• Anonym

Smask ljud

Jag har alltid haft svårt för olika ljud. När jag var bodde hemma och min mormor var på besök kunde jag inte äte med resten av familjen utan jag åt i ett annat rum eftersom jag tyckte att min mormor smaskade så mycket när hon åt. Sedan när jag flyttade till pappa kunde jag inte äta med honom för att han stönade när han åt. Jag har också haft svårt för klockljud, har bland annat fått lämna tillbaks klockor som låtit för mycket, isolerat klockor, bytat ut kylskåp som brummat för mycket osv...

Nu har detta blivit ett problem i min relation, eller det har det egentligen varit i alla mina förhållande men nu vill jag verkligen ta tag i det då. Jag anstränger mig verkligen att inte visa eller säga något när min sambo råkar smaska lite, men ibland kan jag inte behärska mig och då blir min sambo såklart ledsen.

Vad tycker ni att jag kan göra åt det? någon som vet en bra psykolog i Malmö som kan sånt? Har hört att vissa som har haft hjärnskakningar kan bli känsligare för ljud och jag har haft 6 st.

• Svar på tråden Smask ljud
  • Queen70

Haha..jag känner igen mig. Sttör mig också på ljud, och blir galen på sambons jävla afrikanska musik och att han vill ha tv´n på högt. Själv har jag ofta tvn på ljudlös när jag glor. Det där med hjärnskakning kanske kan stämma. Själv har jag blivit mycket ljudkänslig sedan jag hade hjärninflammation.

men hur 17 lyckas man få 6 hjärnskakningar? är du boxare människa?

• Anonym

Nä jag är inte boxare men jag var ett ganska vilt barn, trilla ner för träd osv...

Ingen som har något tips?

• Panzarlarv

Känner igen mig, smaskandet speciellt. Jag äter aldrig heller med hela familjen oga detta, min kille försöker jag vara tålmodigare mot, och han försöker verkligen.. men det där "smasket" det skär i trumhinnan...sen snarkningar, tvn för högt, klockor, tryckande av pennor osv osv osv..

vet dock inte vad man ska göra..det är ju antagligen en själv det är fel på..men jag kan inte hjälpa det bara..

tips vore fint som sagt

• Anonym (21)

Förstår dig klarar inte av smaskljud. jag kan säga till mina vänner när jag är med dom om dom smaskar" sluta smakska" Och jag kan säga det flera ggr om dom fortsätter.
    Min sambo gör det ibland inte så ofta så går att bita ihop.
    men hans familj alla smaskar så sitter man där på kalas är det hopplöst

• Muminski

Öronproppar?? Seriöst alltså. Med öronproppar tar du ju udden av ljudet som uppstår vid smaskandet. Det kan rädda er relation för det är svårt att undvika att smaska när man äter, även om man tänker på det och gör sitt bästa för att inte smaska.

Ja man kan få känsligare hörsel av trauma mot huvudet. Har du kanske vätska i mellanörat? Gå till en läkare och se om det kan förhålla sig så för det skulle kunna göra att hörseln förändras, vissa ljud blir "vassare".

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski

Perceptionsstörningar heter det förresten. Har du några andra "besvär"?

• Anonym
    Muminski skrev 2009-05-03 14:08:06 följande:
    Perceptionsstörningar heter det förresten. Har du några andra "besvär"?
    Nä jag har inte fler "besvär" inte vad jag vet ialafall... Jag upplever att jag alltid har lock för öronen och läkare som har tittat mig i örat säger att dom kan se att jag har lock för öronen.. Kan det hänga ihop på ngt sätt?
  • Muminski

Ja det tror jag att det kan. Har du provat att använda bivaxljus för att torka ut örat? Finns på hälsokosten. Dottern provade sådant och blev mycket bättre. Men dessvärre kom problemen tillbaka efter ett tag. Då får man köra med ljusen med jämna mellanrum.

Mitt bästa tips är att du ser till att få komma till en öronläkare och göra trycktest och hörseltest.

• Muminski

Du kan ha ett undertryck i örat som kan avhjälpas med små rör som opereras in.

• johannaerika

Jag tror jag har hittat en tråd som talar för mig ...
    Jag har sedan jag varit liten haft SVÅRA problem med att höra vissa ljud. Främst ljudet när någon äter eller dricker. Jag bokstavligen HATAR ljudet. Det skär i hela ryggraden på mig, jag blir arg och det slutar oftast med att jag springer in på toaletten och drar igång kranen i handfatet tills jag känner mig lugn.
    Det är inte bara ljudet när någon äter som är ett problem för mig. Ljudet av tangenter får mig att vilja kräkas. Min pojkvän arbetar dagligen vid datorn (hemma) och när han skriver på tangenterna skriker jag "STÄNG DÖRREN" och hur kul är det att höra .. vi har bott ihop i 10 månader och jag vill självklart att det ska vara längre. Min pojkvän spelar även dataspel där man spelar i lag och måste kommunicera via mikrofon, så han pratar under tiden han spelar, och höra den enformiga konversationen gång på gång på gång gör mig galen. Jag känner min fullkomligt onormal men eftersom dessa problem funnits med sedan jag varit liten och jag inte har hittat någon lösning, så känns det hopplöst.
    Småljud är sådant som kan förstöra hela min dag. Höra grannen genom väggen, tangentbordsljud, smaskljud, klockan som tickar, någon som pratar högt.. jag borde kanske bo i ett hus långt ute i skogen för mig själv där ingen eller inget kan störa mig.
    Det har gått så långt att min pojkvän känner att jag försöker skjuta undan honom, jag stänger dörren när han spelar eller arbetar vid datorn, jag går ifrån när han äter något, vi kan inte äta lunch eller middag ihop..

så, tips mottaget tacksamt.
    den elaka flickvännen :/

Svar på tråden Smask ljud