• Anonym

Smask ljud

Jag har alltid haft svårt för olika ljud. När jag var bodde hemma och min mormor var på besök kunde jag inte äte med resten av familjen utan jag åt i ett annat rum eftersom jag tyckte att min mormor smaskade så mycket när hon åt. Sedan när jag flyttade till pappa kunde jag inte äta med honom för att han stönade när han åt. Jag har också haft svårt för klockljud, har bland annat fått lämna tillbaks klockor som låtit för mycket, isolerat klockor, bytat ut kylskåp som brummat för mycket osv...

Nu har detta blivit ett problem i min relation, eller det har det egentligen varit i alla mina förhållande men nu vill jag verkligen ta tag i det då. Jag anstränger mig verkligen att inte visa eller säga något när min sambo råkar smaska lite, men ibland kan jag inte behärska mig och då blir min sambo såklart ledsen.

Vad tycker ni att jag kan göra åt det? någon som vet en bra psykolog i Malmö som kan sånt? Har hört att vissa som har haft hjärnskakningar kan bli känsligare för ljud och jag har haft 6 st.

• Svar på tråden Smask ljud
  • Anonym
    johannaerika skrev 2009-05-05 09:28:52 följande:
    Anonym skrev: "det är som att jag hör dom 10 gånger mer än nån annan."PRECIS så känner jag att det är också.Och för att besvara en tidigare fråga gällande mig och tangentljud, mitt egna tangentljud klarar jag av att höra, det är ju också lite lustigt.Men ibland, eller rätt ofta faktiskt, får jag samma obehags känslor när JAG äter. Och det är ju inte alls bra för mat måste man ju ha i magen ..Det känns som att jag blottar hela mig själv när jag pratar, men att äntligen ha hittat människor som lider av samma problem som mig själv känns ändå bra. Även fast jag inte önskar någon annan det här problemet. Så, det som sägs här hoppas jag tas på allvar och att det inte är någon som driver med problemet, för det är blodigt allvar för mig iallafall.Jag minns ett tillfälle när jag var liten,familjen satt vid köksbordet och åt frukost och jag hade brett en mjukmacka. Min pappa började äta en knäckemacka och jag slängde min macka för att jag var tvungen att äta en knäckemacka så jag kunde fokusera på det ljudet istället för att höra han äta, för när han tar en tugga av knäckemackan så slår han ihop käkarna så hårt att jag blir illamående.Hela min familj är medvetna om mina problem. Idag är jag 22 år gammal och det här har hållit igång så länge jag kan minnas. När jag var liten och familjen hade "fredagsmys" med kanske varma mackor på kvällen framför teven, så satt jag ALLTID vid ett eget litet bord meden hela min familj (tot. är vi 6 st) satt i soffan och myste.Och idag är det precis lika dant. Som liten gick jag på "träning" för att höra dessa ljud, speciellt matljuden. Min psykolog sa "nu ska du sitta 3 minuter extra efter att du har ätit upp din mat". Hon menade att när jag ätit upp min mat, som tar ca 2 minuter (äter fruktansvärt snabbt) så skulle jag plågas genom att höra alla andra sörpla, smaska, glafsa i sig sin mat. Men jag gjorde det och det var hemskt. Ibland började jag gråta.Har ni några tips? Hur man kan "stå ut" med att lyssna? öronproppar funkar för stunden, men det löser inte några problem..kram Johanna
    Jag är förvånad över att det faktisk finns andra med samma problem,jag trodde jag var ensam om detta!!
    Jag kunde själva ha skrivit ditt inlägg.....
    Jag känner mej med desperat,specielt mat som "låter" är omöjligt att uthärda,chipskväll i soffan är umöjligt,bara tanken får mej må illa! Jag kan knapt äta med min make,jag blir full av ångest,äckel och ILSKA!!
    VAD gör man???
  • Muminski

Det är inte så ovanligt det här som man tror. Det handlar ofta om förmågan att tränga bort intryck, känslighet i perceptionen.

Vissa, som här i tråden kan inte tränga bort ljud som tickande klockor, andra känner av elektriska vågor, jag kan ibland få jätteont i huvudet (inte som huvudvärk utan späånningar) när vissa typer av sattelitmottagare slås på eller microvågsugnar, andra klarar verkligen inte av sömmar eller lappar i kläder, vissa material osv osv.

Många gånger får man lära sig små tricks att stå ut i tillvaron men när det blir ett sådant problem att en relation är i fara eller att man mår dåligt över det tycker jag att man ska söka hjälp för detta.

I vissa fall hjälper det att bara bli medveten om problematiken, okej, min hjärnas borträgning funkar lite annorlunda inom det här området och så kan man liksom leva med det.

I andra fall kan man få tillgång till olika hjälpmedel som blockerar det man själv inte kan blockera för att orka stå ut, man kanske kan ta med sig sin stackars smaskande älskling på ett samtal med någon expert på detta som kan förklara att det inte bara är något man fått för sig utan det här är något som man är extra känslig mot, att någon smaskar kan skära i hela kroppen göra fysiskt ont och inte bara ignoreras.

Sedan finns det ju de där människorna som verkligen smaskar högt och slafsar och då får man kanske ta upp det med den personen.

De flesta här verkar ändå ha en känslig perception och då kan man inte bara be den andra sluta andas liksom

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Anonym

åh det finns fler som jag!
    jag började tro att jag e en riktig surfitta som bara retar mej på allt.
    försökt förklara för min maan hur ont det gör i kroppen när dom där ljuden som jag inte klarar av äter sej in i min hjärna
    jag klarar absolut inte av surr tex en bilmotor utanför fönstret , trafikljud, brummande element, surrande dator, borrmaskiner,
    och SMASKANDE
    och det värsta e att vi nbor nära en väg med element som brummar jämt så vi har fått täcka över dom med tjocka täcken vilken på vintern resulterar i att det blir kallt ist.
    vad tror ni ?
    finns det en vettig andledning till detta problem lr är man bara en pissig människa som inte kan låta bli att störa sej explodera och må skit av ljud

• Anonym (ljudkänslig)

precis som inlägg 31 skriver
    chipskvällar e omöjligt
    allt detta kraffsande i en skål
    lr tuggandet
    det e som om min man har en högtalare i munnen och ljudet gräver sej in i hjärnan sprider sej i kroppen och får mej att vilja försvinna men det går ju inte så man reagerar med ilska

• Miss Skywalker

Smaskar inte du själv när du äter något riktigt smaskigt?

• Anonym

Ring hörcentralen på sjukhuset och fråga om hjälp. Jag jobbar själv på en sådan (dock inte med sånt) och vet att man kan få hjälp att "träna" öronen.

• Muminski
    Anonym skrev 2009-05-05 15:13:31 följande:
    åh det finns fler som jag!jag började tro att jag e en riktig surfitta som bara retar mej på allt.försökt förklara för min maan hur ont det gör i kroppen när dom där ljuden som jag inte klarar av äter sej in i min hjärnajag klarar absolut inte av surr tex en bilmotor utanför fönstret , trafikljud, brummande element, surrande dator, borrmaskiner,och SMASKANDEoch det värsta e att vi nbor nära en väg med element som brummar jämt så vi har fått täcka över dom med tjocka täcken vilken på vintern resulterar i att det blir kallt ist.vad tror ni ?finns det en vettig andledning till detta problem lr är man bara en pissig människa som inte kan låta bli att störa sej explodera och må skit av ljud
    Den enligt mig vettiga anledningen till detta problem är ju just att personer med dessa svårigheter inte har samma förmåga att tränga bort saker som det är tänkt. Sömmar i kläder, material, störande ljud osv osv. Det är inte heller särskilt ovanligt, man pratar bara inte om det utan lider i tysthet. Jobbigt, men det finns bra hjälp att få. Kanske kommer man alltid störa sig, men man kan hitta små knep att lära sig att stå ut och det viktigaste av allt är att man tillsammans med sin partner får lära sig om detta fenomen så att det inte blir ett problem i relationen, den ene är helt enkelt "allergisk" mot ljuden.

Vettigt eller flummigt?
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • johannaerika

Det är så skönt att läsa era inlägg. Skönt för att det är FLER som jag.
    Och vi kanske kan hjälpa varandra! Vad tror ni?
    Starta en liten "pepp-grupp", när allt skiter sig så är det VI som pratar med varandra, vi som förstår hur det verkligen är.
    Min pojkvän sa senast idag "du kan väl träna bort det" och jag undra HUR! Han tror att om jag utsätter mig för alla de här ljuden som jag verkligen hatar så kommer det försvinna, och det är som att prata med en kartong för han fattar inte hur ont det gör i hela mig!

öronproppar är en början.. men inte en lösning?

• Nidi80

Miss Skywalker skrev 2009-05-05 15:32:21 följande:

Smaskar inte du själv när du äter något riktigt smaskigt?
    Man smaskar ALDRIG :)

Om nåt är riktigt kanske man "mmm-ar" lite men, absolut inte smaska!
  • Nidi80
    Nidi80 skrev 2009-05-05 17:09:50 följande:
    Miss Skywalker skrev 2009-05-05 15:32:21 följande:
    Man smaskar ALDRIG :)Om nåt är riktigt kanske man "mmm-ar" lite men, absolut inte smaska!
    om nåt är riktigt gott skulle det vara :D blir så upprörd så jag glömmer ord ;)
Svar på tråden Smask ljud