• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • 112

Hej,
    jag vet inte om jag har under eller över produktion av sköldkörteln.
    Läkaren ska ringa mej först nästa vecka.
    Vet bara att mina värden inte var bra och blev sjukskriven.
    Mina symtom är: trötthet,trötthet och ännu mer trötthet...

• annikagranat

Hej all sköldisar..
    Jag har precis nyupptäckt graves.. TSH

• Tintene

hej! kikar in i er tråd med lite frågor (hoppas nån orkar/kan svara.... :)

Var hos läkarn idag då jag tyckt jag varit lite svullen på ena sidan av halsen, bara då man känner efter(syns ej), så egentligen vet jag inte hur länge jag haft så...
    Läkaren klämde o kände o sa att det förmodligen var sköldkörteln (jag mitt dummo visste inte ens att den satt där!) Fick ta nåt snabbprov för att se om jag hade en inflammation men d testet var negativt som tur var. Däremot får jag vänta på det andra resultatet ang ämnesomsättningen..... Har googlat massa o tycker att jag kan känna igen vissa symptom vad gäller sköldkörtelrubbningar, särskilt låg ämnesomsättning, men inget större som jag hade gått till läkarn för.
    Nu e d dessutom så att vi håller på med ivf då vi har försökt få barn i snart 2 år o för ca 1 år sen tog jag ett blodprov som mäter just sköldkörtelvärdet(TSH) o då visade det 1,60 vilket jag antar e normalt för de sa ingenting, eller vad tror ni?
    Har/hade ni oxå lite förstorad sköldkörtel eller hur märkte ni av era rubbningar?
    Kan TSH värdet ändras under en period, dvs kan man plötsligt få problem med sköldkörteln fastän man inte haft det innan?

• Diezel

Har flera gånger tagit prover för sköldkörtelrubbning men får hela tiden svaret att proverna är bra, men ingen har berättat för mig hur de ska ligga eller vad mina prover säger.

Har dock ett provsvar framför mig som ser ut så här:
    P-TSH-receptor ak (PTRAKH) vet inte om det är det som ni pratar om när ni skriver TSH? Mitt värde är i varje fall

• Diezel

Hmm undrar var resten av min text tog vägen? Nåja får väl göra ett nytt försök ...

Så här kommer fortsättningen:

• Diezel

Hmm jag kanske först måste få en diagnos på varför större delar av min text försvinner? Vhy?

• annikagranat

tienne, jag tror inte du behöver oroa dig..
    Man kan få små "knölar" på sköldkörteln utan att det behöver vara nåt.. om tsh och t4 t3 var bra ere inget.. MIn pappa hade en liten plutt som var ofarlig... Dock själv var min knappt förstorad när jag fick min sjukdom...A

• Tintene
    annikagranat skrev 2009-06-05 07:37:31 följande:
    tienne, jag tror inte du behöver oroa dig.. Man kan få små "knölar" på sköldkörteln utan att det behöver vara nåt.. om tsh och t4 t3 var bra ere inget.. MIn pappa hade en liten plutt som var ofarlig... Dock själv var min knappt förstorad när jag fick min sjukdom...A
    ok, men jag har ingen liten knöl, d e mer som om ena sidan av sköldkörteln är större o känns mer än den andra sidan.... Får svar på tisdag från ämnesomsättningsprovet- antagligen det som visar värden på T3 och T4 som ni pratar om...? o hoppas det inte e nån fara.....

Men vad hade ni för symptom när ni upptäckte att de var nåt som va fel??
  • LA Woman
    Tintene skrev 2009-06-05 09:08:22 följande:
    ok, men jag har ingen liten knöl, d e mer som om ena sidan av sköldkörteln är större o känns mer än den andra sidan.... Får svar på tisdag från ämnesomsättningsprovet- antagligen det som visar värden på T3 och T4 som ni pratar om...? o hoppas det inte e nån fara.....Men vad hade ni för symptom när ni upptäckte att de var nåt som va fel??
    Har precis som du en knöl lite åt sidan på sköldkörteln men mina prover var visst helt normala. Jag ska träffa en annan läkare´och sedan göra ett ultraljud.
  • Förstamaj79

Är jag paranoid?

Hittade av en slump info om sköldkörteln och vilka problem man kan ha med den. Hade ingen aning om detta.

Efter att jag läst på lite bokade jag tid på vårdcentralen.
    Mina symptom har nog kommit under ett par års tid men blivit värre det sista månanderna. Symptomen hade jag ingen aning om att dom kunde hänga ihop.
    Har problem med:

*Frossa, sitter alltid med jacka på kontoret. Frusenheten har ökat.
    *Tappar otroligt mycket hår.
    *Är torr
    *Känner mig ofta nedstämd i perioder (detta har mvc velat få till PMS)
    *Förstoppning
    *Känner mig aldrig utvilad, det är något jag själv reagerat på.
    *Har ofta ont i leder.

Vad tror ni är jag bara nojjig?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13