• Chokladälskaren

Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent

"Måste" man ge pengar till ngn som bara önskar sig det i bröllopsgåva (det ska gå till bröllopsresa)? Tycker att det är väldigt dåligt att de inte anger något alternativ. Det tar mig emot att ge dem pengar. Kanske man kan ge ngn slags upplevelsepresent istället?

• Svar på tråden Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent
  • Betty Boop
    yrboll skrev 2009-05-04 21:43:54 följande:
    Men VARFÖR köper man något som man vet att de inte önskar sig??Vi önskade oss också bidrag till bröllopsresan. Vi hade bokat tur och returbiljett till Asien på 5 veckor, visste inte alls hur vi skulle ha råd att bo. De flesta hjälpte oss att få en fantastisk resa, men en dél envisades med att ge oss statyer, stora fat ,ljuslyktor och liknande. De fanns liksom en anledning till att vi önskade oss en resa-vi hade redan dubbel uppsättning av allt innan.Idiotiskt att medvetet välja nåt annat tycker jag
    Precis! Väldigt bra skrivet! Vi önskade oss också pengar till bröllopsresan och fick det av de flesta. Ändå envisades några med att istället ge oss saker som vi absolut inte ville ha och som inte alls är "vi". Några saker kommer att följa med i nästa loppisinsamling. Varför i hela friden köper man en massa prylar när mottagaren uttryckligen har sagt att den inte vill ha några?
  • Embla82

the man - njaaa... man kan väl ge bort hela sin lön för att man "har råd", men det känns väl inte rimligt? jag tycker i alla fall att det är svårt att hitta en bra summa. Jag är svensk så jag vill ge lagom :)

• iolanthe

Jag ser inget fel alls i att önska sig pengar i bröllopspresent. Vi ger så gott som alltid pengar ändå, för det är ju rätt omöjligt att veta vad man ska köpa om brudparet inte har nån önskelista. Vi har 3 plastkassar med bröllopspresenter i garaget sen vi gifte oss, då vi fick massa fina saker, som vi dock inte behöver.

• MrM
    Embla82 skrev 2009-05-04 22:11:05 följande:
    the man - njaaa... man kan väl ge bort hela sin lön för att man "har råd", men det känns väl inte rimligt? jag tycker i alla fall att det är svårt att hitta en bra summa. Jag är svensk så jag vill ge lagom :)
    Vad skulle du lagt på en present annars då?

Mvh
  • Mrs Charles

En kul grej man kan göra när man ger bort pengar är att växla pengarna till 1kronor/50 öringar och lägga i en ljuslykta med ett blockljus i. Pengarna är istället för dekorationssand och håller ljuset uppe. Väldigt fint och kul!

• saltflingan

Min syster gifter sig i sommar och jag kommer lägga ca 200-300 kr i resebidrag (det de önskar sig). Det är vad jag brukar lägga vid födelsedagar och är vad jag har råd med.

• Embla82

jag vet inte! fast jag kan nog tänka mig att ge mer i bröllopspresent än om jag köpte en födelsedagspresent tex. Jag har inte gått på så många bröllop än så jag är rätt ny på bröllopspresenter, det var därför jag ville ha tips/förslag eller höra hur andra gör.

MrM skrev 2009-05-04 22:13:01 följande:
    Vad skulle du lagt på en present annars då? Mvh
  • Dixie

vi var på ett bröllop där brudparet önskade sig pengar till en resa, men använde pengarna till att renovera huset istället - så jag drar mig för att ge pengar.........

• The Man

Oavsett om brudparet reser för pengarna , byter bil,köper mat o blöjor till babyn eller renoverar huset så gör de ju detta med pengar de annars inte haft! Det blir alltså en liten extra "lyx" för dem. Och, om det är ens vänner så missunnar man väl dem inte den "lyxen" ???

• Embla82

hehe, låter kul men jobbigt å växla sen :) men dom får nog snabba sig att växla pengarna för jag har för mig att 50-öringen kommer att försvinna i höst? eller så var det en önskedröm kanske :)

Mrs CkE skrev 2009-05-04 22:13:19 följande:

En kul grej man kan göra när man ger bort pengar är att växla pengarna till 1kronor/50 öringar och lägga i en ljuslykta med ett blockljus i. Pengarna är istället för dekorationssand och håller ljuset uppe. Väldigt fint och kul!
Svar på tråden Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent