• Svar på tråden ROMER
  • VulgusProfanum
    EttElaktTroll skrev 2009-06-05 23:52:55 följande:
    va spännande ska fråga honom imorgon nu blev jag väldigt intresserad Marina Elena skrev 2009-06-05 23:50:17 följande:
    Är det resande så finns det en hel del släkter att välja av
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • VulgusProfanum
    Kärleksmums skrev 2009-06-06 00:45:15 följande:
    Har aldrig hört talats om folket resande och jag har bott i Rinkeby i 20 år. Har bara känt och träffat på zigenare/Romer. Däremot förstår jag skillnaden mellan finska zigenare och rumänska etc. Men resande? Vad är det för folk??
    Resande, dinglare, tavringar
    Förr i tiden föraktfullt kallade tattare
    Har funnits i Sverige sedan 1500-talet och idag finns de över hela landet. Ser ut  som Svenssons, har svenska efternamn även om namnen känns igen sinsemellan. Har en egen kultur ett eget språk och egen musik men tyvärr har mycket tappats bort över åren.

www.resandefolketsriksorganisation.se/

www2.orebro.se/stadsbibliotek/meteor/meteor2/hazell.html

frihetbortiskogen.spaces.live.com/
  • NoMatter
    VulgusProfanum skrev 2009-06-06 08:29:54 följande:
    Resande, dinglare, tavringar Förr i tiden föraktfullt kallade tattare Har funnits i Sverige sedan 1500-talet och idag finns de över hela landet. Ser ut  som Svenssons, har svenska efternamn även om namnen känns igen sinsemellan. Har en egen kultur ett eget språk och egen musik men tyvärr har mycket tappats bort över åren. www.resandefolketsriksorganisation.se/ www2.orebro.se/stadsbibliotek/meteor/meteor2/... frihetbortiskogen.spaces.live.com/
    Boken av Bo Hazell som nämns på en av länkarna är VÄL värd att läsas. Mycket intressant fakta om resandefolket kommer fram där. Rekommenderas varmt!
    Anledningen till att kvinnor har två par läppar; Det ena paret är för att slänga käft, det andra för att ställa allt till rätta.
  • VulgusProfanum
    NoMatter skrev 2009-06-06 08:36:19 följande:
    Boken av Bo Hazell som nämns på en av länkarna är VÄL värd att läsas. Mycket intressant fakta om resandefolket kommer fram där. Rekommenderas varmt!
    Den är riktigt bra!
    Ger en rättvis bild också och bygger inte på massa gamla rostiga fördomar.
  • NoMatter
    VulgusProfanum skrev 2009-06-06 09:12:22 följande:
    Den är riktigt bra! Ger en rättvis bild också och bygger inte på massa gamla rostiga fördomar.
    Det är ju det som är det bra. Jag lånade den dels för att jag är en nyfiken själ, dels för att jag bodde granne med resandefolk och blev nyfiken. Dom ville inte prata så mycket om det men jag ville veta.
    Anledningen till att kvinnor har två par läppar; Det ena paret är för att slänga käft, det andra för att ställa allt till rätta.
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-06-06 08:29:54 följande:
    Resande, dinglare, tavringar Förr i tiden föraktfullt kallade tattareHar funnits i Sverige sedan 1500-talet och idag finns de över hela landet. Ser ut  som Svenssons, har svenska efternamn även om namnen känns igen sinsemellan. Har en egen kultur ett eget språk och egen musik men tyvärr har mycket tappats bort över åren.www.resandefolketsriksorganisation.se/www2.orebro.se/stadsbibliotek/meteor/meteor2/...frihetbortiskogen.spaces.live.com/
    men finns det inte vissa som är väldigt mörka också?? Jag har träffat en del som är svarthåriga o mörka i hyn.
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-06-06 19:59:59 följande:
    men finns det inte vissa som är väldigt mörka också?? Jag har träffat en del som är svarthåriga o mörka i hyn.
    Visst gör det det
    Det intressanta är att det finns folk av olika form och färger. Vissa är blonda och blå/grönögda andra är mörkare.
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-06-06 21:46:46 följande:
    Visst gör det det Det intressanta är att det finns folk av olika form och färger. Vissa är blonda och blå/grönögda andra är mörkare.
    ja, det finns ju olika färg på romer också, från små och mörkhyade till de som är långa, ljusare i hyn o har gröna/grå ögon (som jag). men nån blond har jag inte sett
  • Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-06-06 09:16:09 följande:
    Det är ju det som är det bra. Jag lånade den dels för att jag är en nyfiken själ, dels för att jag bodde granne med resandefolk och blev nyfiken. Dom ville inte prata så mycket om det men jag ville veta.
    hur visste du att de var resande??
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-06-12 23:43:02 följande:
    hur visste du att de var resande??
    Dom berättade det på en fest. Det började med att dom sjöng en sång på deras språk och jag frågade vad det var, efter mycket om och men så berättade dom men sen var det liksom locket på.
  • Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-06-13 00:46:50 följande:
    Dom berättade det på en fest. Det började med att dom sjöng en sång på deras språk och jag frågade vad det var, efter mycket om och men så berättade dom men sen var det liksom locket på.
    åh alltså de är ju jättesynd att många verkar så stängda kring deras kultur..klart de har lidit mycke av förföljelser men de har ju alla vi romer, zigenare o resande gjort!!
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-06-13 00:48:32 följande:
    åh alltså de är ju jättesynd att många verkar så stängda kring deras kultur..klart de har lidit mycke av förföljelser men de har ju alla vi romer, zigenare o resande gjort!!
    Det beror väl på vilket bemötande ni har fått under alla århundranden som har gått misstänker jag. Det är trist eftersom ert folk ju faktiskt har en massa intressant att berätta.
  • Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-06-13 00:52:08 följande:
    Det beror väl på vilket bemötande ni har fått under alla århundranden som har gått misstänker jag. Det är trist eftersom ert folk ju faktiskt har en massa intressant att berätta.
    hmm..jag tycker mest folk tycker man är konstig då man berättar om hur man lever hha
  • gaffsan

jag är uppväxt med att man kallar kniv för tjuring , tjalar (kelar ) jiddra (tjöta ) ,om någon var dum då var man beng eller bäng ( bengalo )

• NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-06-13 01:03:07 följande:
    hmm..jag tycker mest folk tycker man är konstig då man berättar om hur man lever hha
    Ja men då är väl jag också konstig, för jag uppskattar det.
  • Marina Elena
    gaffsan skrev 2009-06-13 01:37:12 följande:
    jag är uppväxt med att man kallar kniv för tjuring , tjalar (kelar ) jiddra (tjöta ) ,om någon var dum då var man beng eller bäng ( bengalo )
    mmm..bengalo betyder att mna har satan i sig
  • Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-06-13 06:55:26 följande:
    Ja men då är väl jag också konstig, för jag uppskattar det.
  • Marina Elena

hörde en forskare som sa att de finska zigenarna är släkt med de spanska! Är det nån mer som hört det??

• Lejdi

är själv finsk zigenare och nångång hört samma sak, att vi skulle vara då "släkt" till spanska zigenare..

• Marina Elena
    Lejdi skrev 2009-06-19 16:43:52 följande:
    är själv finsk zigenare och nångång hört samma sak, att vi skulle vara då "släkt" till spanska zigenare..
    är det därför ni heter kaale, de heter ju calo?