• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • kosmosblomman

Hej hopp..Är det fler här inne som har onormalt liten sköldkörtel? fick det konstaterat efter ett ultraljud nyligen..Tydligen är det ingen fara på taket om Levaxindosen är rätt inställd..(men den strular *bläää*)..

• Jessica med Seth

N i n n i e skrev 2009-06-09 16:01:56 följande:

Nu har jag gjort UL på sköldkörteln och den var förstorad och visade på överaktivitet (liksom blodproverna). Läkaren ville att jag skulle ta ett prov från själva sköldkörteln (punktion) omgående, så jag fick tid på torsdag. Någon som gjort det här? Varför vill man ta ett sånt prov? Fick inget bra svar...
    De ser väl om det är inflammation eller cellförändringar... jag har inte stenkoll men har googlat en hel del eftersom jag tycker de gör för lite på mig...
  • thj
    annikagranat skrev 2009-06-09 07:40:43 följande:
    thj menar du levaxin eller?
    OMG {#lang_emotions_surprised}{#lang_emotions_embarassed}..
    vet inte hur jag bär mig åt,skäms som en hund springer och gömmer mig och ja det är LEVAXIN jag har(hjälp)

Kram
  • N i n n i e
    astoria skrev 2009-06-08 14:32:06 följande:
    Vad är det för skillnad på pmol/L & mmol/L ? Någon som vet?
    p=pico=10-12

m=milli=10-3
  • N i n n i e
    Jessica med Seth skrev 2009-06-09 20:02:20 följande:
    N i n n i e skrev 2009-06-09 16:01:56 följande: De ser väl om det är inflammation eller cellförändringar... jag har inte stenkoll men har googlat en hel del eftersom jag tycker de gör för lite på mig...
    Ja, jag ska väl vara tacksam för att dom kollar allt istället för att oroa mig! {#lang_emotions_embarassed} Men cancer är ju läskigt så lite nojjig blir man ju...

Tråkigt att DU inte fått den hjälpen, med er bakgrund i släkten! {#lang_emotions_undecided}
  • Tvåbarnsmamma83

Hej.

Ni med Hypertyreos.

När ni har börjat äta thacapzol och sedan Levaxin, har ni också upplevt att dom första veckorna ni har ätit Levaxin har ni mått bättre och sedan mått sämre igen?

Jag började med Levaxin för ett par veckor sedan och då kändes det nästan som om jag mådde som vanligt men nu har jag börjat mått dåligt igen, tex, så fryser jag mer nu än vad jag har gjort tidigare och sedan är börjar tröttheten komma tillbaka. Och ett helt nytt symtom jag har är att det känns som jag har jättemycket träningsvärk i kroppen även fast jag inte har gjort någonting.
    Har någon mer upplevt det så här? Eller är det någon som vet vad det kan bero på?

• thj
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-06-09 22:17:32 följande:
    Hej.Ni med Hypertyreos.När ni har börjat äta thacapzol och sedan Levaxin, har ni också upplevt att dom första veckorna ni har ätit Levaxin har ni mått bättre och sedan mått sämre igen?Jag började med Levaxin för ett par veckor sedan och då kändes det nästan som om jag mådde som vanligt men nu har jag börjat mått dåligt igen, tex, så fryser jag mer nu än vad jag har gjort tidigare och sedan är börjar tröttheten komma tillbaka. Och ett helt nytt symtom jag har är att det känns som jag har jättemycket träningsvärk i kroppen även fast jag inte har gjort någonting. Har någon mer upplevt det så här? Eller är det någon som vet vad det kan bero på?
    hej!
    jag har samma problem som du mådde jättebra trodde allt vänt men så pang kom allt tillbax och nu känns det som innan igen,trött och orkeslös.

Måste fråga er en sak,idag har jag taget blovprov pga Petekier,är det ngn här som fått besvär av detta under er behandling av Hyper?

Kram
  • Diamant78

Hej på Er!
    Jag hoppas in här om OK?!

För 3½år sedan var jag gravid med min son, då upptäcktes en förstorad sköldkörtel som visade sig vara "knölstruma". Under de tre sista månaderna i graviditeten blev jag behandlad med Levaxin. 3månader efter min son föddes var värderna stabila igen och jag behövde inte längre behandlas med levaxin.
    Nu är jag gravid igen i vecka 30 och jag tog blodprover i början av graviditeten (i december då man tog S-TSH, -ST4 fritt, S-TRAK, S-TPO-ak) dessa värden såg normala ut men man valde att kolla igen i april då värderna var något låga men inte tillräckligt för att bli behandlad med Levaxin dock ville doktorn hålla kolla på detta så förra veckan var jag iväg igen och tog blodprov. Idag när jag pratade med sköterskan om provsvaren sa hon att alla prover såg bra ut utom T4 som låg på 6.
    T4 ska väl normalt ligga på 8-14?? Hon skulle be doktorn ringa upp mig eftersom hon själv inte kunnde tolka svaren.
    Nu hoppas jag att allt ser bra ut trots ett lågt T4 jag hoppas också att doktorn ringer upp snart och isf skriver ut Levaxin om det behövs. Jag tänker mycket på om mitt låga t4 värde påverkar bebisen i magen
    Någon som har erfarenhet av att vara gravid och dåliga värden så här i slutet av graviditeten. Hur påverkas bebisen av det??

Kram på er!

• 3barnsmor35

Hej Diamant,
    Mig har de inte reflekterat så mkt över TRAK o T4 utan TSH:et verkar ha varit styrande.
    Prata med läkaren igen om du är orolig. Jag fick justera min dos flera ggr under grav.
    kram

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • 112

Hej, kan någon hjälpa mej?
    Mina provsvar är följande:
    P-T4-V 12,0
    P-TSH 8,85
    S-TPOAb 593!!!

Vad betyder detta?
    Läkaren ringde mej idag och sa att han faxar receptet
    på Tyroxin? till apoteket.
    Då jag frågade vad jag har för fel
    sa han att jag ska googla på
    sub. akut autoimmun thyreoid!!

Jag är så lessen, är det inte läkarens sak att informera patienten?
    Jag vill bara sova o imorgon borde jag vara på jobb!
    Hjälp mej någon, snälla!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13