• Chokladälskaren

Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent

"Måste" man ge pengar till ngn som bara önskar sig det i bröllopsgåva (det ska gå till bröllopsresa)? Tycker att det är väldigt dåligt att de inte anger något alternativ. Det tar mig emot att ge dem pengar. Kanske man kan ge ngn slags upplevelsepresent istället?

• Svar på tråden Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent
  • MrM
    Embla82 skrev 2009-05-04 22:17:16 följande:
    jag vet inte! fast jag kan nog tänka mig att ge mer i bröllopspresent än om jag köpte en födelsedagspresent tex. Jag har inte gått på så många bröllop än så jag är rätt ny på bröllopspresenter, det var därför jag ville ha tips/förslag eller höra hur andra gör.
    Det är nog väldigt olika mellan olika bekantskapskretser. Man kanske kan översätta det som man normalt sett skulle lagt ner på en utekväll av motsvarande kaliber? 10 stora stark, inträde på disco och 200 spänn på rouletten. Eller en mäklarbricka, två flaskor dompan och en Cohiba Robusto. Snygga brudar som blir bjudna på allt får försöka räkna samman sitt pris ändå.
    Låter det som en plan?

Mvh
  • staaaaar

jag ska på bröllop i sommar där brudparet önskar sig pengar till bröllopsresa.. jag hade tänkt o bidra med en femhundring... en kompis som gifter sig.... inte en jättenära kompis utan en barndomskompis..

hade det däremot varit en nära kompis elle någon nära i familjen som gift sig o ville ha en pengagåva hade jag nog lagt en tusenlapp....

• Embla82

neh men hallå, jag börjar ju komma upp i giftastålder juh!!! då går man ju inte ut så ofta längre... å de få gånger jag går ut tar jag väl ett eller två glas vin. För dom pengarna skulle jag väl bli utkastad från bröllopet :)

MrM skrev 2009-05-04 22:26:57 följande:
    Det är nog väldigt olika mellan olika bekantskapskretser. Man kanske kan översätta det som man normalt sett skulle lagt ner på en utekväll av motsvarande kaliber? 10 stora stark, inträde på disco och 200 spänn på rouletten. Eller en mäklarbricka, två flaskor dompan och en Cohiba Robusto. Snygga brudar som blir bjudna på allt får försöka räkna samman sitt pris ändå. Låter det som en plan? Mvh
  • Embla82

staaaar, jag tycker ditt resonemang låter bra! nu till kruxet att jag ska ju inte lämna gåvan själv, släpar ju även med mig min sambo. Och frågan är om man ska dubbla det då eller ta lite mindre. Fast samtidigt känns det lite fult att man ska ge mindre för att man är två. Nej... jag står fast vid att det fortfarande är svårt att hitta en bra summa!

staaaaar skrev 2009-05-04 22:27:00 följande:
    jag ska på bröllop i sommar där brudparet önskar sig pengar till bröllopsresa.. jag hade tänkt o bidra med en femhundring... en kompis som gifter sig.... inte en jättenära kompis utan en barndomskompis.. hade det däremot varit en nära kompis elle någon nära i familjen som gift sig o ville ha en pengagåva hade jag nog lagt en tusenlapp....
  • hejhejmonika

Men VARFÖR är det ett problem att ge pengar? Man kan väl lägga en tjuga? varför inte bara ge något som faktiskt paret önskar sig? Är detta något att bli "sur" över? Önskar att jag också hade kunnat bli upprörd över en sådan grej, men jag har för mkt RIKTIGA problem i livet för att lägga energi på det...

MEN om det tar emot så att bidra med pengar istället för en porslinsvas eller en brödrost, så köp det du vill! De lär ju bli glada för alla typer av presenter så länge det ligger lite hjärta bakom.

• Tecken
    Embla82 skrev 2009-05-04 22:32:56 följande:
    staaaar, jag tycker ditt resonemang låter bra! nu till kruxet att jag ska ju inte lämna gåvan själv, släpar ju även med mig min sambo. Och frågan är om man ska dubbla det då eller ta lite mindre. Fast samtidigt känns det lite fult att man ska ge mindre för att man är två. Nej... jag står fast vid att det fortfarande är svårt att hitta en bra summa!
    Är man två så ger man aldrig mindre - utan mer! Tycker jag är rätt självklart.
  • Leos och Vincents mamma

Men vill man inte ge pengar så kan man ge presentkort på nåt resebolag.

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Embla82

ska man ge mer per person för att man är två?

Tecken skrev 2009-05-04 22:35:36 följande:
    Är man två så ger man aldrig mindre - utan mer! Tycker jag är rätt självklart.
  • Bispan

Tycker också det är svårt om folk önskar sig pengar, det tar liksom emot på något sätt att ge vuxna människor pengar. Vet ärligt talat inte varför?!

Å andra sidan, är det det de verkligen önskar sig och man vet att det finns en plan för pengarna bör man ju böja sig för deras önskemål och önska dem lycka till.

• saltflingan

Jag/vi kommer lägga 200-300 kr totalt eftersom det är det vi har råd med. Rent generellt så brukar man lägga mer som par, men i slutändan är det den egna ekonomin som får styra.

Presentkort på resebolag är lite knepigt om inte brudparet redan innan sagt vilket bolag de isåfall vill ha. Trist att ha småbelopp (i resesammanhang) på massa olika bolag.

Svar på tråden Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent