut, men dillpionen är på gång. Har ni några buskpioner, ni andra? Dessa är helt fantastiska och jag kan verkligen rekomendera dem. Kanske inte så härdiga så har man hög växtzon så kanske de inte fungerar. Jag har en gul (dubbel) och en rosa (enkel) som är hur vackra som helst. I höst skall jag nog plantera om dem för att de skall få en mer framträdande placering.
    Ja Kvant är en stor favorit tycker hon skriver på ett sätt som fångar en som läsare samtidigt som hon ger handfasta råd och inspirerar. Har även blivit nyfiken på Heidi Palmgren som samskrivit med Kvant, så nu ska jag uppsöka Löddeköpingeplantskola som hon startade upp en gång i tiden och som nu hennes söner driver. Bilderna från hemsidan bådar gott, buxbom och rost .
    Ja "vår trädgårdsbok" har ett liknande uppläg som Berglundsbok om inte strået vassare, då hon skriver om stilen, planen, stenläggning,sittplatser, växthus osv utöver alla kapitel om växter, den har allt mao *låter som värsta försäljaren *
    Ja pioner är fantastiska jag har två stycken en som stod i trädgården när vi flyttade hit och är ljust puderrosa/cremevit och ett litet skott från pionen från gamla stugan som blommar vackert i rosa. Men nu e den mest sur för den har blivit flyttad och har bara stuckit upp två blad . Annars gillar jag pioner som grund i en rabatt då bladverket står frodigt och grönt även efter blommning.
  • Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-25 22:46:55 följande:
    Mitt pionstöd bl a......mest blommor livetrunt35.blogspot.com/
    Höll på att glömma, vackra bilder du visar och pionstödet verkar ju himla smart.
  • Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-27 00:11:50 följande:
    Mimmi 71 skrev 2009-05-26 08:38:33 följande: I´ll be there

Hejsan
    Min mystiska växt som jag fortfarande inte vet namnet på verkar ha fått lite knoppar, ser med spänning fram emot blomningen. Kanske de kan avslöja växtens identitet, återkommer med bilder så fort blommorna slagit ut .
    Har även en fråga till er pionägare, kollade på pionknopparna igår och på alla knoppar klättrade ett helt gäng med myror. Har hört att myror är glada för just pioner, så jag gjorde inget åt dem, skulle jag det? de förstör väl inte mina vackra pionknoppar {#lang_emotions_surprised}.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom