• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Pucko Buffy

Bönan: härligt att höra att värdena håller sig på bra nivåer.

Ta hand om magen

Kram PB

• 3barnsmor35

7,5 vecka kvar nu, men vem räknar??????????

Pucko Buffy skrev 2009-04-27 17:36:38 följande:
    Bönan: härligt att höra att värdena håller sig på bra nivåer. Ta hand om magen Kram PB
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • MrsCaroline
    Om du enbart äter levaxin så är det inte hypertyreos du har utan hypotyreos. Skillnaden är att vid hyper så går kroppen på högvarv och vid hypo så går kroppen på lågvarv. Endel säger smalstruma eller fetstruma för att hålla isär dem.

Om man har svårt att bli gravid beror helt på hur ens värden ser ut. Som fertil kvinna ska man ligga under 2 i TSH för att ha optimal chans att bli gravid. Beroende på hur svår hypo/ hyper man har tar det olika lång tid att bli "frisk". Det är väldigt individuellt hur man svarar på medicinerna och har man höga TSH värden vid hypotyreos så kan det ta lång tid att få ner dem. Sen kan det ta ännu längre tid innan kroppen återhämtat sig vilket kan gör att en graviditet inte tar sig direkt.

Vad var dina värden när du kollade? De kan ge en hint om vad du har att vänta dig.

Pucko Buffy: Tack för ditt svar ovan.. Mina värden då de upptäckte att jag hade detta: TSH: 46
    T4: 5
    Så det ser ju inte så bra ut. Har inte planerat andra barnet än men kanske att börja försöka nästa sommar.
    ~ Världens Lyckligaste ~
  • MrsCaroline
    Pucko Buffy: Tack för ditt svar ovan.. Mina värden då de upptäckte att jag hade detta: TSH: 46
    T4: 5
    Så det ser ju inte så bra ut. Har inte planerat andra barnet än men kanske att börja försöka nästa sommar.
    ~ Världens Lyckligaste ~
  • NinnaBus

Jag har precis som flera andra haft problemet med att även om värdena varit bra en längre tid så har många symtom kvarstått...
    Nu har jag fått en diagnos på det hela. En diagnos som tydligen är vanlig (fast jag har inte hört det namnet förut).
    Asteno emotionellt syndrom.
    Desto allvarligare sjuk man varit desto vanligare är den... Alla blir friska men det tar tid, ibland några månader och ibland flera år...
    Har sökt massor på nätet men hittat väldigt lite om det...
    Detta kan beskriva lite av det... Och jag tror att det finns fler som kan känna igen sig i det...
    Läkaren jag träffade liknade det vid en form av utbrändhet, kroppens resurser av ork har tagit slut... Denna form av "utbrändhet" är orsakad av sjukdom...

Asteno Asteno-Emotionellt syndrom
    Koncentrationssvår.
    Samtal, läsa, TV
    Psykisk uttröttbarhet
    (?hjärntrötthet?)
    Minnesvårigheter
    Närminnet, misstag,
    komihåglappar, tjata om
    Tanketröghet
    ?Bomull, sirap i huvudet?
    Irritabilitet/aggressivitet
    Verbalt/handgripligen
    Stresskänslighet
    Oro inför ovana situationer
    Ljudkänslighet
    Öronproppar, sänk TV:n
    Affektiv känslighet
    Blödighet (SSRI)
    Ljuskänslighet
    Solglasögon, dra för
    gardiner
    Lätt ??Medelsvårt ??Svårt

Hur hantera AE AE-syndromet?
    Anpassa livssituationen
    Skruva ner krav och förväntningar
    Regelbunden vila, mikropauser
    God sömn
    Planering
    Motion
    Alkoholintolerans
    Kognitiv terapi?
    Specifik rehabilitering?
    Gruppstöd, träning?
    Läkemedelsbehandling?

• Tvåbarnsmamma83

Ni som är lite mera insatta i den här sjukdommen.

Om man har ett tryck inåt halsen vad kan man få för hjälp då? Det gäller inte mig men jag undrar så jag kan vidarbefodra det till personen det gäller.

• Rosdraken

Ohhh så arg just nu på min läkare!!

Jag har ganska nyligen fått veta att jag har över pruduktion i sköldskörtlen, i januari/februari var det.

Fick då komma till endo krin på huddinge och träffade en läkare som jag redan då kännde var lite fel för mig. Jag är 24 och vi försöker bli med barn. Det var något som hon tjatade flera gånger om under besöket att jag skulle ju bara "hålla upp" med de planerna ett år inte så farligt ju...... ehh jo det är en lång tid att vänta om man längtar (vilket hon inte förstod trots att jag sa det) hon tyckte bara vi hade tid på oss ju. Jag stod i alla fall på mig om att jag inte ville vänta så länge. Någon dag efter ringer hon och har då kollat och det fanns ju vist mediciner man kan ta fast man vill försöka bli gravid! Ohhhhh

Hade telefonkontakt med henne innan påsklovet, och hon ville jag skulle gå och ta nya prover. Vilket ju var helt ok, MEN jag är lärare och talade om för henne att jag kan alla dagar under lovet sen kan jag inte på 2 veckor på grund av utvecklingssamtal = många sena eftermiddagar så labbet han stänga och morgonen går ju inte då har jag klassen. Så långt var allt ok tills jag efter TVÅ timmar i väntrummet på labb kommer in (massor av folk) och då har hon glömt skicka remissen (pratade med henne nästan en vecka innan men kunde inte gå pga av röda dagar och att jag av misstag tog medicienen en dag fast jag inte skulle?).

Så jag ringde sjukhuset och sköterskan skulle prata med läkaren o be henne ringa mig vilket hon inte gjorde= jag viste inte om remissen var i väg skickad eller ej.

Fick ett brev för en vecka sen där hon bad mig ta proverna och att det var viktigt. Men jag hade verkligen ingen tid och det sa jag ju till henne med. Igår kommer det ett nytt brev där hon skrev att hon sett att jag inte tagit mina prover och det var en rätt sur ton. Jag känner att det inte var mitt fel eftersom hon strulat och vill då inte få skäll för det. Jag gillar inte hennes atityd, jag jobbar ju också med människor och hade det varit jag hade jag ringt och hört av mig och bett om ursäkt fram för allt personligen.

Denna vecka är det ju bara ons kvar av och då hinner jag inte slutar 16.00 och då stänger labbet samma tors. Så det måste bli nästa vecka hur som hellst men funderar på att byta läkare.....

• Marran81

i påskas fick jag som sagt reda på att jag har överfunktion i sköldkörteln å mår rätt kasst med kraftiga skakningar,hjärtklappning,hög puls.. osv..
    idag va jag tillbaka på sjukan för att få svar på exakt vad d var. å fick diagnosen giftstruma... har ätit inderall sen påskhelgen å från idag ska jag ta tiotil oxå!!
    som det lät på dr rek. hon medicinering framför operation...
    finns d nån som kan berätta det pos å¨neg med dessa saker???
    vi fick barn nr 3 här i januari å jag e lite sugen på en tätis med plutten..kan man skaffa nån eller ska man vara försiktig??Å om man blir bra från struman kan den då utvecklas igen efter en ny graviditet????

Någon som kan hjläpa???

• Pucko Buffy
    MrsCaroline skrev 2009-04-28 10:26:05 följande:
    Dina värden är inte helt åt skogen men på tok för dåliga för att skaffa barn inom det närmsta. Vänta tills hösten, då har du hunnit med några dosökningar och man kan lättare avgöra hur lång tid det kan tänkas ta innan du hamnar på en vettig hormon nivå. Jag hade 200 i TSH och det tog mig ca 10 månader att komma inom referensramarna och ytterligare några månader innan värdena var stabila. Idag ligger jag på 1.1 i TSH och 16 i T4.

För att du ska bli frisk fortast är det viktig att du vilar mycket och inte stressar. Det tröttar kroppen och hjärnan och återhämtningen tar längre tid.

Om inget annat tillstöter lär du ha goda chanser att kunna skaffa fler barn så fort du är stabil i dina sköldkörtelhormoner.

/PB
  • Pucko Buffy

NinnaBus: intressant.. känner igen mig i flera av symptomen... ska be min man läsa om det här och se om han tycker det stämmer.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13