• Sandea

Medfödd hypothyreos?

Har en dotter¨på ett år som har diagnosen medfödd hypothyeros. Allt har gått bra med hennes utveckling vad vi vet och hon är en pigg tjej som tur är. Dock har vi svårt att hitta rätt dos, pendlar mellan 25 och 37,5 mg varannan gång.

Hon hade rester av sköldkörtlehormon då hon föddes, så helt inaktiv är den inte.

Finns det fler därute med diagnosen? Skrib gärna och berätta lite hur ni haft!

• Svar på tråden Medfödd hypothyreos?
  • st elmos fire

varför får man inte ta tablett före blodprov? dagen innan ?

• Ninnan
    st elmos fire skrev 2010-12-06 09:35:55 följande:

varför får man inte ta tablett före blodprov? dagen innan ?

Det ska helst ha gått 24 timmar sedan man fick levaxin senast, då blir provet mest rätt... 
  • st elmos fire

Okej... Vi har en dotter med hypothyreos... Brukar ge henne medicin runt 5-7 på kvällen och sist hade hon provtagning runt 12 p dan... Detta har dom aldrig sagt till oss... Men jag blandar alltid ihop vilket värde som är vilket... De långsiktiga värdet måste väl ändå stämma?

• Ninnan
    st elmos fire skrev 2010-12-06 11:55:29 följande:
    Okej... Vi har en dotter med hypothyreos... Brukar ge henne medicin runt 5-7 på kvällen och sist hade hon provtagning runt 12 p dan... Detta har dom aldrig sagt till oss... Men jag blandar alltid ihop vilket värde som är vilket... De långsiktiga värdet måste väl ändå stämma?
    Läkaren har sagt att vi måste ge Lisa på morgonen så nu gör vi det! Sedan tar vi provet ca 9 på morgonen. Vår son som är 7 år som också har det får dock på kvällen, men han tar prov 1 gång/år och då spelar det ju inte så stor roll. Då får han helt enkelt ingen tablett kvällen innan. Jag tror det är tsh som påverkas...
  • st elmos fire

Hur hög dos har dina barn? Och vad hade de för värden som nyfödda?

• Ninnan
    st elmos fire skrev 2010-12-06 16:37:33 följande:
    Hur hög dos har dina barn? Och vad hade de för värden som nyfödda?
    Har skickat ett meddelande till dig :)
  • st elmos fire

Såg det efter jag skrev :) skulle svara men kan tydligen inte göra de från mobilen så jag får göra de när internet hemma kommit igång igen :)

• norgesessan

Jonathan fick på kvällen innan, men eftersom hans bror skulle ta sin medicin (inte samma) på morgonen, ändrade vi på alla som får mediciner, så alla tar det på morgonen istället...Lättare att komma ihåg.

När han ska ta blodprov väntar vi med tabletten till efter lämningen...
    Läkaren frågade just om detta när hans värden var för höga, men samtidigt inte kunde sänkas. Vi har dock alltid väntat med tabletten så han inte få ny dos så kort tid innan provet.

Han skulle också bara gjort en gång per år, men eftersom vi måste hitta rätt dos får det bli några ggr nu...
    Han fick 100 varannan dag, och 75 varannan dag. Det blev dock för mycket, så nu får han 75 varje dag.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • st elmos fire

Jo de blir väl där någonstans Inez kommer ligga sen också, just nu får hon 50mg/dag o har legat på den dosen över ett halvår (sen april) trots två Provtagningar emellan (juli och november) hon har ju dock inte ökat så mycket i vikt pga att hon börjar gå o så. Vad hade din Jonathan för startvärde? När han föddes alltså....

• st elmos fire

Dock har hon ju som sagt fått tabletten dagen innan. Behöver jag ringa läkaren o kolla?

Svar på tråden Medfödd hypothyreos?