• Anonym

Smask ljud

Jag har alltid haft svårt för olika ljud. När jag var bodde hemma och min mormor var på besök kunde jag inte äte med resten av familjen utan jag åt i ett annat rum eftersom jag tyckte att min mormor smaskade så mycket när hon åt. Sedan när jag flyttade till pappa kunde jag inte äta med honom för att han stönade när han åt. Jag har också haft svårt för klockljud, har bland annat fått lämna tillbaks klockor som låtit för mycket, isolerat klockor, bytat ut kylskåp som brummat för mycket osv...

Nu har detta blivit ett problem i min relation, eller det har det egentligen varit i alla mina förhållande men nu vill jag verkligen ta tag i det då. Jag anstränger mig verkligen att inte visa eller säga något när min sambo råkar smaska lite, men ibland kan jag inte behärska mig och då blir min sambo såklart ledsen.

Vad tycker ni att jag kan göra åt det? någon som vet en bra psykolog i Malmö som kan sånt? Har hört att vissa som har haft hjärnskakningar kan bli känsligare för ljud och jag har haft 6 st.

• Svar på tråden Smask ljud
  • Bradbury

Usch och fy... jag kan bara hålla med!!! Min kompis som jag jätteofta äter med liksom "tuttar" i sig maten. Han formar munnen till en öppen strut och smasktuttar när han tuggar. Det är helt OFATTBART irriterande. Men jag har aldrig sagt något. Det är så svårt att säga något utan att såra... vet inte vad man ska göra åt något sånt... Har också jättesvårt för när sambon spelar rock (även om det inte är högt) på sin gitarr, det irriterar jag mig jättemycket på av någon anledning.

• Anonym

Jag känner igen alla symptom!
    Oj, vad jobbigt det är!

• Bradbury

Jag har också jätteont av knapprande på tangentbord och ljud i huset när jag ska sova om typ grannen längst ner spelar jättelåg musik blir jag helt knäckt, eller när mobilen är laddad och laddaren tjuter med ett nästan omärkligt jätte högfrekvent pip. Jag blir galen på sånt. Har alltid Calmor-öronproppar när jag sover, måste ha helt tyst.
    Gud vad skönt att höra att man inte är ensam om detta, har känt mig så knäpp!

• johannaerika

Jag har med känt mig knäpp! Jag har pratat med läkare, psykologer mm. men ingenting har hänt. Jag var senast för någon vecka sedan och träffade en läkare som tyckte jag ska börja med KBT. kanske kan det vara ett hjälpmedel. Hur man ska arbeta med att lära sig leva med ljuden, vet jag inte men det är värt ett försök.

är det någon av er som blir totalt FÖRBANNAD och GALEN av att höra dessa ljud? eller är det bara jag som får "psykbryt" som jag så fint kallar det. Jag tycker så fruktansvärt synd om min pojkvän som får stå ut med detta. Vi äter ca 1 måltid tillsammans i veckan och vi bor tillsammans .. han frågar mig "är det okej om jag dricker en kopp te" när vi ska kolla på film, han frågar fastän att han vet svaret.. nej!
    Vi var och hälsade på hans föräldrar för ett tag sedan, och i den familjen SMASKAR man så jävla (ursäkta) mycket. Jag har börjat vänja mig att ha radion på när jag och min sambo äter, då jag försöker fokusera mer på radioljudet än på ät-ljudet. Men hos min pojkväns föräldrar vill man inte äta med radion på. Vad gör jag då? jo jag äter och äter och äter, försöker fokusera på mitt egna ät-ljud (som ibland också är skit svårt att lyssna på) så jag äter mer än vad jag orkar enbart för att inte vara en konstig människa och springa från bordet när jag ätit klart.

VAD FAN SKA MAN GÖRA? jag orkar inte med det här beteendet. Det är LJUD det är inte farligt, men VARFÖR är det farligt för mig/oss?

• Anonym

Vet inte...som när grannen har radion på så där irriterande så man bara hör att där är något som låter. Då har lust att ringa på där och säga men skruva upp radion för i helvete, så jag åtminstonde HÖR den inte bara det där dova entoniga ljudet.
    Förstår ni vad jag menar?

• Bradbury

Jag vet inte faktiskt... det är som om man (eller i alla fall jag) blir fullständigt blockerad.
    Allt annat försvinner och bara LJUDET man irriterar sig på finns och blir starkare och starkare. Det tränger liksom in under huden på en, in i huvudet. Det blir en fullständigt ond cirkel och är omöjligt att bryta. Jag har varit sådan så länge jag kan minnas. Båda mina föräldrar snarkade när jag var liten. Det var horribelt. Och nu står jag inte ens ut om min sambo andas för högt när han sover.

• Nidi80

Håller med!! Klarar inte smaskande! Jag går upp i atomer. Har en kollega som jag lovar är den värsta jag träffat på.Ibland smaskar hon så mycket så jag är övertygad om att hon gör det för att jävlas, riktigt ballar ur alltså! Sen är det precis som att hon kommer på sig själv o lugnar ner sig.
    Tror inte du behöver en psykolog, det hör faktiskt till allmänt hyfs att tugga med stängd mun! En vacker dag kommer jag få psykbryt och skälla ut henne :/

Kan ha problem med andra ljud också.. t ex när någon "eeeuuumm"-ar mellan meningar. Eller andas in ljudligt mellan meningar.

• Anonym

När jag läser den här tråden så förstår jag plötsligt hur galna grannar som klagar på minsta lilla ljud fungerar. De tillhör nog en generation som inte har kunnat hitta andra med samma problem på nätet!

Verkar jättejobbigt för er, hoppas ni hittar nått sätt att bli av med problemet!

• Anonym (KBT-terapeut)
    johannaerika skrev 2009-05-04 22:21:15 följande:
    Jag har med känt mig knäpp! Jag har pratat med läkare, psykologer mm. men ingenting har hänt. Jag var senast för någon vecka sedan och träffade en läkare som tyckte jag ska börja med KBT. kanske kan det vara ett hjälpmedel. Hur man ska arbeta med att lära sig leva med ljuden, vet jag inte men det är värt ett försök.är det någon av er som blir totalt FÖRBANNAD och GALEN av att höra dessa ljud? eller är det bara jag som får "psykbryt" som jag så fint kallar det. Jag tycker så fruktansvärt synd om min pojkvän som får stå ut med detta. Vi äter ca 1 måltid tillsammans i veckan och vi bor tillsammans .. han frågar mig "är det okej om jag dricker en kopp te" när vi ska kolla på film, han frågar fastän att han vet svaret.. nej! Vi var och hälsade på hans föräldrar för ett tag sedan, och i den familjen SMASKAR man så jävla (ursäkta) mycket. Jag har börjat vänja mig att ha radion på när jag och min sambo äter, då jag försöker fokusera mer på radioljudet än på ät-ljudet. Men hos min pojkväns föräldrar vill man inte äta med radion på. Vad gör jag då? jo jag äter och äter och äter, försöker fokusera på mitt egna ät-ljud (som ibland också är skit svårt att lyssna på) så jag äter mer än vad jag orkar enbart för att inte vara en konstig människa och springa från bordet när jag ätit klart. VAD FAN SKA MAN GÖRA? jag orkar inte med det här beteendet. Det är LJUD det är inte farligt, men VARFÖR är det farligt för mig/oss?
    Tycker att det låter väldigt jobbigt! Jag hoppas att du träffar en bra KBT-terapeut som kan hjälpa dig. Jag tror att kan behöva jobba med acceptans. Inte av själva smaskandet i sig utan med dina reaktioner på smaskandet. Tycker du har ett bra utgångsläge när du skriver "att det är ljud, det är inte farligt".
  • Anonym

johannaerika: hur är det med ljudet av tangenter när du själv sitter vid datorn? Står du ut då?

Svar på tråden Smask ljud