• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Jessica med Seth

N i n n i e skrev 2009-06-11 22:07:35 följande:

Tack! Hur lång tid tog det innan du började må bättre efter du börjat med medicinen?
    Jag mår bättre nu, men långt ifrån bra. Jag har ätit i 10 dagar men inte börjat med levaxin än.
  • Jessica med Seth
    Buddha74 skrev 2009-06-11 21:55:03 följande:
    Hej ni smarta kvinnor. Har inte läst tråden, men undrar om TSH på 5.79 är ett högt eller lågt värde. Läkaren sa att det var "på gränsen" eftersom jag är mitt i en utredning...Fattade dock inte om det var ett högt eller lågt värde? Fick recept på Levaxin och ska ta nytt blodprov om 2veckor.
    Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1
  • pilsa

Undra om någon kan hjälpa mig eller kanske har en teori.

Mina värden liggger som så,(jag har låg ämnesomsättning)

TSH 0.47

T4 15

Vc säger att mina värden är bra,men jag mår inte bra,är jätte trött och tung i huvudet allt för ofta vad kan det bero på?
    min läkare sa i Januari att jag tog lite för hög dos,(75) har förhoppnings vis en tele tid med honom i morgon,men tänkte få lite kött på benen av er erfaran Levaxin ätare.
    har ni någon teori??

• N i n n i e
    pilsa skrev 2009-06-12 08:52:00 följande:
    Undra om någon kan hjälpa mig eller kanske har en teori. Mina värden liggger som så,(jag har låg ämnesomsättning) TSH 0.47 T4 15 Vc säger att mina värden är bra,men jag mår inte bra,är jätte trött och tung i huvudet allt för ofta vad kan det bero på? min läkare sa i Januari att jag tog lite för hög dos,(75) har förhoppnings vis en tele tid med honom i morgon,men tänkte få lite kött på benen av er erfaran Levaxin ätare. har ni någon teori??
    Jag har ingen erfarenhet av Levaxin, så jag hoppas du kan få svar av nån annan och allra helst att du får svar av din läkare!

Dina värden ligger ju bra, men som folk har skrivit tidigare i tråden så ska en bra läkare ta hänsyn till symptomen och inte bara till värdena! Både för hög och för låg dos av Levaxin kan ge trötthehtssymptom... Sen finns det ju massor av andra orsaker till varför man har ont i huvudet och är trött -järnbrist, sömnbrist cch massa annat! Hoppas du får hjälp!
  • N i n n i e
    Jessica med Seth skrev 2009-06-12 07:46:36 följande:
    N i n n i e skrev 2009-06-11 22:07:35 följande: Jag mår bättre nu, men långt ifrån bra. Jag har ätit i 10 dagar men inte börjat med levaxin än.
    Tack för svaret!
  • N i n n i e
    thj skrev 2009-06-11 22:56:14 följande:
    hej svejs! Måste fråga kan värdet på T3 o T4 ändras utan medicinering? Och kan det hoppa upp och ner under behandling? Kram på er allvetare
    I kroppen svänger ju nivåerna naturligt hela tiden (inom referensvärdena) om allt är normalt och jag skulle gissa att det svänger en hel del även när man har hyperthyreos, tom med mer då kanske eftersom systemet har "fått fnatt". När man äter Levaxin däremot hålls hormonnivåerna konstant (på gott och ont)
  • rudbeckia
    Ellabus skrev 2009-06-11 22:51:46 följande:
    Tack för ditt svar! Känner mig lite lugnare nu :). Visst verkar det lite häftigt med 75, tidigare har de höjt/sänkt med max 12,5-25 åt gången för mig, då har jag å andra sidan inte varit gravid. Jag ska ta prover om 3 veckor igen, men börjar jag märka av hyper-symptom så tror jag inte att min barnmorska är omöjlig med att låta mig lämna prover tidigare. Ska försöka få tag i endokrinologen imorgon angående höjningen. Idag lyckades jag få tag i en underbar sköterska på spec-mvc som gick och pratade med en läkare och därefter sa till mig att jag inte behövde vara orolig för barnet. Vem har kollat dina värden under graviditeten, mvc/spec-mvc/endokrin.? N i n n i e skrev 2009-06-11 22:15:33 följande: Tack!
    Det är Endokrin som har koll på mig. Mödravården ville ta över men jag vägrade, har förstått att de är inte så alerta med att ta prover osv om man inte är påläst själv. Gör som du har tänkt, se till att ta nya prover om du får hyper-känningar. De flesta gravida får höja sina doser rätt mycket när de är gravida, jag är nog den enda som har gått mot strömmen och fått sänka dosen. Innan jag blev gravid åt jag 165,5 och idag äter jag 150 i vecka 34 och jag har nog aldrig mått så bra från min Hypo
  • thj
    N i n n i e skrev 2009-06-12 09:25:04 följande:
    I kroppen svänger ju nivåerna naturligt hela tiden (inom referensvärdena) om allt är normalt och jag skulle gissa att det svänger en hel del även när man har hyperthyreos, tom med mer då kanske eftersom systemet har "fått fnatt". När man äter Levaxin däremot hålls hormonnivåerna konstant (på gott och ont)
    Tack snälla du för klokt svar{#lang_emotions_sunny}..

Är det ngn här i tråden som fått   Petekier och höga värden på blodplättar i samband med hyper?

Kram på er alla och en fin dag önskar jag er!
  • Tvåbarnsmamma83

Är det någon här som äter thacapzol och har varit tvungen att åka in för att ni har fått 38.5 i feber?

Vad gör läkarna när man kommer in?

Säg att ni har haft 38.0 har ni då tagit alvedon eller någon annan tablett?

• Ellabus
    rudbeckia skrev 2009-06-12 09:57:02 följande:
    Det är Endokrin som har koll på mig. Mödravården ville ta över men jag vägrade, har förstått att de är inte så alerta med att ta prover osv om man inte är påläst själv. Gör som du har tänkt, se till att ta nya prover om du får hyper-känningar. De flesta gravida får höja sina doser rätt mycket när de är gravida, jag är nog den enda som har gått mot strömmen och fått sänka dosen. Innan jag blev gravid åt jag 165,5 och idag äter jag 150 i vecka 34 och jag har nog aldrig mått så bra från min Hypo
    Ska se till att jag får en remiss till endokrin, är utskriven därifrån sedan några månader, för att värdena var stabila. Det är de ju inte direkt nu längre... Visst känns det bättre om det är någon där som i alla fall slänger en blick på värdena, proverna lämnar jag annars gärna på mvc (det är mkt närmre dit :) ). Vad skönt att höra att du mår så bra under graviditeten, trots hypon!
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13