• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Jessica med Seth

På tisdag ska jag till läkaren. Jag fick remiss dit från vårdcentralen. 90 min innan ska jag lämna prover H3, Profil 4, SR, FT4, FT3, TSH, TRAK, Anti-TPO

Jag har googlat men hittar inte vad proverna är för något... FT3 och 4 antar jag är samma som t3 o t4, TSH är jag med på. Men resten, någon som vet vad de är? Kanske vad de ska liggapå cirka?

Tycker det är konstigt att det finns såpass lite att läsa om detta. Det som finns är samma överallt, inget utförligare.

• DamnCat

SR (sänkningsreaktion) - infektionsprov. Ju lägre värde desto bättre!

TRAK (TSH-receptor autoantikroppar) - om det påvisas tyder det på hypertyreos (Graves/Basedows). Ska vara under 1 (<1,0) men det finns en gråzon upp till 1,5.

Anti-TPO (anti-tyreoidea peroxidas) - om det påvisas har du inflammation i sköldkörteln (Hashimotos) och risk att utveckla hypotyreos om du inte redan utvecklat det. Ska vara under 50 (<50).

♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • Jessica med Seth
    DamnCat skrev 2009-05-31 21:36:56 följande:
    SR (sänkningsreaktion) - infektionsprov. Ju lägre värde desto bättre!TRAK (TSH-receptor autoantikroppar) - om det påvisas tyder det på hypertyreos (Graves/Basedows). Ska vara under 1 (<1,0) men det finns en gråzon upp till 1,5.Anti-TPO (anti-tyreoidea peroxidas) - om det påvisas har du inflammation i sköldkörteln (Hashimotos) och risk att utveckla hypotyreos om du inte redan utvecklat det. Ska vara under 50 (<50).
    Tack!
  • thj

Känns som jag ger upp detta nu,mår riktigt skit{#lang_emotions_cry}orkar inte mer!
    Mår så illa ont i kroppen yr trött och illamående och min puls är skyhög och den går inte ner mer än korta stunder i taget.

Hur gör ni?Ni verkar så starka och hanterar detta bra,medans jag känner mig ynklig och gnällig{#lang_emotions_embarassed}...

usch orkar inte må så här mer nu hur lång tid ska det ta för det att vända?

Kan tillägga att jag har överproduktion!
    jag har även haft mycket bra dagar med men nu har det gått bakåt igen under 3-4dagar...

Snälla ni ge mig hopp!

Kram till er alla!

• tjoohej

Hej! Är ny i tråden! Tittar in lite och hoppas på lite svar :)
    en fråga till er som haft inflammation i sköldkörteln och velat bli gravid efteråt...

Jag har sedan 1½år tillbaka ätit mediciner för min inflammation i sköldkörteln, Thacapzol och Levaxin. Inflammationen kom efter min första graviditet.
    Min läkare ringde mig idag för att prata med mig om mina senaste provsvar som har legat stabilt det senaste året. Fick även beskedet att jag kunde sluta med medicinerna nu och att jag ev kan bli gravid igen men att jag skulle ta en omgång prover igen om 6 veckor för att kolla hur det går utan mediciner...
    Min läkare sa till mig att jag skulle vara medveten om att detta kan komma tillbaka om jag blir gravid igen, att risken är 50-50 och att jag iså fall måste gå på endokrinmottagningen ifall jag skulle bli gravid igen???

Någon som har varit med om detta eller har någon erfarenhet och kan dela med sig med lite tips o råd???????????

• Tuttan27
    tjoohej skrev 2009-06-01 22:12:56 följande:
    Hej! Är ny i tråden! Tittar in lite och hoppas på lite svar :)en fråga till er som haft inflammation i sköldkörteln och velat bli gravid efteråt...Jag har sedan 1½år tillbaka ätit mediciner för min inflammation i sköldkörteln, Thacapzol och Levaxin. Inflammationen kom efter min första graviditet.Min läkare ringde mig idag för att prata med mig om mina senaste provsvar som har legat stabilt det senaste året. Fick även beskedet att jag kunde sluta med medicinerna nu och att jag ev kan bli gravid igen men att jag skulle ta en omgång prover igen om 6 veckor för att kolla hur det går utan mediciner...Min läkare sa till mig att jag skulle vara medveten om att detta kan komma tillbaka om jag blir gravid igen, att risken är 50-50 och att jag iså fall måste gå på endokrinmottagningen ifall jag skulle bli gravid igen???Någon som har varit med om detta eller har någon erfarenhet och kan dela med sig med lite tips o råd???????????
    Hej

Jag fick också "problem" med underfunktion i sköldkörteln under min graviditet.. åt levaxin i 3 månader efter förlossningen men har nu slutat äta medcinen, ska dock o lämna nytt blodprov i början på Juli för att kolla hur mitt värde ligger utan graviditet och förlossning., kanske ev jag måste börja äta tab igen =(
  • Soffeli
    thj skrev 2009-06-01 21:16:07 följande:
    Känns som jag ger upp detta nu,mår riktigt skitorkar inte mer!Mår så illa ont i kroppen yr trött och illamående och min puls är skyhög och den går inte ner mer än korta stunder i taget.Hur gör ni?Ni verkar så starka och hanterar detta bra,medans jag känner mig ynklig och gnällig...usch orkar inte må så här mer nu hur lång tid ska det ta för det att vända?Kan tillägga att jag har överproduktion!jag har även haft mycket bra dagar med men nu har det gått bakåt igen under 3-4dagar...Snälla ni ge mig hopp!Kram till er alla!
    Tycker så synd om dig! JAg har själv hypo så inte samma symtom som du, dock har jag ätit för mycket medicin under en period och fick de symptom som du beskriver samt rejäl huvudvärk. Det är en oerhört nervös, stressande känsla i kroppen och den jobbiga pulsen som bara bankar på. Man vill helst krypa ur sin egen kropp. Det viktigaste är ändå att du fått diagnos och behandling. Du kommer att bli bra!
    Flera här i tråden har gått igenom detsamma och mår bra nu.
    Ska du operera? Känns som att det vore skönt att få bukt med överproduktionen och istället gå ner på behandling av underproduktion vilket jag uppfattar som mer hanterbart. Men som sagt, jag är verkligen ingen expert och jag tror du ska ringa din läkare och berätta hur du mår!
  • Ellabus

Hej!

Är rätt så ny här och har inte läst allt. Väldigt skönt att hitta en tråd om det här! Hoppas nu på lite råd, om någon vet, eftersom jag inte alls litar på min nuvarande läkare.

Jag fick hypotyreos efter min graviditet (lillkillen är 1,5 år nu och har också hypotyreos, medfödd) och varierade det första året mellan ett TSH på >70, när de tog bort Levaxinet en period, till ett värde som var så lågt att det var omätbart när jag var övermedicinerad. För något halvår sedan skrevs jag ut från Thyroideamottagningen och skulle fortsättningsvis kontrolleras på vårdcentralen. Mitt TSH ansågs då ligga perfekt på 0,59. När jag kontrollerades på vårdcentralen 3-4 mån senare låg det runt 0,4 och läkaren sade till mig att sänka dosen från 137,5 till 125 mikrogram Levaxin per dag. När det låg på 0,4 hade jag lite svårt för att sova och fick vallningar, alltså förstår jag att det kanske var lite för lågt för mig. Men sedan jag sänkte dosen har jag återigen blivit jättetrött (den där förlamande tröttheten som så många av er antagligen alltför väl känner igen), har ingen energi och har börjat tappa ord och staka mig när jag pratar (inte lika illa som när TSH låg på >70, men tillräckligt...). Jag ska ta nya prover om ett par veckor, men skulle helst göra det redan nu. Så - är det någon som vet hur TSH/lämplig dos påverkas av om man är sjuk/hur fysiskt aktiv man är eller om man känner sig stressad över t ex familje- eller arbetssituationen?

Undrar dessutom om någon känner till någon privat läkare i Göteborg som är duktig på detta, och helst har avtal med Landstinget? Litar som sagt inte alls på läkaren på vårdcentralen, som inte riktigt verkar ha koll.

Hoppas att ni alla har en bra dag!

• kev2004
    tjoohej skrev 2009-06-01 22:12:56 följande:
    Hej! Är ny i tråden! Tittar in lite och hoppas på lite svar :)en fråga till er som haft inflammation i sköldkörteln och velat bli gravid efteråt...Jag har sedan 1½år tillbaka ätit mediciner för min inflammation i sköldkörteln, Thacapzol och Levaxin. Inflammationen kom efter min första graviditet.Min läkare ringde mig idag för att prata med mig om mina senaste provsvar som har legat stabilt det senaste året. Fick även beskedet att jag kunde sluta med medicinerna nu och att jag ev kan bli gravid igen men att jag skulle ta en omgång prover igen om 6 veckor för att kolla hur det går utan mediciner...Min läkare sa till mig att jag skulle vara medveten om att detta kan komma tillbaka om jag blir gravid igen, att risken är 50-50 och att jag iså fall måste gå på endokrinmottagningen ifall jag skulle bli gravid igen???Någon som har varit med om detta eller har någon erfarenhet och kan dela med sig med lite tips o råd???????????
    Spännande att sluta med medicinerna Jag har ett halvår kvar...
    Skriv gärna hur det blev när du slutat.

I övrigt börjar jag att känna igen mig själv {#lang_emotions_surprised}
    Råkade få en annan läkare för min vanliga var sjuk och han sänkte levaxinet dubbelt så mycket mot vad hon har gjort på 7 mån.
    Hon har inte vågat sänka mig pga ögat.
    Så ibland lönar det sig att träffa andra läkare. Ska bli kul att se vad mina värden ligger på nästa gång.
    Innan har dom pressat tsh på 0,03...

I övrigt har ögonläkaren äntligen skickat remiss för ev op av ögat till St Eriks.
    HOPPAS dom är beredda att hjälpa mig!
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13