• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • thweni

har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. jag tycker att jag är överviktig (har BMI på 27,69=övervikt, och jag vet att det inte är en bra måttstock, men jag ser faktiskt rund ut). iaf så vill jag gå ner i vikt, och jag har tänkt att börja nutrilettkura för att sen lägga in måltider allt eftersom. hursomhelst så undrar jag om det kan ändra på TRH-belastningsprovet jag ska göra om ca två veckor, om jag börjar imorgon dvs. eller bör jag vänta med att börja kura till efter jag gjort TRH-belastningen och fått svar? tänkte att det kanske blir missvisande för resultatet.. eftersom man får i sig mindre kalorier osv när man bara äter nutrilett (ska varva med frukt/"lättare" mål) så det kanske ändrar på hormonerna körteln skickar ut? vad tror ni?

• DamnCat
    thweni skrev 2009-06-07 22:47:12 följande:
    har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. jag tycker att jag är överviktig (har BMI på 27,69=övervikt, och jag vet att det inte är en bra måttstock, men jag ser faktiskt rund ut). iaf så vill jag gå ner i vikt, och jag har tänkt att börja nutrilettkura för att sen lägga in måltider allt eftersom. hursomhelst så undrar jag om det kan ändra på TRH-belastningsprovet jag ska göra om ca två veckor, om jag börjar imorgon dvs. eller bör jag vänta med att börja kura till efter jag gjort TRH-belastningen och fått svar? tänkte att det kanske blir missvisande för resultatet.. eftersom man får i sig mindre kalorier osv när man bara äter nutrilett (ska varva med frukt/"lättare" mål) så det kanske ändrar på hormonerna körteln skickar ut? vad tror ni?
    Jag hade väntat om jag vore du. Jag har för mig att det står på de här förpackningarna till  dessa olika pulverdieter att man inte ska använda sig av det om man har störningar i ämnesomsättningen. Eftersom det är så lite kalorier man får i sig (om man kör strikt vill säga) så sänks ju ämnesomsättningen och därför kan det påverka sådana här värden också. Det är trots allt bara två veckor till du ska göra belastningen. Fast jag vet hur jobbigt det kan vara att vänta när man är taggad att köra i gång
    ♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • thweni

DamnCat: jo, det var ju lite så jag tänkte. läste på förpackningen nyss, och det stod som du skrev. jag hade tänkt att jag skulle köra varannat mål (frukost, lunch, middag) med nutrilett och massa frukt till mellanmål och om jag blir hungrig. men då väntar jag nog. tack för svaret!

• thj

Hej!
    Hoppas ni alla i tråden har det bra trots strulande skötlar{#lang_emotions_flower}...

Jag har en fråga som kanske är helt tokig men det är så att jag börja med levostin i lördags och efter det känns det som att jag inte får behålla min mat alls.
    Ska det vara så?
    Behandlas för överfunktion giftstruma..

Kram

• Förstamaj79
    Förstamaj79 skrev 2009-06-05 14:52:42 följande:
    Är jag paranoid?Hittade av en slump info om sköldkörteln och vilka problem man kan ha med den. Hade ingen aning om detta.Efter att jag läst på lite bokade jag tid på vårdcentralen.Mina symptom har nog kommit under ett par års tid men blivit värre det sista månanderna. Symptomen hade jag ingen aning om att dom kunde hänga ihop.Har problem med:*Frossa, sitter alltid med jacka på kontoret. Frusenheten har ökat.*Tappar otroligt mycket hår.*Är torr*Känner mig ofta nedstämd i perioder (detta har mvc velat få till PMS)*Förstoppning*Känner mig aldrig utvilad, det är något jag själv reagerat på.*Har ofta ont i leder.Vad tror ni är jag bara nojjig?
    Kanske inte är så nojjig ändå.
    Pratade med mamma igår ang detta. det visar sig att min mormor hade struma och min kusin har problem med sköldkörteln. Han äter levaxin.
  • astoria

Vad är det för skillnad på pmol/L & mmol/L ? Någon som vet?

• Honnie
    Honnie skrev 2009-06-07 14:16:54 följande:
    HejSka till vårdcentralen på måndag och undrar vad ni säger om mina värden. Läkarna är ju som de är så jag vill vara lite mer säker. Här kommer mina värden, de som är kollade:

S-TSH 2,1 (ref.intervall 0,4-3,5)
    S-T4, fritt 7 (8-14)

är jätte trött, dålig minne, dålig koncentration, svårt att gå ner i vikt. Ser ju att värdena inte är så ok, men hur illa är det? En av mina läkare sa att hon förutsätter att jag äter levaxin nästa gång vi ses. (men hon skriver inte ut det).

Mvh Honnie
    Kan meddela att läkaren tyckte att mina värde var jätte bra. Och att s-T4 värdet behövde man inte bry sig om då det inte skulle påverkan något. Helt frisk (eller hur...)

Mvh Honnie
  • N i n n i e

hej -jag är ny här. Fick diagnosen hyperthyreos häromdagen (TSH 0,04) och fick ta ytterligare prover (P-anti TPO och P-TSH-receptor ak). Idag fick jag brev från läkaren -hade hoppats på själva provsvaren men det stod bara "visar antikroppar mot sköldkörteln". Menar han då TPO-antikroppar eller TRAb/TRAK ( P-TSH-receptor) -vad tror ni?

Ska på ultraljud av sköldkörteln i morrn...

• DamnCat
    N i n n i e skrev 2009-06-08 17:56:26 följande:
    hej -jag är ny här. Fick diagnosen hyperthyreos häromdagen (TSH 0,04) och fick ta ytterligare prover (P-anti TPO och P-TSH-receptor ak). Idag fick jag brev från läkaren -hade hoppats på själva provsvaren men det stod bara "visar antikroppar mot sköldkörteln". Menar han då TPO-antikroppar eller TRAb/TRAK ( P-TSH-receptor) -vad tror ni? Ska på ultraljud av sköldkörteln i morrn...
    Har du fått diagnos hypertyreos så skulle jag gissa på att de antikroppar som läkaren menar är TRAK då det är kopplat till Graves/Basedows som är hyper. TPO-ak är kopplat till hypo (Hashimotos).
    ♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13