• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • 3barnsmor35
    majsan123 skrev 2009-05-29 22:38:08 följande:
    Tack! Grattis, kul att det har gått bra. Har de kollat under graviditeten att fostret utvecklas som det ska? Kan man det? Vad har du fått för information? Det kanske inte alls är så stor risk som jag har fått för mig....fast då hade du väl bra värden när du blev gravid?
    Glömde; Mest info om hypon har jag fått från denna tråden och länkarna på nätet. VC-läkaren har inte vetat mer om detta än jag - snarare tvärt om! Jättefrustrerande {#lang_emotions_demon}
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • LA Woman
    3barnsmor35 skrev 2009-05-29 22:39:33 följande:
    La Woman - japp! Det kan den, förlossningen kan starta prematurt pga hypon! I mitt fall vattenavgång i 33+4, men jag blev stoppad o hon klarade sig fint.
    Aha, intressant!!! Min stoppades en vecka, sen sattes jag igång och min kicka mådde också jättebra Blir ju lite förvirrad över brevet där det står att proverna var normala, när läkaren på akuten(var inne för nåt helt annat) läste underproduktion från nåt i papprerna.... Jag har en förstorad sköldkörtel, därav provtagning.
  • majsan123

Blir kanske inte lika mysig graviditet när man han hypotyeros som annars, jag tror att jag kommer att vara orolig hela tiden. Är dessutom sprut/stick-rädd så blodproven känns inte så roliga, men det lär man ju vänja sig vid. Det viktiga är ju att ha koll på värdena. Jag vet inte hur mina värden ser ut, min läkare skulle skriva ett brev där hon förklarar allt. Så de kanske inte är så farliga...hon uttryckte det som att jag "är på väg att utveckla hypotyeros" då de hade hittat antikroppar mot sköldkörteln. Att fundera på abort kanske är drastiskt?

• majsan123

Är jag inte gravid nu kommer vi dock definitivt vänta med att försöka få barn tills värdena är bra.

• 3barnsmor35

majsan123,
    Det viktiga är att om du är gravid, så måste du dosjustera asap.
    Om man har antikroppar har jag för mig att man ska ligga ännu lägre än 2.0 som gravid.
    Kolla upp detta med din läkare och får du inga bra svar - gå vidare.
    Jag var också orolig för att behöva avbryta, vilket jag ställt in mig på om det var allvarligt fel på bebben, men nu är du ju inte där ännu så ta ett steg i taget.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • pegazus

Hej jag har haft hypotyeros sedan 98 och i sommras så sänktes dosen till 75mg.
    Har annars haft samma dos hela tiden ,med haft problem med stört blödningar eller så har mensen försvunnit och fått starta om den, och har ökat i vikt sedan dosen sänktes.
    har haft ett missfall i feb och tror jag har ett till på gång, pratade med bm på fredag och hon trodde inte att det va missfall, men varför blöder jag.
    Är orolig men så länge jag inte blöder mycke och inte har ont .
    Har ni haft blödningar?

• nabule

Hej! Nu har jag fått prata med en endokrinolog via telefon(angående att jag är gravid i v.6 och nyss fått diagnos o börjat äta levaxin). Han lät superkunnig och lugn och jag blev väldigt stillad i min oro angående fostret. Han menar på att direkt från den dagen då jag började medicinera så tog fostret all sköldkörtelhormon den behöver. Han sa också att sannolikheten för fosterskador är väldigt liten, men att det var väldigt ovanligt att jag blivit gravid med dessa värden. Jag fick dock dubblera min dos på en gång till 100 mg och sen ska jag snart få komma in för vul.

Känner mig lättad, nu gör jag i alla fall det jag kan för att rädda bebisen, sen kan jag inte göra mer. Blir det ett tredje mf, så är det väl så. Jag hann ju få medicinen rätt så tidigt iaf. Läste om nån som fått diagnos o medicin i v.8 o det gick bra, hennes barn är 5 år och välmående idag.

Det som förbryllar mig är ändå varför det är så jättesträngt att inte få skaffa barn innan värdena är stabila? Jag trodde det hela var jätteakut ju och förberedde mig på att bli inlagd och allting, men tydligen var det bara att öka dosen och inget mer. Förstår ju att det inte är att rekommendera grav. pga fosterskador, mf, personlig hälsa mm, men det lät ju inte som att det var på liv o död enligt endokrinologen.

• Bobos mamma
    3barnsmor35 skrev 2009-05-30 07:22:45 följande:
    majsan123,Det viktiga är att om du är gravid, så måste du dosjustera asap. Om man har antikroppar har jag för mig att man ska ligga ännu lägre än 2.0 som gravid.Kolla upp detta med din läkare och får du inga bra svar - gå vidare.Jag var också orolig för att behöva avbryta, vilket jag ställt in mig på om det var allvarligt fel på bebben, men nu är du ju inte där ännu så ta ett steg i taget.
    Jag låg skyhögt på mina antikroppar över 1000, när jag blev gravid fick jag kolla tsh varje månad. Jag skulle inte komma över 1.5.
    Embla -06, Troja -08, mina älskade tjejer...
  • 3barnsmor35
    Bobos mamma skrev 2009-05-30 20:46:28 följande:
    Jag låg skyhögt på mina antikroppar över 1000, när jag blev gravid fick jag kolla tsh varje månad. Jag skulle inte komma över 1.5.
    Ok! Jag kollar också var 4:e vecka, ska ligga runt 2.0.
  • kardemummakrydda

Måste fråga er. Ska göra röntgen av sköldkörteln i veckan då jag vill det. Har hypotherios.

Men nu är jag förkyld med täpp näsa, hosta och hes. Har det något betydelse för ultaljudet tro?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13