• Svar på tråden ROMER
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 03:18:01 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-03 03:16:04 följande:
    Varför lämnar ni då era älskade släktingar i händerna på folk som ni inte litar på?
    vad ska man göra då? men vi är ju där med dem o ser till att de har det bra
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 03:21:08 följande:

vad ska man göra då? men vi är ju där med dem o ser till att de har det bra
    Ni ser ju inte till att de har de bra om ni bråkar med och är ivägen för personalen som ska ta hand om dem?? Det är det du inte förstår! Det finns saker som jag som peronal inte får lov att göra med en massa släktingar i rummet!!! Och om de då vägrar gå därifrån kan jag alltså inte utföra vården och patienten skadas!
  • Mieria

Alltså. Jag förstår dilemmat men vad föreslår du att jag som personal ska göra? Bli av med mitt jobb och sluta försörja min familj? kasta bort tre års utbildning för att ni inte riktigt litar på mig och vägrar lämna rummet? hur ska jag göra?

• Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 03:20:21 följande:

absolut. jag håller med dig. men jag kan inte svara för alla. O språket kan ju vara ett hinder ibland.
    Har aldrig upplevt det faktiskt. De flesta romer jag träffat på pratar bra svenska och om någon inte pratar bra svenska brukar det gå bra att kommunicera ändå genom att visa vänlighet.
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 03:25:54 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-03 03:20:21 följande:
    Har aldrig upplevt det faktiskt. De flesta romer jag träffat på pratar bra svenska och om någon inte pratar bra svenska brukar det gå bra att kommunicera ändå genom att visa vänlighet.
    var kommer de ifrån?? mina släktingar o vänner pratar dålig svenska över lag
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 03:23:32 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-03 03:21:08 följande:
    Ni ser ju inte till att de har de bra om ni bråkar med och är ivägen för personalen som ska ta hand om dem?? Det är det du inte förstår! Det finns saker som jag som peronal inte får lov att göra med en massa släktingar i rummet!!! Och om de då vägrar gå därifrån kan jag alltså inte utföra vården och patienten skadas!
    vad får du inte göra om nån är närvarande?
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 03:32:50 följande:

var kommer de ifrån?? mina släktingar o vänner pratar dålig svenska över lag
    Jag vet faktiskt inte De kommer väl från olika ställen eftersom jag pratar om många olika situationer.
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 03:33:42 följande:

Arbete som ska utföras sterilt får inte lov att göras med en massa anhöriga i rummet. Ska jag tömma en urinblåsa måste jag be folk att lämna rummet. Ska jag sticka någon som är svårstucken och rädd behöver jag kunna koncentrera mig och kan absolut inte ha en massa släktingar som står över mig och kommenterar och stör. Ska jag ta ett manuellt blodtryck måste jag faktiskt sitta i lugn och ro.
  • Mieria

Märklig förfrågan förresten. Du måste väl ändå förstå att det inte lämpar sig att i alla situationer ha anhöriga närvarande. Jag sätter t ex inte en kateter på en patient medan det står en massa anhöriga i rummet och tittar på.
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 03:37:21 följande:
    Arbete som ska utföras sterilt får inte lov att göras med en massa anhöriga i rummet. Ska jag tömma en urinblåsa måste jag be folk att lämna rummet. Ska jag sticka någon som är svårstucken och rädd behöver jag kunna koncentrera mig och kan absolut inte ha en massa släktingar som står över mig och kommenterar och stör. Ska jag ta ett manuellt blodtryck måste jag faktiskt sitta i lugn och ro.
    men hur påverkar anhöriga det sterila om de inte rör vid det??

om nån är stickrädd kan de nte vara bra att ha nån man känner med?

måste ni ta manuellt tryck ofta?