thweni skrev 2009-06-04 16:32:08 följande:
Soffeli: jo, jag vet att jag hade lågt TSH, men kommer inte ihåg värdena för T4 eller T3, men de var inte heller normala. har utretts sen februari (pga ett annat hormon också), men känner nu att jag börjar bli sä
mre.skönt att fler känner igen sig iaf, då förstår ni ju hur det är till skillnad från familj och vänner, som bara tror att man är lat. inte kul! men ja, jag hoppas att läkaren sig klar med prover efter TRH-belastningen den 24/6, så får vi se då..min mormor har "giftstruma" och mycket troligt har jag ärvt sjukdomen. men när jag läst om hypertyreos så är det en sak som inte stämmer hos mig: man "rasar" i vikt (vilket mormor gjorde). det gör inte jag. har inte ökat i vikt heller, så jag vet inte.. men det kan ju vara för att jag äter trots att jag inte är hungrig för att jag vet att jag måste äta.. hursomhelst..det blir väldigt mycket tankar såhär..vad har jag att vänta mig om det nu är hypertyreos? är det medicinering livet ut? vad händer när man blir gravid? hur lång tid tar det att hitta rätt dos (ungefär)? är det vanligt att man får operera bort sköldkörteln?(känner mig jobbig nu som ställer en massa "dumma" frågor)
Välkommen hit. Du ska inte känna att du ställer några dumma frågor här för det gör du inte. Eftersom du inte har dina värden så är det lite svårt att råda dig, men alla som har hyper går inte ner en massa i vikt. Man behöver nämligen inte ha alla symptom för att ha en störning, de utvecklar sig nämnligen olika hos olika personer. Om inte sköldkörteln rättar till sig självmant (som ex vid hypo pga graviditet) brukar det i slutändan ändå leda till att man får alla symptom då det är en fortskridande sjukdom, så länge den inte behandlas. Det gäller både hypo och hypertyreos.
Hur lång tid det tar för dig att hamna på rätt dos är i stort sett omöjligt att säga då det är väldigt individuellt. Är du under behandling och blir gravid (vilket inte rekomenderas om värdena är helt åt skogen) brukar man vid hyper få gå hos en endokrinolog för kontroller. Man brukar också ge en så låg dos som möjligt med "avstängningsmedicin" ex Tiotil, samt levaxin för att hålla värdena på en vettig nivå. Har man däremot hypo brukar man få chockhöja dosen för att barnet ska få tillräckligt med hormoner. Chockhöjning kan innebära att kvinnan inte mår bra och riskerar att få hypersymptom. Har man inte superdåliga värden vid hypo brukar det gå bra. Har man däremot väldigt högt TSH brukar det sluta med missfall alt kvinnan kan inte bli gravid.
Vid hyper så brukar man försöka stänga av körteln med ex Tiotil under 1-1,5 år efter det väntar man och ser om sköldkörteln kickar igång igen och producerar för mycket hormon eller inte. Gör den det kan man antingen ta radioaktivt jod eller operera bort den. Om det är vanligt eller inte vet inte jag men jag tror inte det är direkt ovanligt. Efter operation får man äta levaxin resten av livet. Kickar inte sköldkörteln in förmycket utan återgår till normalläge slipper man levaxin. Dör körteln dvs förtvinar får man ofta äta levaxin livet ut.
Jag hittade en matnyttig länk för er som vill veta mer om hyper och graviditet.
Kanske inte den roligaste läsningen men viktig:
www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php
Mvh PB