• Chokladälskaren

Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent

"Måste" man ge pengar till ngn som bara önskar sig det i bröllopsgåva (det ska gå till bröllopsresa)? Tycker att det är väldigt dåligt att de inte anger något alternativ. Det tar mig emot att ge dem pengar. Kanske man kan ge ngn slags upplevelsepresent istället?

• Svar på tråden Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent
  • The Man
    Mieria skrev 2009-05-04 23:09:15 följande:
    Vad fan är det med folk 2009?? Vad hände med "det är tanken som räknas"?? Om man nu inte har så mycket pengar att ge så ger man inte så mycket! Tycker man att det är tråkigt att bara ge pengar så gör man ett fint kort eller skriver en rolig dikt eller vad tusan som helst som visar att man ville göra något speciellt. Åt helvete med alla regler och borden.
    Bra!!!

Vi har bekanta som gifte sig i hemlighet nyligen. Ingen fest alltså, och följdaktligen ingen uppvaktning. Vuxna människor i övre medelåldern. När vi nästa gång träffade dem på en liten privat fest dit de liksom vi var bjudna (brudens bror hade fest), så hade vi diktat en liten dikt till dem som vi sedan printat ut på fint papper i datorn och ramat in.

Jag tog till orda efter middagen och tackade värdparet för middagen och fortsatte sedan med att lyckönska det nyblivna brudparet genom att läsa upp dikten och sedan överlämna den inramade dikten som en försenad bröllopsgåva. Blev VÄLDIGT uppskattat kan jag säga!
  • arkeologitjejen

Klart du inte måste ge dem det de önskar sig, men om de nu önskar sig bidrag till bröllopsresa (vilket är otroligt vanligt att man gör numera) så kolla med dem om någon håller i insamlingen, alternativt lägg lite pengar i ett vitt kuvert, klistra igen, lägg det i ett kort där du lyckönskar dem och lägg detta i ett ytterkuvert. På så sätt blir summan du ger anonym och du slipper oroa dig. Du kan även anonymt sätta in ett bidrag på deras konto och skriva ett kort om att du hjälpt dem att komma iväg någonstans.

Om du ändå känner att du inte vill ge dem ett bidrag till bröllopsresan så fundera på vad de kan tänkas önska sig istället. Många har numera varit sambo i många år och behöver inte husgeråd och liknande, en upplevelse som du föreslår kan ju vara en kul idé, bara presentkortet gäller ett tag samt att det är något du vet att de skulle gilla. Så att det inte blir ballongflygning för någon höjdrädd etc.

Hoppas du får kul på bröllopet!

Mamma till Linnea, född mars 2008.
  • Mieria

The Man skrev 2009-05-04 23:22:13 följande:

Bra!!!Vi har bekanta som gifte sig i hemlighet nyligen. Ingen fest alltså, och följdaktligen ingen uppvaktning. Vuxna människor i övre medelåldern. När vi nästa gång träffade dem på en liten privat fest dit de liksom vi var bjudna (brudens bror hade fest), så hade vi diktat en liten dikt till dem som vi sedan printat ut på fint papper i datorn och ramat in.Jag tog till orda efter middagen och tackade värdparet för middagen och fortsatte sedan med att lyckönska det nyblivna brudparet genom att läsa upp dikten och sedan överlämna den inramade dikten som en försenad bröllopsgåva. Blev VÄLDIGT uppskattat kan jag säga!
    Sådana vänner är riktiga vänner! En sån sak hade jag uppskattat mer än någon brödrost eller sedel i världen! Något säger mig att det finns en hel del folk här på fl som istället skulle ägnat sig åt att vara förbannade över att de inte fick gå på bröllop
  • Minifer

Bara läst TS nu, men det är väl som med alla önskningar om presenter. Om någon önskar sig en tex en kamera i födelsedagspresent så innebär det ju inte att man MÅSTE ge det :)

Vi gifter oss om ett par veckor, och vi har sagt att vi är glada bara folk kommer, men vill de väldigt gärna ge något så skulle vi uppskatta ett bidrag till bröllopsresa. Anledningen till detta är helt enkelt att vi inte vill ha en massa prylar. Vi bor fullt möblerat i andra hand, plus att vi redan har varsitt bohag förvarat på diverse ställen, och det sista vi vill ha är saker. Det är vår anledning till att önska pengar. Men jag hade tyckt en upplevelse i present hade varit skitkul! Men jag hoppas verkligen inte att gästerna känner att de MÅSTE ge något, oavsett vad =( Hur kul är det att få presenter som kommer från ett måste snarare än från hjärtat.

Så! Min åsikt är! Vill du inte ge dem pengar ska du självklart inte göra det =) Det är ju upp till dig om du vill ge/vad du vill ge och hur du vill ge =)

• Jävelunge

Jag måste bara säga att jag tycker det är så oerhört ouppfostrat att i princip bestämma vad andra skall köpa i bröllopspresent åt en. Jag hatar närfolk listar sig i butiker eller bestämmer att de vill ha en speciell resa. Om jag skall köpa en present när mina vänner gifter sig såvill jag bestämma vad den skall kosta och vad jag vill ge bort. För mig är presenter något som reflekterar så väl givaren som mottagaren. Det skall finnas en tanke bakom. Därför tycker jag att pengar är en oerhört tråkig present. I min familj har det alltid varit fel att ge pengar vid högtider. Den enda som varit ursäktad är mormor närhon var så sjuk att hon inte orkade ut och julklappsshoppa.

• Tezzan1981
    Embla82 skrev 2009-05-04 22:38:42 följande:
    ska man ge mer per person för att man är två?
    det är ju självklart! då är det ju två som äter på bröllopsmiddagen (två kostnader för brudparet)
    vi brukar ge ca 500 kr per person.
    då jag och min man går på bröllop ger vi en present för 1000 kr. tycker jag är rimligt eftersom ett bröllop är så dyrt. det uppväger ju oftast ändå inte kuvertavgiften
  • Tezzan1981
    Jävelunge skrev 2009-05-05 08:31:41 följande:
    Jag måste bara säga att jag tycker det är så oerhört ouppfostrat att i princip bestämma vad andra skall köpa i bröllopspresent åt en. Jag hatar närfolk listar sig i butiker eller bestämmer att de vill ha en speciell resa. Om jag skall köpa en present när mina vänner gifter sig såvill jag bestämma vad den skall kosta och vad jag vill ge bort. För mig är presenter något som reflekterar så väl givaren som mottagaren. Det skall finnas en tanke bakom. Därför tycker jag att pengar är en oerhört tråkig present. I min familj har det alltid varit fel att ge pengar vid högtider. Den enda som varit ursäktad är mormor närhon var så sjuk att hon inte orkade ut och julklappsshoppa.
    om man har ett hus fyllt till bredden av prylar, varför då ta emot ännu fler saker som ska stå och damma??då kan jag förstå om man inte vill ha något, utan kanske istället en resa...
  • ingridlinnéa

Man kan ju sätta ihop nån korg eller som vi fick ett träd med presentkort i, då blev det ju inte ett bestämt värde i gåvan utan även en kul och väldigt uppskattad minnessak.
    Kanske en vas med lite blandande valörer i och annat smått och gott.

• Sfinxen

#55 - Önskemål om presenter är väl just önskemål, inte någon instruktionslista till köparen.

Håller annars på Ms Ribbings linje - att poängen med en gåva är att mottagaren ska bli glad, inte i första hand givaren.

Jag förstår å andra sidan inte tanken bakom presentgivande hos de som envisas med att ge bort prylar till folk som uttryckligen avböjt dem, så att resultatet blir att gåvorna så småningom hamnar hos Myrorna alternativt Tradera efter ett par års förrådsförvaring.

• johandra
    saltflingan skrev 2009-05-04 22:55:08 följande:
    Är det bara jag som tycker att det bara är jobbigt med småpengar? Skulle inte uppskatta om jag fick det. Hellre då en skattkista med chokladpengar och ev ett kuvert med riktiga pengar. Men det absolut vanligaste måste väl ändå vara att man sätter in pengar direkt på brudparets konto?
    Men lite kan man väl bidra med själv som brudpar??Att gå till banken och slänga pengarna i en sorteringsmaskin är väl inte speciellt jobbigt??

Sätta in pengar på nåns konto skulle jag aldrig göra,fy så trist..

i övrigt håller jag med de flesta andra...man ger vad man vill ge som man tror att dom skulle gilla. Husgeråd på bröllop har nog gjort sitt dock,de flesta bor ju redan ihop och har därför det mesta man behöver..

I vårt fall så önskade vi oss helst att alla kom,det var det viktigaste...Att ge pengar som motsvarar kuvertavgiften tycker jag låter helgalet...Man ska väl inte betala för att gå på bröllop heller??Vi hade inte en tanke på det när vi bjöd på bröllop. Vi bjöd på rubbet just för att vi ville det och förväntade oss inget mer än att så många som möjligt kunde komma,det var det viktiga. Och vi fick en sjuhelsikes fest
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
Svar på tråden Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent