• Anonym

Smask ljud

Jag har alltid haft svårt för olika ljud. När jag var bodde hemma och min mormor var på besök kunde jag inte äte med resten av familjen utan jag åt i ett annat rum eftersom jag tyckte att min mormor smaskade så mycket när hon åt. Sedan när jag flyttade till pappa kunde jag inte äta med honom för att han stönade när han åt. Jag har också haft svårt för klockljud, har bland annat fått lämna tillbaks klockor som låtit för mycket, isolerat klockor, bytat ut kylskåp som brummat för mycket osv...

Nu har detta blivit ett problem i min relation, eller det har det egentligen varit i alla mina förhållande men nu vill jag verkligen ta tag i det då. Jag anstränger mig verkligen att inte visa eller säga något när min sambo råkar smaska lite, men ibland kan jag inte behärska mig och då blir min sambo såklart ledsen.

Vad tycker ni att jag kan göra åt det? någon som vet en bra psykolog i Malmö som kan sånt? Har hört att vissa som har haft hjärnskakningar kan bli känsligare för ljud och jag har haft 6 st.

• Svar på tråden Smask ljud
  • johannaerika

till anonym som skrev inlägg #47

Om du är sjuk, så är vi alla sjuka. Jag vet inte varför man störs så fruktansvärt obehagligt mycket på dessa ljud. Jag kan tänka att jag hellre skjuter mig själv än sätter mig och äter middag med min pojkväns familj eftersom det smaskas, sörplas så ÄCKLIGT mycket vid det bordet. Jag vill gärna inte se innehållet i någon annans mun, och gärna inte höra när det far runt där inne heller.

Jag hade en period då jag stördes av att min pojkvän andades tungt om nätterna. Då använde jag öronproppar och slutade efter nån vecka, nu störs jag inte längre. Det försvann. Men det här med mat- och ätljuden kommer nog aldrig försvinna (hej positiv!), för det har ju funnits med sedan jag var ca 4 år och idag är jag 22, snart 23 år.

För att FÖRSÖKA beskriva känslan som kommer när jag hör någon
    äta, tugga, dricka, svälja: Jag får rysningar. Ont i kroppen. Blir nästan stel i hela mig. Fokuserar allt ljud till matljudet och kan inte släppa det. Blir fruktansvärt ARG och förbannad att det låter så mycket, har god lust att smälla till människan, springer iväg gömmer mig från ljudet, spolar i vattenkranen tills det känns ok.

Vilket roligt liv man lever, eller hur?

• Saga80
    Anonym skrev 2009-05-03 01:15:54 följande:
    Jag har alltid haft svårt för olika ljud. När jag var bodde hemma och min mormor var på besök kunde jag inte äte med resten av familjen utan jag åt i ett annat rum eftersom jag tyckte att min mormor smaskade så mycket när hon åt. Sedan när jag flyttade till pappa kunde jag inte äta med honom för att han stönade när han åt. Jag har också haft svårt för klockljud, har bland annat fått lämna tillbaks klockor som låtit för mycket, isolerat klockor, bytat ut kylskåp som brummat för mycket osv...Nu har detta blivit ett problem i min relation, eller det har det egentligen varit i alla mina förhållande men nu vill jag verkligen ta tag i det då. Jag anstränger mig verkligen att inte visa eller säga något när min sambo råkar smaska lite, men ibland kan jag inte behärska mig och då blir min sambo såklart ledsen.Vad tycker ni att jag kan göra åt det? någon som vet en bra psykolog i Malmö som kan sånt? Har hört att vissa som har haft hjärnskakningar kan bli känsligare för ljud och jag har haft 6 st.
    jag känner igen mig..ha haa fast det är inget man skrattar åt när man är på bristningsgränsen just då ,,klockor som tickar,vatten som droppar i kranar(det står jag inte ut med) någon som smackar..urrhg o så har man PMS på det..jättebra,man försöker bita ihop i vissa situationer ..me är det hemma säger jag till men inte ute i affärer där nån i kön till kasan låter som en stenkross när de tuggar på nåt.(Det kan göra en sur för dagen)
  • Hoffmen

Min kille snarkar och väcker mej MINST 2 gånger per natt, och han slurpar när han äter, sen har han mjölkmage och har han fått i sig lite lite mjölk så rapar han som en idiot, små irriterande rapar låter som han tvingar fram dom!
    Han smackar när han äter, hela hans familj gör de !
    Smackar och flåsar när dom äter, hans mamma har lärt honom när han va liten, att de ska höras att man gillar maten:D haha
    Och jag hatar de!!!!!
    Det kryper i hela mig när han gör nått av de och jag vill nästan slå honom!!
    MEN gud va jag älskar honom ändå :D

• Anonym (psyk)

Jag har inte läst hela tråden, men det uppenbara rådet är ju KBT. Man kan tycka att det är ett löjligt problem att störa sig på smaskande, men det är det ju inte om det stör ens liv och relation. KBT-terapeuter jobbar med sådant här. Du får lära dig att styra dina tankar och komma bort ifrån fixeringen. Det brukar inte ta lång tid heller, bara några gånger, men det är ganska dyrt, kanske 1000kr per gång, men om det riskerar att förstöra ens relation kanske det är värt några tusenlappar.

• statisk

Anonym (psyk) skrev 2009-05-06 09:55:11 följande:

Jag har inte läst hela tråden, men det uppenbara rådet är ju KBT. Man kan tycka att det är ett löjligt problem att störa sig på smaskande, men det är det ju inte om det stör ens liv och relation. KBT-terapeuter jobbar med sådant här. Du får lära dig att styra dina tankar och komma bort ifrån fixeringen. Det brukar inte ta lång tid heller, bara några gånger, men det är ganska dyrt, kanske 1000kr per gång, men om det riskerar att förstöra ens relation kanske det är värt några tusenlappar.
    Det har jag också tänkt på faktiskt. Alltså, det låter ju ganska roligt när man berättar att man funderar på att lämna sin man/kvinna pga att h*n andas för högt, eller låter när dom äter...
    För mig är det så allvarligt faktiskt!
    Och sen jag blev gravid har det blivit 7 miljoner gånger värre...!

Men jag har haft så så länge jag kan minnas, jag tror det beror på min mamma faktiskt. För hon Uppfostrade mig och mina bröder med att ABSOLUT INTE smaska, inte gnissla i tallriken med gaffeln, osv, så hon är nog lika "smask känslig" som mig...
  • statisk

Anonym (psyk) skrev 2009-05-06 09:55:11 följande:

Det har jag också tänkt på faktiskt. Alltså, det låter ju ganska roligt när man berättar att man funderar på att lämna sin man/kvinna pga att h*n andas för högt, eller låter när dom äter...
    För mig är det så allvarligt faktiskt!
    Och sen jag blev gravid har det blivit 7 miljoner gånger värre...!

Men jag har haft så så länge jag kan minnas, jag tror det beror på min mamma faktiskt. För hon Uppfostrade mig och mina bröder med att ABSOLUT INTE smaska, inte gnissla i tallriken med gaffeln, osv, så hon är nog lika "smask känslig" som mig...
  • Anonym (ljudkänslig)

jag skulle ALDRIG lämna min man för att han låter , lr inte umgås med min familj fasten dom är grisar runt bordet som gör att jag tappar ett par kg varje gång vi ses

jag önkar bara att det inte störde min vardag så mycket
    min sömn blir störd
    jag kan få svårt att hitta ro att läsa på en buss tex e omöjligt , åka bil långt får mej att gå sönder

• Anonym (psyk)

Anonym (ljudkänslig) skrev 2009-05-06 10:20:44 följande:

jag skulle ALDRIG lämna min man för att han låter , lr inte umgås med min familj fasten dom är grisar runt bordet som gör att jag tappar ett par kg varje gång vi sesjag önkar bara att det inte störde min vardag så mycket min sömn blir stördjag kan få svårt att hitta ro att läsa på en buss tex e omöjligt , åka bil långt får mej att gå sönder
    Testa i alla fall KBT, om du på något sätt kan spara ihop några tusenlappar att lägga på det. Även om det skulle vara en fysiologisk ljudkänslighet, så kan KBT hjälpa dig hantera det. Man använder ju KBT också för att hantera tinnitus, kronisk smärta m.m.
  • johannaerika

Hur går det för er alla?
    Själv väntar jag på att få börja med KBT som förhoppningsvis kan lära mig "hantera" alla ljud som jag inte klarar av..

• Anonym (mittiprick)

Men hallå som om jag hade skrivit tråden själv! Äntligen några som förstår. Karln min har inget borsskcik men jag antar att det beror på uppfostran och han låter och smaskar men jag älskar ju han men inte ljuden!! *grh!*
    Mammor ge era barn borskskick och ettikett!

• johannaerika

Finns det någon kvar som kan och vill prata om dessa ljud problem?
    Jag behöver någon att prata med ...

/ Johanna

• Anonym (empress)
    johannaerika skrev 2009-05-06 09:28:21 följande:

till anonym som skrev inlägg #47

Om du är sjuk, så är vi alla sjuka. Jag vet inte varför man störs så fruktansvärt obehagligt mycket på dessa ljud. Jag kan tänka att jag hellre skjuter mig själv än sätter mig och äter middag med min pojkväns familj eftersom det smaskas, sörplas så ÄCKLIGT mycket vid det bordet. Jag vill gärna inte se innehållet i någon annans mun, och gärna inte höra när det far runt där inne heller.

Jag hade en period då jag stördes av att min pojkvän andades tungt om nätterna. Då använde jag öronproppar och slutade efter nån vecka, nu störs jag inte längre. Det försvann. Men det här med mat- och ätljuden kommer nog aldrig försvinna (hej positiv!), för det har ju funnits med sedan jag var ca 4 år och idag är jag 22, snart 23 år.

För att FÖRSÖKA beskriva känslan som kommer när jag hör någon
    äta, tugga, dricka, svälja: Jag får rysningar. Ont i kroppen. Blir nästan stel i hela mig. Fokuserar allt ljud till matljudet och kan inte släppa det. Blir fruktansvärt ARG och förbannad att det låter så mycket, har god lust att smälla till människan, springer iväg gömmer mig från ljudet, spolar i vattenkranen tills det känns ok.

Vilket roligt liv man lever, eller hur?

Åh herregud. Var lycklig att du inte har större problem är sådär istället.
    Man kan faktiskt välja vad man lägger sin energi på. Kognetiv beteendeterapi för dig och alla andra som är som du.
Svar på tråden Smask ljud