• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • N i n n i e

En liten fråga till er som äter Thacapzol: Någon som fått hicka som biverkning? Kanske inte alls har med medicinen att göra, men jag började med den igår och nu får jag hicka flera gånger om dan!

Jag var på endokrinoligen i tisdags. Har nu fått diagnosen Giftstruma/Graves sjukdom. Mina värden har blivit ännu sämre, vilket kan förklara att jag mått väldigt dåligt på sistone. Kände inte att jag hann fråga alla frågor, det gick så snabbt och var så mycket information...  Men jag ska dit nästa vecka igen. Har inte fått svar på biopsin ännu... Jag hoppas så att jag blir bättre snart så jag orkar med vårt bröllop... Shit att man kan må så här dåligt av "en liten hornomrubbning"!

• tjoohej
    Solskensbullen skrev 2009-06-18 14:50:27 följande:
    Hej, Har äntligen hittat till denna tråd, sist var det del 11. Tänkte höra med er Ninnabus & Luckystar. Det verkar som om ni är på mitt plan. Jag trappade ner Levaxin och slutatde helt tvärt med Thacapzol för ca: 1,5 månad sen. Sista Levaxin för ungefär 1 månad sen. Har mått bra och så, men sista veckan har varit jättejobbig. Som du skriver Lucky star, krypning i kroppen och den känns stressad. Var och tog proverna i måndags och väntar på att läkaren ska ringa upp. Undrar hur allt står till, men det känns verkligen inge vidare. Dessutom har jag fått en mellanblödning. Vet ni om det kan vara normalt att få detta när kroppen känns helt i oballans? En sak till? Har ni pratat med er läkare att om det inte funkade med medicin, att det blir OP direkt efter? Det verkade lite så på dig NinnaBus. Sa han ngt om hur man skulle komma överens om det. I dagsläget känner jag bara att jag vill ha det överstökat... vi vill så gärna ha ett barn till. Ngn mer som vill? Tack!
    Jag vill oxå sååå gärna ha ett barn till, bara väntar på ok av min läkare som tycker jag ska ta 2omgångar prover innan dess...
    Jag gick faktiskt iväg igår och tog lite prover, ringde endokrinen samma eftermiddag och fick reda på att värdena ändrats lite. Min läkare ringde idag och hon sa att eftersom jag slutade med båda mediciner samtidigt så kan det ha hänt att den ena medicinen gått ur kroppen fortare än den andra och då kommer det lite i obalans men sen sa hon oxå att det var minimalt som värdena ändrats så egentligen skulle jag inte känt av detta men tydligen e jag så känslig för detta så jag känner av minsta lilla. Hon rekomenderade ändå att vi skulle avvakta 2 veckor till och mår jag likadant så ska jag börja med lite levaxin igen och smyga ut med medicinen. Men idag mår jag faktiskt bättre så jag hoppas det går på rätt håll!!!
    Vill ju så gärna ha en liten till
  • N i n n i e
    Jessica med Seth skrev 2009-06-16 18:09:07 följande:
    Jag har fått svar på mina prover samma dag båda gångerna, främst för att värdena varit så avvikande att labbet ringt till min läkare. Läkaren har sagt att det vanligtvis tar 2-3 dagar.
    OJ! Vad hade du för värden?

Någon annan som ätit Thacapzol som kan berätta lite om sina erfarenheter? NÄR började ni må bättre!??????!!!!!!!!!!!!!!!!!????!?????????!!!!!!! {#lang_emotions_cry}
  • N i n n i e

Åhhhh jag vill också ha en liten till!!! Har ett tag kvar -började som sagt med Thacapzol igår... Lååååååååååååååååååååångt kvar tills man får!

• Jessica med Seth

N i n n i e skrev 2009-06-18 17:44:19 följande:

OJ! Vad hade du för värden? Någon annan som ätit Thacapzol som kan berätta lite om sina erfarenheter? NÄR började ni må bättre!??????!!!!!!!!!!!!!!!!!????!?????????!!!!!! !
    Jag minns inte vad jag hade för värden, jag har ätit det i 2,5 vecka och mår mycket bättre. Jag har inte fått börja med levaxin för mina värden är fortfarande för höga enligt läkaren.
  • Anna83 m Juline och Vincent

Hej!

Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter....Men jag är fruktansvärt trött,tappar massa hår,har fått mycket finnar.Orkar inget,vill inget göra....Fryser mycket...Jag va och tog prover på sköldkörteln kring jul pga att läkaren tycke min sköldkörtel va förstorad.Proverna visade på underfunktion.Men i Mars sa dem att proverna va bra igen.Men nu i några dagar har jag kännt denna förlamande trötthet igen....Är detta en varning?Borde jag ta det på allvar och ringa vårdcentralen igen?Känns dumt om det inte är nått fel....Kan rubbningen komma tilbaka?Det spelar egentligen ingen roll hur länge jag sover.Jag är så trött,lam borta i huvudet...

• kev2004

Glad midsommar på er

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Marre79

Anna83 m Juline och Vincent skrev 2009-06-18 20:41:45 följande:

Hej!Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter....Men jag är fruktansvärt trött,tappar massa hår,har fått mycket finnar.Orkar inget,vill inget göra....Fryser mycket...Jag va och tog prover på sköldkörteln kring jul pga att läkaren tycke min sköldkörtel va förstorad.Proverna visade på underfunktion.Men i Mars sa dem att proverna va bra igen.Men nu i några dagar har jag kännt denna förlamande trötthet igen....Är detta en varning?Borde jag ta det på allvar och ringa vårdcentralen igen?Känns dumt om det inte är nått fel....Kan rubbningen komma tilbaka?Det spelar egentligen ingen roll hur länge jag sover.Jag är så trött,lam borta i huvudet...
    Jag fick underproduktion efetr en graviditet och min läkare sa till mig att det kan gå över, men troligtvis kommer jag att få äta levaxin livet ut och att det räcker med att man bara stressar lite ex på jobbet så kan det komma tillbaka. Detta var för fyra år sedan och idag äter jag en dos på 175, så jag tycker att du ska kolla upp det!
  • NinnaBus

Solskensbullen...

Det var min läkare som själv tog upp alternativa behandlingssätt...
    Eftersom det är så många som ca 50% som får återfall efter att ha medicinbehandlats så tyckte min läkare att det var lika bra att ha diskuterat nu vad vi ska göra om det nu inte fungerat med medicinerna... om jag skulle få återfall...
    Eftersom jag haft påverkan på ögonen av sjukdomen och gärna vill kunna skaffa ett till barn innom närmsta åren (gärna så snart det går...) så är inte radio-jod ett alternativ för mig... Är dessutom väldigt skeptisk till den behandlingen...
    Så det jag och läkaren kom fram till var att om värdena försämras igen efter att medicinen är borta så blir det antagligen operation istället...

• mamma t 2

Hej!'Jag e helt ny här, men inte helt ny i min sjukdom. Fick hypothyreos konstaterat efter min 1:a graviditet.-04. Började äta Levaxin oc h mina värden ser bra ut. Äter 100 mg..
    Senaste halvåret har jag haft halsont, värre på kvällarna och morgonen. Har sökt hjälp hos husläkaren ett antal ggr, han menar att det är magsyra som pressas upp på inre organen, vilket gör att jag kan ha halsont...Han menar att det är reflux.Jag är överviktig och vet att jag inte har sura uppstötningar, magkatarr..När jag får det så vet jag att det är magkatarr, får med jämna mellanrum om jag dricker kaffe, äter fel. Ätit medciner för ev reflux men det har inte hjälpt.Han har känt på körteln och menar att det inte är nåt fel ¨på den, prover ser bra ut..Undrar vad det egentligen kan vara...Har haft så här nu 1/2 års tid och gått med jätte ont i halsen...Skumt, någon som haft liknande?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13