• Chokladälskaren

Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent

"Måste" man ge pengar till ngn som bara önskar sig det i bröllopsgåva (det ska gå till bröllopsresa)? Tycker att det är väldigt dåligt att de inte anger något alternativ. Det tar mig emot att ge dem pengar. Kanske man kan ge ngn slags upplevelsepresent istället?

• Svar på tråden Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent
  • Firefairy

har bara läst sista sidan, men ett presentkort på forex kanske, då kan de själva växla till valfri valuta

• Mayen

Jag känner många som bestämmer sig för ett resmål och resebyrå och sen kan man betala olika "kvoter" till resebyrån tills den totala summan uppnåtts.
    På det sättet hjälper alla bjudna till att betala bröllopsresan, men brudparet ser inte hur mycket var och en betalt.

Jag tycker det är okej. Har man redan en massa grejer - så är det väl helt okej att önska sig bröllopsresan i present?

• Puss och Kram

Jag tycker inte heller det är tråkigt med att önska sig ett bidrag till resan. Vi gjorde så för att vi redan har huset fullt med det vi behöver efter 11år tillsammans. Men det var variation på hur man bidrog med pengar. Ett gäng hade köpt en sparbössa från cult dsom de fyllt med guldtior och satt ett klitsermärke på som det stod solresor på. Jätteroligt och vi blev verkligen glada eftersom vi vanligtvis inte lägger mycket pengar på semestern utan det mesta går till huset. Men nuska vi äntligen unna oss en utlandsresa.

• Puss och Kram

men ska tilläggas att man får ge vad som helst. Ett önskemål är bara en vägledning, man får köpa nåt ändå om man tror att brudparet skulle vilja ha det. Jag är vansinnigt anti mot önskelistor på ex cervera istället. Det är ju rent tiggeri...

Vi skrev inget om önskelistor alls utan det fick de reda på när de fråga vår toastmaster ifall de behövde uppslag.

• Tezzan1981
    johandra skrev 2009-05-05 09:20:32 följande:
    Men lite kan man väl bidra med själv som brudpar??Att gå till banken och slänga pengarna i en sorteringsmaskin är väl inte speciellt jobbigt?? Sätta in pengar på nåns konto skulle jag aldrig göra,fy så trist.. i övrigt håller jag med de flesta andra...man ger vad man vill ge som man tror att dom skulle gilla. Husgeråd på bröllop har nog gjort sitt dock,de flesta bor ju redan ihop och har därför det mesta man behöver.. I vårt fall så önskade vi oss helst att alla kom,det var det viktigaste...Att ge pengar som motsvarar kuvertavgiften tycker jag låter helgalet...Man ska väl inte betala för att gå på bröllop heller??Vi hade inte en tanke på det när vi bjöd på bröllop. Vi bjöd på rubbet just för att vi ville det och förväntade oss inget mer än att så många som möjligt kunde komma,det var det viktiga. Och vi fick en sjuhelsikes fest
    grejen med att sätta in på kontot är ju bra eftersom då ser man inte hur mycket var och en gett, och då blir det ingen press på gästerna som har råd att ge mindre....
  • Cremo

Vi önskade oss bröllopsresebidrag och fick det i stor utsträckning. Vi fick även:

3 picknickkorgar
    3 statyetter med fula brudpar som kramas
    Kosta boda-skålar från personer med noll koll på vår smak
    En otroligt vacker taklampa

Jag förstår inte varför man inte vill ge brudparet det de önskar sig? Jag menar, till vilken nytta kommer en massa bråte som ingen vill ha? För mig är det obegripligt att man trycker på någon sina egna åsikter om hur presenter ska se ut.

• Leone i Västerås

När jag och min exmake gifte oss  (väldigt unga och med helt nyköpt hus) önskade vi oss bidrag till fina utemöbler.
    De flesta gav oss pengar eller presentkort till det, och vissa gav oss andra saker till uteplatsen som uppskattades mycket. Tex stor grill, jättefina krukor, träd och blomlådor.
    Den allra minsta (just då) presenten fick vi av en kompis dotter, som hade sått en solros i en kruka. Varenda gång de kom och hälsade på sen var hon så otroligt stolt över sin blomma

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Trolltoka

Har nu enbart läst ts.

Visst kan pengar kännas trist att ge, men är det det dom önskar sig så why not? Går ju att ge pengar på roligare sätt än bara ge pengar i ett kuvert.

Minns när jag fyllde år som liten fick jag en porslinsblomma som inte hade börjat blomma ännu som det var fastknytet massa 20-lappar i.

Mor&hennes gubbe fick ett litet träd som det satt massa pengar i, i bröllopsgåva av arbetskamraterna. Är ju lite roligare än "bara" ge i kuvert

• kimsi

Jag var med om något irriterande för ett par år sedan, vi var bjudna på dop och några dagar innan dopet får jag ett mail från mamman (hon hade mailat alla inbjudna) med lista på saker de absolut inte ville ha. Det stod bland annat "vi vill inte ha tavelramar, silversaker och annan skit som är typiskt vid dop" Det medföljde också en nätt liten lista med saker som de ville ha, inte en pryl under 300 kr/styck

• MrM

Jag tror att de flesta känner till den gyllene regeln; "behandla andra som du vill bli behandlad själv", och många lever efter den också. Sedan finns det även platina-regeln; "behandla andra som de vill bli behandlade". Tyvärr är det inte lika många som lever efter denna men jag kan lova att man kommer längre med platina-regeln och man kommer definitivt att göra fler människor gladare.

Mvh

Svar på tråden Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent