Inlägg från: Tjock kulan |Visa alla inlägg
  • Tjock kulan

Längtan efter körsbärsblom

Åh vad bra att ni diskuterar detta ämne, är oxå på jakt efter en klematis som jag ska samplantera med min The Fairy. Har tänkt en lila eller ljusl  lila klematis men velar om jag ska ta en stor eller småblommande klematis i kombination till the fairy som har ganska små blommor {#lang_emotions_undecided}, vad tror vi blir bäst?

Memoria skrev 2009-06-11 22:02:58 följande:
    Idag har jag hållt på med operation "vräkning" hela dagen. Byggt färdigt den stora odlingslådan på 3x1 meter och fyllt den med över 300liter jord som jag dessutom handlat och burit runt på själv! Skönt att ha planterat allt(sallad, morötter, ruccula, dill, spenat, squash och bönor) utom potatis nu. Får köpa färdiguppdrivna på plantagen när jag har vägarna förbi. Är verkligen sent ute!
    Hoppas lill*n fattar vinken och ger sig på kasen , förhoppningsvis har du förenat nytta med nöje när du fixat med trädgårdslandet  .
  • Tjock kulan

Hejsan
    Bjuder på lite lördagsgodis till mina växttokiga bekanta i tråden

"Viva Madelaine"

Färgen är som en gräddigtvit marräng *slurp*
    Vit Odence "sound of silence" krispigt vitablommor mot en ljusgrönt bladverk *underbart*

"sound of silence" sedda ovanifrån

• Tjock kulan
    Memoria skrev 2009-06-13 18:58:07 följande:
    tjock kulan: Vackra bilder!! Mer fixande i trädgårdslandet idag. Fick tag på de där uppdrivna sätt potatisarna på plantagen. 5kr istället för ord. pris på 79kr!! Helt i min smak. Så nu blev det Minerva och Rocker senare i sommar.
    Ja visst är det tänkte att jag får dela med mig av mitt ögongodis här hemma . Viket klipp på potatisen, våra blir nog inte klara till midsommar då jag oxå var sent på det men herregud vad de växt får nog ta o kupa dom ännu en gång. Rocket har jag testat innan o den är god, kul att ha lite olika sorter, nästa år funderar jag på att köpa en blandlåda i stället med lite sparris och mandelpotatis i *slurp*
  • Tjock kulan

Vad bra det blev, är det impregnerat eller ska de behandlas? Vi funderar oxå på odlingslådor till nästa år men då blir det nog pallkragar för vår del. Egentligen vill jag riva upp hela baksidan och stenlägga den i olika material och bygga rabatter och olika rum men maken insisterar på gräs då vi har små kottar. Så jag får låta baksidan bestå av pallkragar utemöbler och leksaker till förbannelse. Men jag smider planer ändå i det tysta och väntar på att barnen ska bli äldre, mooohahaha {#lang_emotions_djavulsk}.Tills dess så får jag leva ut min trädgårdsådra på framsidan av huset och in mot grannen till . Funderar på om man skulle kunna göra ett litet hängande fågelbad av ett mindre rabarberblad eller stort hosta blad, ditt blev ju jättefint. Ang bilderna så lägger jag in dom i bildarkivet och sen klickar jag upp dom i storbild och högerklickar på musen och väljer kopiera.

Memoria skrev 2009-06-13 20:55:28 följande:
    tjock kulan: Hur får du dina bilder så stora? När jag försöker dra över dem i "öppet tillstånd" får jag bara en http-adress. Skönt att höra att Rocket var bra. Minerva har jag haft innan, men aldrig hört talats om Rocket innan. Sparris verkar ju roligt att odla, synd bara att man inte skulle ta dem förrens efter 2 år. Jag vill ju skörda samma år.
    Du e för söt , det e jag som är virrig i mitt skrivande jag menar sparrispotatis och mandelpotatis . Rocket är en tidig och frisk sorts potatis. Har en sparrisplanta här hemma som jag fick av trädgårdsdamen som gav mig alla växter. Har ingen direkt koll på hur jag ska bära mig åt med den men det ska jag läsa på i höst så jag kan dutta med den till nästa år och förhoppningsvis kunna skörda lite sparris till våren framöver.

Nu ska jag kika på dina bilder, tjingeling
  • Tjock kulan
    Memoria skrev 2009-06-13 21:39:35 följande:
    Tjock kulan: Lådan är impregnerad. Har klätt den med genomskinligt plast på insidan. Ville verkligen ha en låda som jag inte behöver måla eller behandla, hade ju vita innan. Jag hade gärna velat ha sten eller något runt lådan för att slippa klippa med saxen, fast min make är som din. Antingen gör jag det eller så blir det ingen låda där Så jag är glad ändå, trots att gräset ibland växer upp lite för högt.Tror absolut att du kan göra ett hängande fågelbad. Hosta blad är ju också stora och fina!Jag testade också att kopiera i storbild med det gick inte. Kanske för att jag använder firefox som webbläsare.Haha sparrispotatis... det var det du menade. Tänkte för mig själv "undra vad det var för mixlåda man både kan få potatis och sparris i, den verkar ju kul" Hade inte en tanke på att det skulle vara en potatissort
    Det kan vara lite trixigt med kopieringen ibland får man öppna i ett annat fönster eller testa några gånger *plötsligt händer det* .
    Vad är det för lila växt du har i planteringen på bilden med vita hinken? är det kransveronika? fin i alla fall
  • Tjock kulan
    mammaninna skrev 2009-06-13 23:27:31 följande:
    härliga bilder ni visar tjejer!memoria: det föll änna bort det där vi diskuterade om träsort men den där var ju jättefin! M har byggt två mindre åt mig till spenat och sockerärtor. ska visa er nån dag!
    Underbara bilder, de rosa hjärtanen är söta men de vita är sååå mycket vackrare.
    Horst skrev 2009-06-14 03:05:36 följande:
    Jag är så glad, så glad! Jag har precis varit inne på marsvinsholmsgarden.se/ och beställt pluggplantor från en tjej som bor brevid slottet i Ystad. Visst är internet UNDERBART. Att kunna handla turkiska julrosor mitt i natten! Vilken uppfinning, alltså...Och en chokladblomma får jag på köpet tydligen. Låter ju inte dumt. Undrar om den går att äta... Nej. Men är det någon av er som har chokladblommor hemma? Jag hade aldrig hört talas om dem innan.
    Chokladblomma har jag aldrig haft men tittat på i butik de jag har sett har varit sametslika i kronbladen och mer åt det bruna än vinrödahållet. Den turkiska julrosen är underbar hade en som stod i stugan o förstod först inte vad det var först efter tre år blommade den och det var fantastiskt vackert *suck*
  • Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2009-06-14 10:22:58 följande:
    Nu kastar jag in bilder rakt upp ocn ner...Vill inte visa bilder direkt i tråden där huset syns så ni kan kika in i galleriet för fler. Där syns bland annat rabatten bättre och även odlingslådorna då jag har väv på...
    Tack fluffiga.
    Åh fluffiga du förgyller mindag vilka underbart karamelliga bilder du visar. Fin kombo med tulpanerna och blod alunrot för det är det väl {#lang_emotions_undecided}. Vad kul att få se lite bilder från odlingslådorna vad ska du ha i cementröret? är det gräslök jag ser?, Mysigt med lite mamma besök o brödbak.
    Horst skrev 2009-06-14 10:16:13 följande:
    Ja, jag har ofta tittat på turkiska julrosor och tyckt att de är så fina. Och så i natt gjorde jag slag i saken! Men jag hoppas ju att det inte dröjer tre år innan den blommar...
    Nej dwet hoppas jag att du slipper men de är jätte kinkiga när man flyttar dom därav den uteblivna blommningen på tre år
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-06-15 07:51:34 följande:
    Kikar in och säger hej! Mycket nu.... Vilka underbara bilder Fluffiga. Fick abstinens igen
    Snart är det din tid i trädgården
  • Tjock kulan

Hej hej
    Mysteriet är löst gick förbi växten som jag frågat er i tråden om ni visste vad det var och tyckte att blommorna såg bekanta ut, daggkåpa?. Pratade med maken som var på jobbet o han frågade då sin arbkamrat som gett oss den om det var så. Jo visst sa hon det är en minidaggkåpa . Så nu är det löst och den ska genast få flytta från asylen .

• Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2009-06-19 08:24:39 följande:
    Vad bra TK att mysteriet är löst Har ju bara glömt att fråga svärmor Mimmi: Det är bra att passa på på rea! Jag fyndade sommarblommor igår Tre hängamplar med rosa verbena. Har aldrig haft verbena atidigare så får se om jag blir nöjd. Plus tre rosa pelargoner och tre växter som försäljaren påstod var silverarv. Men silverarv har jag ju själv i rabatten och det blommar! Detta var också grått men hade mer runda blad och inga blommor. Finns det olika sorter av silverarv? Har pelargoner och det gråa tillsammans i mjölkkannor Blev riktigt bra!Glad midsommar!
    http://odla.nu/artiklar/images/bilder/dichondra_michrantha.jpg
    http://www.froer.nu/products/14863316/njurvinda,+silver-+silver+falls
  • Tjock kulan

Fluffiga:var för snabb att skicka, kan det vara silver  njurvinda?

• Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-06-24 09:11:31 följande:
    Nu är det min tur i trägården! Smygstart på semester och idag har jag redan hunnit spola av hela terassen. Den har varit rejält eftersatt och var full med gult frömjöl. Även terassräcket är rejält skurat för att få bort möglet som finns på panelen. Nu skall möblerna på plats igen och sedan är det sommarpynt och blommor som gäller. Äntligen så har den lokala plantskolan slutrea (det brukar vanligtvis vara veckan INNAN midsommar) så det får bli en tripp dit och fylla upp med blommor både inne och ute. Sommarkrukorna i fönstren skall få pelargoner. Sedan har jag och lille G fikat ute i morgonsolen, det är underbart när man kommer upp på morgonen och får lite gjort. Ikväll blir det invigning av en nystädad terass med grill och kanske t o m lite bubbel
    Men Mimmi det förstår du väl, plantskolan har ju väntat med rean för att du skulle ha tid att åka dit o shoppa o det har du ju nu när alla syprojekt e klara o sem börjat . Mys pys i kvällssolen på en fräsch o ren terass e aldrig fel .
    Ang pelargonior så fyndade jag på city gross *2 mårbacka* till köksfönstert för 39 kr styck, det e ett klipp om något .
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-06-24 16:28:10 följande:
    Tillbaka från plantskolan - det blev elva sommarblommor för det facila priset av 240 kr Ett himla hopplock med alla möjliga sorter, som jag inte har någon tanke bakom. Tre gammaldags pelargoner och sedan alla möjliga sorter i rosa och blå nyanser bl a en femtunga, hängverbena, silverfall, million bells, stjärnlobelia. Det blir inga jättemängder med sommarblommor i min trädgård i år, de vanliga fönsterlådorna får stå över. Skall försöka kombinera dessa plantor i två större krukor och i en större ampel. Pelargonerna får husera inne och de slokande pelargonerna som levt en tynande tillvaro inne får istället ut på sommarvistelse i trädgården. De brukar återhämta sig snabbt. Återkommer kanske med lite resultat i bloggen.Tjocka kulan: Kan det vara så bra tror du, att de har väntat på at jag skall få tid
    Låter som fina kombinationer i blått rosa och silver, ser fram emopt bilder. Själv väntar jag på att "min" plantskola ska rea sitt. De brukar stänga i juli så jag hoppas på rea denna vecka. Behöver sommarblommor till korgarna vid entréen och penseerna får då flytta bak på baksidan till blomstertrappan som jag fyndade på Netto för et tag sedan. Blir nog en kombo med rosa pelargonior, något lila eller blått och till det något vitt eller silver. Fast limefärgade tobaksblommor o blått/lila är ju oxå himla snyggt, får ta o klura på det där en vända till känns det som .
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-06-24 18:53:26 följande:
    Ja det finns många snygga kombinationer. Färg och form är ju fantastiskt roligt att jobba med oavsett om det är tyger eller blommor Limefärgade tobaksplantor ät en favorit som det var länge sedan hade faktiskt. Jag har också ett gäng penseer som blir förpassade till andra ställen. Lite ansning så är de som nya.
    Ja jag ansade mina för första gången i år sedan jag fått tipset av en vännina o nu 2 v efter är de fina igen , tänker på alla andra år som jag bara ryckt upp o kastat för jag tyckt att de blivit för raftiga {#lang_emotions_surprised}. Nej nu är Alice nattad så nu blir det till att måla tjenix
  • Tjock kulan

Hejsan
    Har nu varit runt i tre olika handelsträdgårdar på jakt efter "rätt" blommor till entreén och är fortfarande långt ifrån klar . Att det ska vara så svårt att hitta mörklila jätte verbena trodde jag inte, än så länge har jag bara fått tag i den limefärgade tobaksblomman till mina korgar *grrr*.
    Ang blomman som var ett mysterium så blir det nu ännu mer ett mysterium . Min mans arbetskamrat sa att det var en minidaggkåpa men idag såg jag den i handelsträdgården och då hette den fjällkåpa....ja ja söt är den vart fall så den får stanna kvar här hemma .

• Tjock kulan

Hejsan
    Trädgården har mest vattnats och njutits av under de dagliga kvällsrundorna som jag brukar ta i min ensamhet, underbart att få den stunden av stillhet när Alice somnat för kvällen . Det ända är att jag fått löss på min nyköpta ros som nu blidat knoppar, sprutade med såpa lösning igår, får se om de tar dom. Vet någon hur länge man ska spruta på för att se effekt?.

Mimmi 71 skrev 2009-07-03 18:07:05 följande:
    Jag har förresten anmält mig till en bussresa på onsdag, målet är Wih trädgård med en förevisning av Krantz. Det skall bli så toppentrevligt och jag kommer ha laddat kameran för att kunna ta MASSOR med kort. Längtar efter denna dag med härlig trädgårdsvandring och inte minst en dag för mig själv utan en vilding till grabb Har nu gått hemma med sonen en vecka alldeles själ och det är hur mysigt som helst men det kan vara skönt med ett "break" också
    Låter som en kanon dag e inte alls avis ser fram emot vackra bilder och berättelser från resan.
     Själv funderar jag på att kolla upp programmet till öppna trädgårdar som Land ordnar. Jag blev riktigt biten av trädgrdsrundan som jag var på för ett tag sedan, så kul att kika in o få inspiration i andra människors trädgårdar.
  • Tjock kulan
    Villa Nordåker skrev 2009-07-03 21:05:45 följande:
    Har ni några tips på snabbväxande buskar, det får gärna var blommande buskar.
    Syren, Shersmin?
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-07-07 10:12:39 följande:
    Igår var jag för första gången aktiv i den lokala trädgårdsföreningen och var med på besök i en närbelägen trädgård. Ett helt underbar vackert hus men ett fantastiskt orangeri, fullt med exotiska växter som var inhandlade i Italien och en vacker barock/renäsansträdgård i mindre format. Kanske inte helt i min stil (orangeriet med tillhörande "patio2 skulle jag dock inte tacka nej till), men det är ju underbart att besöka privatträdgårdar och inspireras och hämta en del godbitar som man kan använda i sin egen trädgård. Tyvärr så lovade jag att inte offentliggöra min foton, men jag smyger nog in någon enstaka mer diffus bild i bloggen imorgon.
    Vad spännande träffade du några trevliga människor som du kan byta plantor med framöver ;-.), eller såg du några snygga kombinationer av växter som du komer att härma i din egen trädgård .
     Håller med dig om denna stil på trädgårdar. Själv kan jag strosa runt i denna typ av trädgårdar och uppskatta dom enormt i mer offentliga samanhang. Men i min privata trädgård vill jag ha det romantiskt, vildvuxet och lite mormors/cottage garden trädgårdsaktigt .
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-07-07 17:18:30 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-07-07 12:07:28 följande: Jag tror denna trädgårdsförening har potential, för med tanke på vädret så var vi rejält mycket med trädgårdstokar (ca 30-tal) men det var blandad kompott med kunskap :-S Hon vi besökte hade en för mig åtrovärd växt (som jag säkert kan få byta till mig vid tillfället) - varigerad kirskål. Den är ju bara hur spännande som helst, men jag måste tänka efter rejält vart jag vill ha den, även om den inte sprider sig lika häftigt som vanlig kirskål. Sedan hade jag väl de flesta växter som fanns i trädgården om jag skall vara ärlig.
    Det var en man i Höganäs som sålde den på Trädgårdsrundan för 15 pix, jag mitt dumma nöt fegade ur med tanke på risken med kirskål. Nu i efterhand ångrar jag mig så, jag hade ju kunnat haft den i en vacker kruka på blomstertrappan .
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-07-09 09:47:40 följande:
    Igår hade jag en helt fantastisk dag i Wij trädgårdar. .-D Ett längre inlägg med massor av bilder kommer under mogondagen. Ett besök kan jag verkligen rekomendera och min trädgårdsinspiration och lust är på topp. Eftersom regnet öser ned utanför fönstret så får dock trädgårdsarbetet anstå till inorgon.Tjocka kulan: Jag förstår din tvekan för jag känner detsamma, men det är väl därför att man önskar sig ett exemplar - spänningen över att ha en sådan vilding i trädgården
    Vad kul, ser fram emot bilder i bloggen.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom