• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Tvåbarnsmamma83

Underligt att alla läkare säger olika.

Det var en annan gång jag var sjuk och hade ont i halsen, som jag pratade med läkaren och då sa att att man bara skulle åka in om man fick 38.5 i feber.

Nu har jag bara 37,0 i tempratur och det är ju normalt.

• thj
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-06-12 23:48:59 följande:
    Underligt att alla läkare säger olika.Det var en annan gång jag var sjuk och hade ont i halsen, som jag pratade med läkaren och då sa att att man bara skulle åka in om man fick 38.5 i feber.Nu har jag bara 37,0 i tempratur och det är ju normalt.
    Har du 37 är det ju ingen feber,men får du det igen ska du åka in,var det en doktor från endokrinologi som du pratat med?

Mår du bättre nu med
  • Tvåbarnsmamma83
    thj skrev 2009-06-12 23:55:48 följande:
    Har du 37 är det ju ingen feber,men får du det igen ska du åka in,var det en doktor från endokrinologi som du pratat med?Mår du bättre nu med
    Det var överläkaren på medicinavdelningen om han är utbildad endokrinologi vet jag inte. Hur vet man det?

Ja nu mår jag bättre.
  • thj
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-06-12 23:58:40 följande:
    Det var överläkaren på medicinavdelningen om han är utbildad endokrinologi vet jag inte. Hur vet man det?Ja nu mår jag bättre.
    Skönt att du mår bättre
    vet inte hur man vet det med endrkrinologin är ju bäst på det här,tänkte väl mest att de vet det bäst och har de sagt så till dig så vet de ge ju vad de pratat om

kram
  • Tvåbarnsmamma83

Tack för all hjälp. Nu ska jag sova så jag förhoppningsvis mår ännu bättre imorgon.

• Nufsan

Jag börjar misstänka att min sista doshöjning är för hög... Är det farligt för barnet om jag har för mkt levaxin i mig? Kan jag vänta att ta nya prover när jag ska till bm nästa vecka eller bör jag återgå till min gamla dos som var 125, men då var för låg...

Känner mig så skakig i kroppen och från att ha varit stenhård i magen så är jag "normal". Dessutom har jag börjat att svettas, vilket iofs kan bero på att jag är höggravid, men också att jag är överdoserad.....

Någon som vet??

♥ღ♥ Snart 4-barns mamma, bf 29/7 2009♥ღ♥
  • rudbeckia

Det är inte farligt att ha fel värden i kortare perioder men ring till BM på måndag och tala om hur du mår och rådgör med henne. Det är inte kul att gå runt med hyper känningar.
    Hur stor höjning har de gjort på dig i ett steg?

Nufsan skrev 2009-06-13 10:34:33 följande:
    Jag börjar misstänka att min sista doshöjning är för hög... Är det farligt för barnet om jag har för mkt levaxin i mig? Kan jag vänta att ta nya prover när jag ska till bm nästa vecka eller bör jag återgå till min gamla dos som var 125, men då var för låg... Känner mig så skakig i kroppen och från att ha varit stenhård i magen så är jag "normal". Dessutom har jag börjat att svettas, vilket iofs kan bero på att jag är höggravid, men också att jag är överdoserad..... Någon som vet??
  • Nufsan

rudbeckia,

Jag tar 150 mcg nu och är inne på min 6:e v. När jag tog prover efter 3 v så sa min läkare att dom var bra. Vet inte om det har ändrat sig sen dess. Känns som ett litet tryck över bröstet och jag känner mig som stressad fast inte stressad, sååå svårt och förklara Tung andad känner jag mig också.

♥ღ♥ Snart 4-barns mamma, bf 29/7 2009♥ღ♥
  • rudbeckia

Nufsan:

Det tar minst 4 veckor innan värdena har stabiliserat sig efter en höjning så det kan vara så att du börjar få lite för låga värden först nu där av hyper känningarna. Jag vet vad du menar med stressad osv har haft samma symtom när de höjde mig från 165,5 till 200 i ett steg men då var jag bara i v8.

Om du ska på provtagning nu i veckan så kan du lugna dig, men säg till om att du vill ha svar snabbt och ligg på och ring om det dröjer. Det känns som om de nog kommer att sänka dosen till 125/150=137,5 var annan dag för dig. Men avvakta och se vad de säger, som sagt var så här sent i graviditeten behöver du inte vara så orolig, barnet producerar det den behöver själv så det ska inte vara någon fara, det är mer för din skull att du ska må bra när förlossningen startar.

• pilsa

ingen som hade någon teori om min fråga,inte ens en liten:(

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13