• Chokladälskaren

Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent

"Måste" man ge pengar till ngn som bara önskar sig det i bröllopsgåva (det ska gå till bröllopsresa)? Tycker att det är väldigt dåligt att de inte anger något alternativ. Det tar mig emot att ge dem pengar. Kanske man kan ge ngn slags upplevelsepresent istället?

• Svar på tråden Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent
  • Garageänkan

Vi var en massa folk som samlade ihop en massa sedlar till en bröllopsresa till ett brudpar. Satte in sedlarna i en ram så det såg ut att vara ungefär 500 kronor men det var mycket mera som gömde sig där bakom... Det var en ganska cool present och överraskning till dem.

• Cremo
    alvaereva skrev 2009-05-05 14:39:12 följande:
    Så det var inte bara jag som tyckte det var en konstig present Skönt! Tja av samma svärmor har jag & min man också fått en bok om Taoistiska djurställningar att inspireras av när vi har sex. Det ni! Men vi skrattade så mycket att hon blev sur och tog tillbaka boken och sa att vi ska få den när vi har mognat istället. Ja gääärna! Om några år har jag nog mognat såpass att jag vill leka gorilla i sänghalmen
    Att respekt till dig som överlevde en sådan present. Jag tror jag hade dött på fläcken om jag fått en sån present av mina sväron.
  • Em00

Men om ts vill ge en upplevelse i present, när brudparet ska på bröllopspresent... varför då inte ge dom pengarna som upplevelsegrejen skulle kosta?

• Floff

Om jag inte har missuppfattat Magdalena Ribbing helt fel, så har man som brudpar egentligen inte rätt att förvänta sig bröllopspresenter alls av sina gäster. Presenter ger gästerna för att de själva vill, och man ger någonting som man själva tror att de skulle uppskatta. Med andra ord är det nog helt rätt ettikettsmässigt att ni ger någonting annat

Jag gifter mig själv i juni, och vi har sagt att vi inte förväntar oss några presenter - huvudsaken är att gästerna firar vår stora dag med oss. Men vill de ändå ge ett bidrag så är förslag på gåvor bla bla bla. På det sättet tycker vi att vi ger en anvisning om att man inte behöver köpa något alls, men ger ändå tips för den som VILL köpa något.

• alvaereva
    Cremo skrev 2009-05-05 14:42:25 följande:
    Att respekt till dig som överlevde en sådan present. Jag tror jag hade dött på fläcken om jag fått en sån present av mina sväron.
    Det här var ändå bara ett litet smakprov av konstigheter hon gjort just kring presenter
    Ni ska veta hur hon är att umgås med en eftermiddag.... Phuu!
  • k girl
    Jävelunge skrev 2009-05-05 08:31:41 följande:
    Jag måste bara säga att jag tycker det är så oerhört ouppfostrat att i princip bestämma vad andra skall köpa i bröllopspresent åt en. Jag hatar närfolk listar sig i butiker eller bestämmer att de vill ha en speciell resa. Om jag skall köpa en present när mina vänner gifter sig såvill jag bestämma vad den skall kosta och vad jag vill ge bort. För mig är presenter något som reflekterar så väl givaren som mottagaren. Det skall finnas en tanke bakom. Därför tycker jag att pengar är en oerhört tråkig present. I min familj har det alltid varit fel att ge pengar vid högtider. Den enda som varit ursäktad är mormor närhon var så sjuk att hon inte orkade ut och julklappsshoppa.
    Jag håller med dig - men inom rimliga gränser. Vi önskade oss själva bidrag till vårt husbygge och gav en del exempel på annat man kunde ge om man kände sig obekväm med att ge bort pengar. Du vill bestämma vad presenten ska kosta och vad du vill ge bort, vi ville dock - som två vuxna människor med två kompletta hushåll - inte ha en massa saker som vi redan har. Vissa hade tänkt till och gav oss till exempel två flaskor fint italienskt vin, eftersom vi skulle åka till Italien på bröllopsresa och är stora vinfantaster. Andra respekterade inte alls vår önskan om att våra vitrinskåp, bokhyllor och köksskåp är överfulla och gav oss tårtfat och sådana prydnader som inte alls är i vår smak - och som dessutom redan finns i vårt hem i olika former. Hur kul är det? Jag tycker att det är riktigt respektlöst att ge bort hushållsprylar/prydnader trots att brudparet förklarat att deras skåp är överfyllda, hur mycket det än "reflekterar en själv".
  • Litheo

Vi önskade oss pengar eller presentkort eftersom vi ville åka på en Bröllopsresa. Vi fick ihop till en resa så vi blev jätteglada

Vad är det för fel om de önskar sig pengar, de verkar inte vilja ha ngt annat speciellt? Vi fick två fina märkesprydnads och som jag vart jätteglad att vi fick de så man har något minne kvar sedan den underbara dagen så det var tur inte ALLA gav oss pengar eller presentkort

♥ღ♥ Stolt mamma till Theo 3,5 år & Isa som är beräknad komma i aug! ♥ღ♥
  • Kinya

Om de inte vill ha saker så köp inte saker till dem. Det kan lätt uppfattas som att ni itne bryr er om dem och deras åsikter. Jag hade blivit irriterad om jag fått någon sak när jag önskat mig pengar till en specifik resa eller sak.

Respektera deras önskan så blir de glada. Det är inte upp till givaren att bedöma om mottagaren blir glad eller ej.

MEN, jag kan tycka att man kan hantera en pengagåva snyggare än vad brudparet verkar ha gjort. Det kan ju vara pinsamt för vissa att behöva skylta med summan de ger. T.ex. så kan man kan upprätta ett konto dit gästerna kan sätta in pengarna och så kan en person (inte brudparet) hålla koll på det och sen skriva ett fint kort med totalsumman och allas namn (men inte vad var och en har gett för summa).

• FruHH

Vi önskade oss åxå pengar och det var ingen som tyckte det var konstigt eller "ohyfsat". Vi skrev att vi inte förväntande oss present, men var det någon som envisades så skulle ett bidrag till resan (som redan var bokad, åkte redan dagen efter till Thailand i tre veckor) vara välkommet och gärna i form av "öronmärkta" pengar för en speciell händelse.

Folk hade verkligen nappat på detta... och varit finurliga i sina "utformningar"

Fick:

* pengar + undervattenskamera för snorklingstur
    * pengar för djuphavsfiske
    * pengar för matlagningskurs
    * pengar för 1 massage/pers/dag
    * pengar för 2 nätter på lyxhotell
    * pengar för bårutflykter

m.m.

Allt detta dokumenterade vi i form av kort/text och skickade med som en bilaga till respektive persons tackkort när vi kom hem. Mycket uppskattat!

Utöver det fick vi en digitalkamera, en tavla, en ljusstake m.m. Allt har använts flitigt i snart 5 år

Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns!
  • hotmamma

Jag och min man gifte oss 14 feb-09 och vi önskade oss pengar eller ikea presentkort.. Vi håller på att renovera då vi tyckte att det var roligare om folk gav oss vad vi ville ha istället för en massa onödigt,, Vi ville ha nya garderober.... Och så kom dagen och presenter skulle öppnas.... Ha ha ha vi trodde vi skulle drunkna i ikea kort,,, men korten kom till nytta och alla var glada...
    Tycker att man kan ge vad brudparet önskar sig...

• Realmilla

På vänners bröllop vi var på önskade de sig upplevelser på Bröllopsresan.
    Vi gav de 1000 kr och skrev "vilken upplevelse det var till" kommer inte ihåg det nu.

i sommar ska vi på två bröllop ena brudparet önskar sig ingenting utan tog en kuvert avgift att sätta in på konto 300 kr per person.

det andra bröllopet är min kusin o de vill ha bidrag till bröllopsresan så vi ska nog komma på ett roligt sätt att ge pengar

Amanda 0604 Matilda 0709
  • smurfen08

Precis så gjorde vi oxå Vi önskade oss bidrag till vår bröllopsresa och på vår hemsida hade vi listat olika förslag på vad de kunde "köpa", tex luncher, middagar, hotellvistelse, utflykter etc. Var jätteuppskattat.

FruHH skrev 2009-05-05 15:21:43 följande:
    Vi önskade oss åxå pengar och det var ingen som tyckte det var konstigt eller "ohyfsat". Vi skrev att vi inte förväntande oss present, men var det någon som envisades så skulle ett bidrag till resan (som redan var bokad, åkte redan dagen efter till Thailand i tre veckor) vara välkommet och gärna i form av "öronmärkta" pengar för en speciell händelse. Folk hade verkligen nappat på detta... och varit finurliga i sina "utformningar" Fick: * pengar + undervattenskamera för snorklingstur * pengar för djuphavsfiske * pengar för matlagningskurs * pengar för 1 massage/pers/dag * pengar för 2 nätter på lyxhotell * pengar för bårutflykter  m.m. Allt detta dokumenterade vi i form av kort/text och skickade med som en bilaga till respektive persons tackkort när vi kom hem. Mycket uppskattat! Utöver det fick vi en digitalkamera, en tavla, en ljusstake m.m. Allt har använts flitigt i snart 5 år
  • Lippans

De senaste tre bröllopsinbjudningarna jag fått, alla inom ett år, har haft en rad där det står: Presentkort på ticket önskas....

Om du vill ge en upplevelsepresent av "egen karaktär" rekommenderar jag en Bongo som man kan köpa på Åhlens. Kolla upp på google vad det är. vi fick en då vi gifte oss och tyckte det var jättekul!

• Pooma

Jag ska gifta mig om två veckor. Vi har bara önskat oss pengar till en bröllopsresa, av två anledningar
    1. Vi är studenter, så det är vår enda möjlighet till bröllopsresa, och grejer har vi redan
    2. Efter som många av våra vänner också är studenter och inte har möjlighet att lägga ut pengar på fina presenter. Vi tycker det är roligt nog att de vill komma på bröllopet (vi gifter oss på annan ort, och det krävs tåg resa dit, boende fixar vi).

På detta sätt kan alla (anonymt) ge vad de känner de vill och har möjlighet till, och vi får åka på en trevlig resa, plus att vi inte står där med porslinskatter och fondu-grytor som vi aldrig har någon nytta av.

• hundpuss
    yrboll skrev 2009-05-04 21:43:54 följande:
    Men VARFÖR köper man något som man vet att de inte önskar sig??Vi önskade oss också bidrag till bröllopsresan. Vi hade bokat tur och returbiljett till Asien på 5 veckor, visste inte alls hur vi skulle ha råd att bo. De flesta hjälpte oss att få en fantastisk resa, men en dél envisades med att ge oss statyer, stora fat ,ljuslyktor och liknande. De fanns liksom en anledning till att vi önskade oss en resa-vi hade redan dubbel uppsättning av allt innan.Idiotiskt att medvetet välja nåt annat tycker jag
    men varför bokar man en resa om man inte vet hur man ska ha råd att bo? är inte det lite dumt?
  • ahlcec

Jag var på bröllop förra sommaren och brudparet önskade sig pengar. De var dessutom helt smarta: de ställde en gris på presentbordet och så fik gästerna lägga pengar där i. Hence:ingen behövde känna sig snål och ingenting.
    Fast jag och den jag gick med hade exakt INGA pengar alls, så vi köpte istället en pajform (på vårt jobb, så det blev mkt billigt) och en vinbärsbuske liksom symboliskt så för deras liv och ja, ni hajar.
    De blev glada för det, och jag tror att vårt pengabidrag som hamnat på typ 200 spänn inte gjort varken till eller från och då kändes det bättre med en symbolisk gåva med tanke bakom om ni hänger med på hur jag menar.
    Annars tycker jag definitivt man ska ge det folk önskar sig.

• sied

Hej! Jag kan rekommendera sidan www.presentnavet.se - om du tittar under "Bröllopsgåvor/bröllopspresenter" kan du få lite tips och idéer på vad man kan ge bort.

Svar på tråden Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent