Inlägg från: Tjock kulan |Visa alla inlägg
  • Tjock kulan

Längtan efter körsbärsblom

Hej hej

Mimmi 71 skrev 2009-05-12 08:38:21 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-05-11 21:49:16 följande: Jag har för mig att jättramsen står kvar efter den har blommat - har en sådan i mitt woodland under blodlönnarna. Den är dock lite gles i växtsättet så jag rekomenderar någon underplantering av något "krypande".Vit sparris är ju samma som grön, men man har kupat jorden (eller ställt en kruka över) så att den inte får någon sol på sig. Min mamma hade en sparrisplanta i sin köksträdgård, dock använde hon sig endast utav den som snittblomma (riktigt härliga gröna skira strån). Det var en megastor "rugge" som inte behövde någon som helst specialskötsel. Jag försökte ta ett skott av den när pappa sålde huset, men det tog sig inte. Vi är sparrisälskare här i huset så det finns fundering på att starta odling men det har bara kommit till funderingar än så länge. Först skall vi få vår potatis i jorden och gräva ut vårt jordgubbsland för att plantera revorna.
    Tack för hjälpen, underplantering följde med på köpet i form av murgröna , har sedan en astilde framför o funkiro vid sidan av, såm då borde jag klara mig. Sparrisen jag fick av trädgårdskvinnan var just en sådan stor rugge som du talar om, har nu ingen plats att sätta denna jätteplanta så jag får se om den tål att stå i kruka till nästa vår då vi antagligen kommer anlägga trädgårdsland i pallkragar. Blir det blommor på sparrisen? nu e det bara långa gröna pinnar som står rätt upp.
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-05-12 13:56:22 följande:
    Inga blommor vad jag vet - men den är en helt underbar växt att ha som "grönt" i buketter. Saknar just sparris i alla de buketter jag plockar in sommartid. Finns det något härligare? Kan du inte sätta ned den i en vanlig blomsterrabatt fram till nästa år? Det blir en rätt så hög buske, ca 1,5 med härligt grönt och skrit växtsätt.
    Ok har inte tittat närmre på dem men det kanske funkar med lite pioner och annat fint. Tyvärr så e det knök fullt just nu i rabatterna Nya rabatten e näst intill färdigställd och på andra sidan har vi bara häck och där har jag satt borstnejlikor o slingerkrasse. På baksidan så har jag satt potatis i hela gamla rabatten för nytta men främst som jordförbättring till nästa års projekt och i asylen där växter som jag inte vet om jag ska behålla eller ej står e det oxå fullt. Så ända lösningen blir kruka, rotsystemet är ju enormt på plantan och det ser ut som en stor spindel men jag hoppas på att jag ska kunna trycka ned den i en stor murarspann och att den lyckas till nästa år.
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-05-12 16:34:37 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-05-12 15:08:50 följande: Det fungera nog det också - du får hålla tummarna
    Ja det får bära eller brista, hade varit kul om man hade kunnat skörda sparris nästa vår *mums*

Någon som kan tipsa om en fin vattenkanna i Zink eller lackerad plåt? Har en i zink nu men skulle behöva en till inför sommaren, Weibulls hade fina förra året minns jag. Är även på jakt efter ett fins fågelbad som man kan hänga i ett träd någon som sett ett sådant?
  • Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-13 00:33:32 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-05-12 18:44:33 följande: Julia har en fin vit kanna som jag varit sugen på...Jag har en i zink som jag köpte på Järnia. Den är verkligen fin, men den har en bred hällpip så den är inte lika praktisk som vacker ...
    Tack tack ska kolla den.
  • Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-13 00:33:32 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-05-12 18:44:33 följande: Julia har en fin vit kanna som jag varit sugen på...Jag har en i zink som jag köpte på Järnia. Den är verkligen fin, men den har en bred hällpip så den är inte lika praktisk som vacker ...
    Kan inte hitta den på hennes sida
  • Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-13 23:06:58 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-05-13 07:29:43 följande: Nej, det kunde inte jag heller nu . Den kanske är slut. Skriv en rad och fråga henne...
    Fixat, väntar på svar *otålig *
    Mimmi 71 skrev 2009-05-14 10:21:17 följande:
    Trädgårdsinspiration hittar ni hos mig på bloggen!
    Oj vilken jätte plantering, kommer bli fin fint.

Den här från Weibulls är ju fin men där står ingen prisuppgift {#lang_emotions_undecided}. Annars får jag ge mig till tåls till början av juni då jag tänker tvinga med mig maken på trädgårdsrundan här i skåne , och hoppas på att jag hittar en då när vi kör runt till de olika trädgårdarna och butikerna.

• Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-14 20:12:17 följande:
    Tjock-kulan:Den var ju jättefin! Julias är dock helt vit .Hur blev det nu med "riddarsporren" eller vad det var? Har du nya foton så vi kan se hur den ser ut nu?
    Julia var snabb med svar, kanan kommer inte in igen men hon tipsade om Coop, Bauhaus och Åhlens bla så jag ska kolla där annars ligger kannan från Weibulls bra till att önska sig som morsdagspressent , det bästa är att det finns matschande hink till som jag kan anv när jag rensar ogräs *Som du säkert hör så har jag slipat mina argument inför ev diskussion med maken *.
    Jo Riddarsporren/Stormhatten har växt till sig ska försöka att ta bild i morgon och jag e mer övertygad om att det är Stormhatt nu. Men vi får se vad jurryn i tråden anser, jag kan ha fel .
  • Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-14 21:25:11 följande:
    Jag kan ta en bild på mina sporrar imorgon så kan vi jämföra
    Absolut
  • Tjock kulan

Hejsan
    Har lite nya bilder på planteringen vid entréen som jag jobbat med om ni e intresserade så e det bara att kika in i mitt bildgalleri under trädgård.

Nå vad tror ni kunniga tjejer i tråden är detta en stormhatt eller riddarsporre?, själv gissar jasg på det första men jag e inte 100%

Behöver även er hjälp med två andra plantor som jag fått och som jag inte har en aning om vad det är.

Och här kommer nästa, den är en klätterväxt som har lite vaxade/läderartade blad, ser lite hängig ut efter omplanteringen

• Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-05-15 19:27:51 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-05-15 16:02:42 följande: Den sista ser ut som en skugggröna men i så fall har den varigerade (vitstrimmiga) blad. Jag har en vit och en blå variant - kan fota den vita (som blommar för tillfället) i morgon så kan du jämföra. Men klättrande är inte skuggröna utan den sprider sig med revor en del. Den andra bilden tycker jag liknar daggkåpa - men det är svårt att säga. Det känns som bladen är lite för små för att vara just detta. Har denna i trägården också - det blir en fotorunda i trädgården i morgon bitti Älskar att strosa omkring i trädgården tidiga mornar Den första bilden tycker jag helt klart liknar stormhatt mer än riddarsporre. Ni vet väl att stormhatt är rejält giftig? Å andra sidan hur många barn tuggar på blommor - det är mer risk om det är giftiga bär såsom idegran har.
    Skuggröna kanske det är d, det hörs ju som det, jag förklarade fel, jag menade inte att den klättrade utan att den hade långa revor som en klätterväxt *hjärnsläpp *
    Den andra är ingen daggkåpa det har jag själv så det tror jag inte att det är, ute i kanten på varje blad så är konturen av det yttersta på bladet vit *om det kan vara till hjälp*.
    Jag tror oxå på stormhatt men 13 år och memoria röstade på riddarsporre då jag visade den tidigt i sommar, så nu får vi se vad trädgårdsjuryn säger .
    Jag hörde om stormhattens giftighet och började kolla upp växterna, har ju bla både stormhatt och idegranshäck {#lang_emotions_surprised} så det blir till att passa den lilla damen här hemma. Om stormhatten står det så här Stormhatt

Aconitum-arter
    Äkta stormhatt är mycket giftig. Speciellt frön och rot innehåller bl a akonitin. Allvarliga förgiftningar och även dödsfall har inträffat vid medicinsk användning och vid förväxling med ätliga rötter. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
    Nordisk stormhatt innehåller också akonitinliknande ämnen.

Symtom: Kan komma plötsligt, inom en timme, med brännande känsla i mun och svalg, kräkningar, diarré, salivavsöndring, kallsvettighet, myrkrypningar, synstörningar, hjärtrytmrubbningar, kramper och andningsförlamning.

Åtgärd: Ge kol. Genast till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen

Idegran

Taxus baccata
    Växten är giftig. Innehåller bl a taxin samt en irriterande olja. Det röda fruktköttet är ofarligt. Förtäring av barr och söndertuggade frön innebär förgiftningsrisk. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga hos människa.

Symtom: Magbesvär. I allvarliga fall eventuellt även hjärt- och allmänpåverkan.

Åtgärd: Om växtdelar eller mer än 5 bär förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom