• Svar på tråden ROMER
  • Marina Elena

jag får väl puffa upp denna om det är nån som undrar nåt

• VulgusProfanum

Lägger den här till favoriter också

Några resande här?

Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 08:46:00 följande:
    Lägger den här till favoriter också Några resande här?
    är du resande?
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 08:46:00 följande:
    Lägger den här till favoriter också Några resande här?
    är du resande?
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-25 11:26:06 följande:
    är du resande?
    Jag är inte resande själv utan buro men gift med en resande.
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 11:51:34 följande:
    Jag är inte resande själv utan buro men gift med en resande.
    intressant Jag vet så lite om just resande..hur mycket av romska traditioner har de egentligen? Och är det sant att man är släkt med finska romer?
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-25 11:53:34 följande:
    intressant Jag vet så lite om just resande..hur mycket av romska traditioner har de egentligen? Och är det sant att man är släkt med finska romer?
    Det finns många traditioner som vad jag har förstått är rätt lika. Nu är ju inte jag någon expert på seder och bruk men det jag tycker mig märka är t.ex respekten för de äldre och sammanhållningen mellan släkten/er. Den är viktigt.

Vissa resande hävdar att det finns kopplingar mellan finska zigenare och vissa resandesläkter. De som kom att bli de finska zigenarna utvandrade ifrån Sverige på slutet av 1500 talet om jag har förstått saken rätt för att sedan komma tillbaka till Sverige på senare tid. Då hade man utvecklat egna traditioner och även en unik klädkod.

Andra resande hävdar att det inte finns något sådant band.

Det vi har sett via släktforskning är att släkten kom hit på 1600-talet och då från Tyskland.
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 11:59:51 följande:
    Det finns många traditioner som vad jag har förstått är rätt lika. Nu är ju inte jag någon expert på seder och bruk men det jag tycker mig märka är t.ex respekten för de äldre och sammanhållningen mellan släkten/er. Den är viktigt.Vissa resande hävdar att det finns kopplingar mellan finska zigenare och vissa resandesläkter. De som kom att bli de finska zigenarna utvandrade ifrån Sverige på slutet av 1500 talet om jag har förstått saken rätt för att sedan komma tillbaka till Sverige på senare tid. Då hade man utvecklat egna traditioner och även en unik klädkod.Andra resande hävdar att det inte finns något sådant band.Det vi har sett via släktforskning är att släkten kom hit på 1600-talet och då från Tyskland.
    från tyskland? så då antar jag att de resande härstammar från sinterna då?
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-05-25 12:04:06 följande:
    från tyskland? så då antar jag att de resande härstammar från sinterna då?
    Ja det finns det som tyder på att det finns kopplingar till sinterna

Alltså det som är lite jobbigt för oss personligen är att det här har varit en välförborgad hemlighet inom släkten. Man har inte velat berätta utåt att man är resande speciellt våra äldre har varit väldigt försiktiga och rädda.
    I vartfall i makens släkt tyvärr
    Det har sin grund i rädslan för förföljelse och även rädslan för att barnen skulle råka illa ut. Istället har man alltid hävdat i sten (utåt) att man är av vallonsläkt. Vilket inte stämmer och det är först på senare år som det blivit mera accepterat att vara av resandesläkt. Förr var det "tattare" (hemskt ord)..
    Och ingen ville riskera att bli utsatt p.g.a. det.
    Det är en svensk tragedi egentligen

Den här boken är väldigt informativ:
    www2.orebro.se/stadsbibliotek/meteor/meteor2/hazell.html
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 12:13:43 följande:
    Ja det finns det som tyder på att det finns kopplingar till sinterna Alltså det som är lite jobbigt för oss personligen är att det här har varit en välförborgad hemlighet inom släkten. Man har inte velat berätta utåt att man är resande speciellt våra äldre har varit väldigt försiktiga och rädda.I vartfall i makens släkt tyvärr Det har sin grund i rädslan för förföljelse och även rädslan för att barnen skulle råka illa ut. Istället har man alltid hävdat i sten (utåt) att man är av vallonsläkt. Vilket inte stämmer och det är först på senare år som det blivit mera accepterat att vara av resandesläkt. Förr var det "tattare" (hemskt ord)..Och ingen ville riskera att bli utsatt p.g.a. det.Det är en svensk tragedi egentligen Den här boken är väldigt informativ:www2.orebro.se/stadsbibliotek/meteor/meteor2/...
    ja, sverige, liksom de flesta länder, har ju inte nån fin historia gällande romer tyvärr. Och än idag så är det inte så lätt att vara rom.
Svar på tråden ROMER