• Svar på tråden ROMER
  • Marina Elena
    EttElaktTroll skrev 2009-06-05 23:48:42 följande:
    Jag vet inte Visste inte skillnaden ju innan ni förklarade Ska fråga honomMarina Elena skrev 2009-06-05 23:16:21 följande:
    oki

skulle ni va släkt med romer så finns de inte så många o välja på bakåt i tiden, det är de svenska kaldarari då (taikons mfl)
  • EttElaktTroll

va spännande ska fråga honom imorgon
    nu blev jag väldigt intresserad

Marina Elena skrev 2009-06-05 23:50:17 följande:

oki skulle ni va släkt med romer så finns de inte så många o välja på bakåt i tiden, det är de svenska kaldarari då (taikons mfl)
  • Marina Elena

din bror verkar vara en fascinerande person som så gärna vill identifiera sig med romer/resande..jag vet att många tycker vi har en spännande kultur osv o de är ju roligt.

• Kärleksmums

Har aldrig hört talats om folket resande och jag har bott i Rinkeby i 20 år.
    Har bara känt och träffat på zigenare/Romer. Däremot förstår jag skillnaden mellan finska zigenare och rumänska etc. Men resande? Vad är det för folk??

• Marina Elena

det finns väl nån förklaring uppe i tråden..att de har samma härstamning egentligen som de finska zigenarna men att de blivit kvar här i sverige o de har väl blandats med svenskar också men de har kvar en del romska grejer, som ett språk, sånger, historier etc. Typ så.

• Kärleksmums

Ahaa, så min granne som kallade sig "svensk zigenare" kanske var resande då??

• Marina Elena
    Kärleksmums skrev 2009-06-06 00:49:58 följande:
    Ahaa, så min granne som kallade sig "svensk zigenare" kanske var resande då??
    nja, troligare kaldarari vars familj kommit hit på 1800-talet
  • Kärleksmums

OMG man måste verkligen vara på läst för att förstå sig på. Känns som att alla zigenare kan en hel historiebok om sitt ursprung. Jag som trodde vi från mellanöstern va värst

• Marina Elena
    Kärleksmums skrev 2009-06-06 00:55:26 följande:
    OMG man måste verkligen vara på läst för att förstå sig på. Känns som att alla zigenare kan en hel historiebok om sitt ursprung. Jag som trodde vi från mellanöstern va värst

man måste ju hålla reda på varann haha. Första frågan vi typ ställer till varann då man träffar nån ny är sosko san? alltså vilken grupp man tillhör
  • EttElaktTroll

Ja han är väldigt speciell

Jag förstår nu varför han är så intresserad, det är ju en hel vetenskap Man vet inte så mycket om just romer

Marina Elena skrev 2009-06-05 23:57:37 följande:

din bror verkar vara en fascinerande person som så gärna vill identifiera sig med romer/resande..jag vet att många tycker vi har en spännande kultur osv o de är ju roligt.