• Svar på tråden ROMER
  • Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 03:39:56 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-03 03:33:42 följande:
    Märklig förfrågan förresten. Du måste väl ändå förstå att det inte lämpar sig att i alla situationer ha anhöriga närvarande. Jag sätter t ex inte en kateter på en patient medan det står en massa anhöriga i rummet och tittar på.
    ja, vi går då ut om man ska göra nåt intimt
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 03:43:01 följande:

men hur påverkar anhöriga det sterila om de inte rör vid det?? om nån är stickrädd kan de nte vara bra att ha nån man känner med? måste ni ta manuellt tryck ofta?
    Vet du vad sterilt innebär?? Det hostas, nyses, pratas osv. Plus att jag inte får lov att fläka upp fittan på någon som är medvetslös och börja föra in en kateter medan det står 10 pers och tittar på. Om någon är stickrädd kan det vara bra att ha någon med ja. Men inte 10 personer samtidigt som ska fråga vad jag gör och om jag gör rätt och varför jag gör som jag gör medan jag gör det. Och ja. Vi måste ta manuellt tryck ofta på en av avdelningarna.
  • Mieria

Det är inte jag som skriver reglerna för hur sterilt arbete ska utföras.

• Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 03:46:30 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-03 03:43:01 följande:
    Vet du vad sterilt innebär?? Det hostas, nyses, pratas osv. Plus att jag inte får lov att fläka upp fittan på någon som är medvetslös och börja föra in en kateter medan det står 10 pers och tittar på. Om någon är stickrädd kan det vara bra att ha någon med ja. Men inte 10 personer samtidigt som ska fråga vad jag gör och om jag gör rätt och varför jag gör som jag gör medan jag gör det. Och ja. Vi måste ta manuellt tryck ofta på en av avdelningarna.
    som sagt, vi går då ut om man ska göra nåt intimt. O då blir ju sterilfrågan löst på en gång. Jag vet inte vad andra zigenare tänker kring detta, men vi vill iaf inte se nån annas intima delar, det är tabu.
  • Mieria

Jag tänker gå och lägga mig en stund. Hoppas att du eller någon i din familj slipper sjukhusvistelser så gott det går och att det går bra för er om det trots allt skulle behövas.

• Marina Elena
    Mieria skrev 2009-06-03 03:53:44 följande:
    Jag tänker gå och lägga mig en stund. Hoppas att du eller någon i din familj slipper sjukhusvistelser så gott det går och att det går bra för er om det trots allt skulle behövas.
    tack. Jag gillar inte o prata om sjukdomar o sånt men de är bra o diskutera lite.
  • VulgusProfanum
    EttElaktTroll skrev 2009-06-03 02:26:30 följande:
    inte vet jag, jag kan inte romani... men han sjunger många låtar på romani och många handlar om att han är en resande man så jag skulle gissa på resande... Kan inget om skillnaden mellan dom måste jag erkänna Heter språket romani och sen finns det olika dialekter eller hur fungerar det? Marina Elena skrev 2009-06-03 02:22:03 följande:
    Resande är inte romer och du kan inte skilja en resande ifrån en övrig Svensson

Det är två olika språk romani och romanes.
    Svensk Romani talas av svenska resande och romanes ov romer.
    Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-06-03 05:27:49 följande:
    Resande är inte romer och du kan inte skilja en resande ifrån en övrig Svensson Det är två olika språk romani och romanes.Svensk Romani talas av svenska resande och romanes ov romer.
    sant..romanes kallas också för romani men som sagt, det som romer talar o de resande talar skiljer sig åt mycket.

sen så är inte finska zigenare heller samma som andra romer
  • VulgusProfanum
    Marina Elena skrev 2009-06-03 07:40:09 följande:
    sant..romanes kallas också för romani men som sagt, det som romer talar o de resande talar skiljer sig åt mycket. sen så är inte finska zigenare heller samma som andra romer
    Nej det finns ju stora skillnader även inom grupper romer likväl som  det finns mellan resande.
    Och tyvärr så klumpar man gärna ihop dessa grupper och dessutom så låter man alla romer stå till svars för något en liten klick pysslar med. Det känns tråkigt faktiskt
  • VulgusProfanum
    EttElaktTroll skrev 2009-06-03 02:31:13 följande:
    så det finns tre sorters zigenare? resande, romer och finska zigenare? eller jag har hört polsk zigenare oxå, finns det med? Marina Elena skrev 2009-06-03 02:28:14 följande:
    Det finns olika grupper. Jag såg att Marina har förklarat det bra i ett inlägg.

Jag kan ta det utifrån perspektivet Resandefolket. Här finns det klara skillnader i vad man anser.
    Vissa räknar släktskap med romer och andra räknar sig inte som romer. Det beror lite på vilka släktförhållandena är och från vilka släkter man härstammar och också på vilket sätt man gift in sig i de olika släkterna.

Min makes släkt räknar sig inte som romer utan som resande d.v.s. "dinglare" och har sitt ursprung från bl.a. Tyskland. I vartfall vad vi har kunnat spåra bakåt.

De kom till Sverige under 1600-talet och har varit verksamma som bl.a. smeder, kringresande handlare, vallackare, indelta soldater och hantverkare.