• Anonym

Smask ljud

Jag har alltid haft svårt för olika ljud. När jag var bodde hemma och min mormor var på besök kunde jag inte äte med resten av familjen utan jag åt i ett annat rum eftersom jag tyckte att min mormor smaskade så mycket när hon åt. Sedan när jag flyttade till pappa kunde jag inte äta med honom för att han stönade när han åt. Jag har också haft svårt för klockljud, har bland annat fått lämna tillbaks klockor som låtit för mycket, isolerat klockor, bytat ut kylskåp som brummat för mycket osv...

Nu har detta blivit ett problem i min relation, eller det har det egentligen varit i alla mina förhållande men nu vill jag verkligen ta tag i det då. Jag anstränger mig verkligen att inte visa eller säga något när min sambo råkar smaska lite, men ibland kan jag inte behärska mig och då blir min sambo såklart ledsen.

Vad tycker ni att jag kan göra åt det? någon som vet en bra psykolog i Malmö som kan sånt? Har hört att vissa som har haft hjärnskakningar kan bli känsligare för ljud och jag har haft 6 st.

• Svar på tråden Smask ljud
  • Panzarlarv
    Hannasan skrev 2009-05-04 22:15:43 följande:
    Jag har också jätteont av knapprande på tangentbord och ljud i huset när jag ska sova om typ grannen längst ner spelar jättelåg musik blir jag helt knäckt, eller när mobilen är laddad och laddaren tjuter med ett nästan omärkligt jätte högfrekvent pip. Jag blir galen på sånt. Har alltid Calmor-öronproppar när jag sover, måste ha helt tyst. Gud vad skönt att höra att man inte är ensam om detta, har känt mig så knäpp!
    Calmor örongproppar, hjläper de mot snarkljud ?? för vanliga öronproppar släpper igenom alla ljud så jag tvingas sova med mp3..vilöket antagligne inte är bra mot hörseln ... :(
    och om de funkar mot "snark" vart öper man dem ?
  • Bradbury
    Panzarlarv skrev 2009-05-04 23:09:22 följande:
    Calmor örongproppar, hjläper de mot snarkljud ?? för vanliga öronproppar släpper igenom alla ljud så jag tvingas sova med mp3..vilöket antagligne inte är bra mot hörseln ... :( och om de funkar mot "snark" vart öper man dem ?
    Jag vet inte riktigt hur bra de är mot snarkningar (min sambo snarkar som tur är inte). Men mot andra (inte så höga) ljud funkar de jättebra tycker jag. Skumproppar funkar inte tycker jag, de släpper igenom alldeles för mycket. Calmor köper man på apoteket och de är ju av vax så de sluter helt tätt. Sover man på sidan kan man störas av sin egen puls, jag tycker det är jobbigt ibland, ibland inte. För mig är de verkligen helt nödvändiga.

www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=230401&prodinfotype=&showBuy=false&action=showProdInfo

De är för engångsbruk men jag brukar använda dem flera gånger i sträck (lite äckligt kanske men de är rätt dyra om man ALLTID måste ha dem)
  • Anonym

Jag blir oxå tokig av smaskanden. Min smabo smaskar inte, men hans dotter!! Jag blir så arg och när jag tittar på henne så känner jag avsmak för jag blir äcklad av ljudet och ljudet ekar i min skalle. Jag kan inte äta så jag måste gå. Jag vågar inte säga till sambon att säga till henne, men hon slörplar som tusan och det låter så högt. Sen att sambon och dottern skrapar sina tallrikar rent HATAR jag. Jag hatar många ljud och jag stress äter ofta och får ont i magen för jag blir stressad av alla ljud.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-04 23:25:43 följande:
    Jag blir oxå tokig av smaskanden. Min smabo smaskar inte, men hans dotter!! Jag blir så arg och när jag tittar på henne så känner jag avsmak för jag blir äcklad av ljudet och ljudet ekar i min skalle. Jag kan inte äta så jag måste gå. Jag vågar inte säga till sambon att säga till henne, men hon slörplar som tusan och det låter så högt. Sen att sambon och dottern skrapar sina tallrikar rent HATAR jag. Jag hatar många ljud och jag stress äter ofta och får ont i magen för jag blir stressad av alla ljud.
    Jo sen så har jag lärt mig sen jag var liten att man inte ska smaska, man ska inte låta man ska inte skrapa tallriken. Men jag klarar inte av att sambon snarkar, och jag klarar INTE av då nån pratar då jag äter, då blir jag stressad. Jag stör mig på när dottern nynnar, jag stör mig på mycket ljud och det värsta är att alla dessa ljud är jobbiga störande för mig, det är som att jag hör dom 10 gånger mer än nån annan.
  • Panzarlarv
    Hannasan skrev 2009-05-04 23:16:20 följande:
    Jag vet inte riktigt hur bra de är mot snarkningar (min sambo snarkar som tur är inte). Men mot andra (inte så höga) ljud funkar de jättebra tycker jag. Skumproppar funkar inte tycker jag, de släpper igenom alldeles för mycket. Calmor köper man på apoteket och de är ju av vax så de sluter helt tätt. Sover man på sidan kan man störas av sin egen puls, jag tycker det är jobbigt ibland, ibland inte. För mig är de verkligen helt nödvändiga. www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp... De är för engångsbruk men jag brukar använda dem flera gånger i sträck (lite äckligt kanske men de är rätt dyra om man ALLTID måste ha dem)
    tackar ödmjukast å testar ett par när jag har råd :D
  • Midsommar08

Ja fy, skönt iaf att det finns fler som inte tål detta1! En kompis partner pratar ointressant och konstant utan andningsuppehåll - mer än gärna när hon äter alltmöjligt i hennes väg. Jag tappar fokus fullständigt och vill bara gå hem.

• Anonym (slafsar)

Jag brukar inte reagera på ljud eller sk ätljud men en av mina kollegor är för jävlig på det där.

Han käkar ofta äpple, nåt om dagen sådär, och han smaskar, slafsar och liksom suger in äpplet i munnen, samtidigt som han flåsar på något vis. Han pratar naturligtvis gärna samtidigt. Jag blir så fascinerad och äcklad över att någon överhuvudtaget kan ägna sig åt något så trevligt som ett äpple MEN samtidigt låta så otroligt äckligt.

• Anonym (känslig)

ucsh min pappa är mästare på att smaska när han äter han är verkligen extrem, men jag håller helst tyst för jag få så dåligt samvete men jag stör mig verkligen mkt på de oftast. tycker så synd om han för de är ju inget han tänker på. o jag lider verkligen när jag tänker på när han äter med sina vänner o bland folk överhuvudtaget.

• Anonym
    johannaerika skrev 2009-05-04 22:21:15 följande:
    Jag har med känt mig knäpp! Jag har pratat med läkare, psykologer mm. men ingenting har hänt. Jag var senast för någon vecka sedan och träffade en läkare som tyckte jag ska börja med KBT. kanske kan det vara ett hjälpmedel. Hur man ska arbeta med att lära sig leva med ljuden, vet jag inte men det är värt ett försök.är det någon av er som blir totalt FÖRBANNAD och GALEN av att höra dessa ljud? eller är det bara jag som får "psykbryt" som jag så fint kallar det. Jag tycker så fruktansvärt synd om min pojkvän som får stå ut med detta. Vi äter ca 1 måltid tillsammans i veckan och vi bor tillsammans .. han frågar mig "är det okej om jag dricker en kopp te" när vi ska kolla på film, han frågar fastän att han vet svaret.. nej! Vi var och hälsade på hans föräldrar för ett tag sedan, och i den familjen SMASKAR man så jävla (ursäkta) mycket. Jag har börjat vänja mig att ha radion på när jag och min sambo äter, då jag försöker fokusera mer på radioljudet än på ät-ljudet. Men hos min pojkväns föräldrar vill man inte äta med radion på. Vad gör jag då? jo jag äter och äter och äter, försöker fokusera på mitt egna ät-ljud (som ibland också är skit svårt att lyssna på) så jag äter mer än vad jag orkar enbart för att inte vara en konstig människa och springa från bordet när jag ätit klart. VAD FAN SKA MAN GÖRA? jag orkar inte med det här beteendet. Det är LJUD det är inte farligt, men VARFÖR är det farligt för mig/oss?
    Åh,kära människa,VAD jag känner igen mej!
    Jag blir fullkomligt skogstokig av ät-ljud,jag blir så ARG att jag nästan går upp i atomer.....
    Jag vet att detta är "sjukt",men jag vet inte hur jag blir av med det!!!
  • johannaerika

Anonym skrev: "det är som att jag hör dom 10 gånger mer än nån annan."
    PRECIS så känner jag att det är också.
    Och för att besvara en tidigare fråga gällande mig och tangentljud, mitt egna tangentljud klarar jag av att höra, det är ju också lite lustigt.
    Men ibland, eller rätt ofta faktiskt, får jag samma obehags känslor när JAG äter. Och det är ju inte alls bra för mat måste man ju ha i magen ..

Det känns som att jag blottar hela mig själv när jag pratar, men att äntligen ha hittat människor som lider av samma problem som mig själv känns ändå bra. Även fast jag inte önskar någon annan det här problemet. Så, det som sägs här hoppas jag tas på allvar och att det inte är någon som driver med problemet, för det är blodigt allvar för mig iallafall.

Jag minns ett tillfälle när jag var liten,
    familjen satt vid köksbordet och åt frukost och jag hade brett en
    mjukmacka. Min pappa började äta en knäckemacka och jag slängde min macka för att jag var tvungen att äta en knäckemacka så jag kunde fokusera på det ljudet istället för att höra han äta, för när han tar en tugga av knäckemackan så slår han ihop käkarna så hårt att jag blir illamående.
    Hela min familj är medvetna om mina problem. Idag är jag 22 år gammal och det här har hållit igång så länge jag kan minnas. När jag var liten och familjen hade "fredagsmys" med kanske varma mackor på kvällen framför teven, så satt jag ALLTID vid ett eget litet bord meden hela min familj (tot. är vi 6 st) satt i soffan och myste.
    Och idag är det precis lika dant. Som liten gick jag på "träning" för att höra dessa ljud, speciellt matljuden. Min psykolog sa "nu ska du sitta 3 minuter extra efter att du har ätit upp din mat". Hon menade att när jag ätit upp min mat, som tar ca 2 minuter (äter fruktansvärt snabbt) så skulle jag plågas genom att höra alla andra sörpla, smaska, glafsa i sig sin mat. Men jag gjorde det och det var hemskt. Ibland började jag gråta.

Har ni några tips? Hur man kan "stå ut" med att lyssna?
    öronproppar funkar för stunden, men det löser inte några problem..

kram Johanna

Svar på tråden Smask ljud