• Chokladälskaren

Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent

"Måste" man ge pengar till ngn som bara önskar sig det i bröllopsgåva (det ska gå till bröllopsresa)? Tycker att det är väldigt dåligt att de inte anger något alternativ. Det tar mig emot att ge dem pengar. Kanske man kan ge ngn slags upplevelsepresent istället?

• Svar på tråden Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent
  • staaaaar
    Embla82 skrev 2009-05-04 22:32:56 följande:
    staaaar, jag tycker ditt resonemang låter bra! nu till kruxet att jag ska ju inte lämna gåvan själv, släpar ju även med mig min sambo. Och frågan är om man ska dubbla det då eller ta lite mindre. Fast samtidigt känns det lite fult att man ska ge mindre för att man är två. Nej... jag står fast vid att det fortfarande är svårt att hitta en bra summa!
    jag tycker de beror på lite hur väl din sambo känner brudparet?! känner ni brudparet lika mkt så kanske de e en 500kr var som gäller men är du den enda som känner brudparet men att ni går tillsammans kanske de räcker med 500kr tillsammans.. så tänker ja lite ;D rätt elle fel, ja vet inte.. tycker man gör som man själv tycker..
  • Sfinxen

Vi fick bidrag till en underbar bröllopsresa i present av våra gäster, och en fyndig givare som vände sig emot konceptet att ge bort pengar gav oss inköpta utsläppsrätter på koldioxid så att vi skulle kunna flyga med gott samvete ;)

Vi skrattade gott och uppskattade det bra mycket mer än en extra brödrost eftersom vi redan hade tre uppsättningar av allting, och dessutom var bosatta utomlands och hur som helst skulle få lämna alla prylpresenter på förvaring i förråd hemma i Sverige.

Kanske kan vara ett tips?

• The Man

Glömde säga att ett kompispar hade köpt AKTIER till oss i stälet för att ge pengar. Sen lät vi dem förvalta aktierna åt oss ochj när det blev dags att åka på bröllopsresa (en tid senare) så lät vi dem sälja aktierna åt oss och då var de värda mer än de betalat för dem!!!!

• johandra

Vi önskade oss pengar till en bröllopsresa(som var bestämd redan innan bröllopet så alla visste vad dom bidrog till) OM folk överhuvud taget skulle ge nåt violket vi även skrev i inbjudan. Det viktigaste var ju att folk kom..

Av vissa fick vi flera tusen,av andra fick vi ingenting..och vi var lika nöjda med det..

Däremot så fick vi inte så många kuvert med pengar utan folk hade verkligen varit påhittiga. Det var växlade pengar till den valuta vi skulle ha,det var resväskor,båtar mm mm fyllda med mynt av div valörer med mera..Jättekul var det! Själva s¨svetsade vi ihop en brevlåda till ett par som önskade sig hjälp till sitt nya hus. Dom fick sen skära upp den för att komma åt alla mynt vi petat ner(vi var ett helt gäng som samlat mynt som vi slängde i)

Angående summa så tycker jag att det är helt upp till var och en..vi ger aldrig mer bara för att vi är två...Så kör vi i vår bekantskapskrets iaf...

Gör nåt kul av era pengar och lägg så mycket ni vill och känner att ni har råd med

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • staaaaar

The Man skrev 2009-05-04 22:49:53 följande:

Glömde säga att ett kompispar hade köpt AKTIER till oss i stälet för att ge pengar. Sen lät vi dem förvalta aktierna åt oss ochj när det blev dags att åka på bröllopsresa (en tid senare) så lät vi dem sälja aktierna åt oss och då var de värda mer än de betalat för dem!!!!
    bra grej... :) jobbigt om de gått ner i värde bara,,, då hade ja fått lite dåligt samvete om de va jag som gav bort och förvaltade de vill säga...
  • Vintersol80

Leos och Vincents mamma skrev 2009-05-04 22:36:21 följande:

Men vill man inte ge pengar så kan man ge presentkort på nåt resebolag.
    såvida brudparet sagt ett bolag ja. Annars kanske dom får på 3 olika bolag och det blir ju kanske inte så lyckat...

Vi önskade oss bidrag till resan ville inte ha prylar, fick några iaf dom ligger i sina lådor eller blev bytta för dom var helt fel. Men det jag bytte till är älskat och ses som bröllopsgåva.
  • saltflingan

Är det bara jag som tycker att det bara är jobbigt med småpengar? Skulle inte uppskatta om jag fick det. Hellre då en skattkista med chokladpengar och ev ett kuvert med riktiga pengar. Men det absolut vanligaste måste väl ändå vara att man sätter in pengar direkt på brudparets konto?

• Vintersol80

dom pengar vi fick , fik vi där och då, inget på konto

• Miss Cee

1. Nej man måste absolut inte ge exakt det som brudparet önskar sig. Att öht sätta upp regler för vad man önskar sig utan att ha blivit tillfrågad är rätt dålig stil... Men givetvis är det ju oftst så att om de önskar sig en sak så föredrar de att få just det.. men du begår absolut inte etikettfel om du väljer att ge dem något annat!

2. Den summan man ger anpassar man efter den egna plånboken. Ett bra rättesnöre är att ge samma summa man tänkt köpa present för. Är det 200kr så är det helt ok. Är det 500 är det också okej.
    Ofta har man ju en hel del utgifter i samband med ett bröllop iaf (möhippa/resa/boende) och det gör ju att om tex möhippan var dyr så blir kanske presenten billigare.

3. Det finns INGEN regel i svensk etikett där man ska ge en gåva för samma summa som ett kuvert på festen kostar!! det finns i andra kulturer, men alla sådana tankar på ett normalt svenskt bröllop är helt fel. Man ger för en summa som är bekväm för en själv, oavsett om man bli rbjuden på slottsmiddag eller korv med mos.

• Mieria

Vad fan är det med folk 2009?? Vad hände med "det är tanken som räknas"?? Om man nu inte har så mycket pengar att ge så ger man inte så mycket! Tycker man att det är tråkigt att bara ge pengar så gör man ett fint kort eller skriver en rolig dikt eller vad tusan som helst som visar att man ville göra något speciellt. Åt helvete med alla regler och borden.

Svar på tråden Min kusin önskar sig pengar i bröllopspresent