• bocabo

Norge

Hej hej!
    Är ny här på FL, undrar om det finns någon mer som bosatt sig i norge?
    Fick mitt första barn i februari, vore kul med nya bekantskaper.

/camilla

• Svar på tråden Norge
  • Yanot

Vi båda är från Sthlm. Den här staden är helt död enligt mig. Det bor rund 20000 här. Det finns ett centrum här dit alla går på lördagar. Annars går de på tur, antar jag.... Vad gör de på söndagar undrar jag! Det är alltid tomt på gatorna, vi bor i villaområde, man ser inget folk ute....Jag är mammaledig och åker till Stockholm ofta, annars skulle jag bli tokig här. Har du rest rund i Norge? Vi tänker se lite innan jag börjar jobba, men vet inte riktig vart vi ska åka.
    Hur är det där du bor?

• bocabo

Haha! det har jag oxå undrat! vad gör norrmännen på söndagar? fast är man på väg nånstans med bil är det ganska mycket trafik, antar att de är på väg hem från sina hytter kanske?
    nja har inte rest runt så mycket. men uppåt landet skulle jag rekomendera, åkte Trollstigen förra året det var en upplevelse. geiranger och ålesund är fina ställen oxå. annars vet jag inte. beror på hur mycket tid ni har?
    Det tar ju tid att köra bil i norge

• Melisabet

Hej!
    Jag ska flytta till Nordnorge (Nordland) till hösten. Kul med en Norge-tråd.

• Yanot

Känner en del som trivs bra i Norge. Men de kommer från mindre byar och är som regel idrottsintreserade, åker skidor på vinter och cyklar på sommar o sv. Det är bara att älska naturen här.

• bocabo
    Välkommen Melisabet, vi är dock inte så många medlemmar. Men kul att du ska flytta till Norge! Är det pga av jobb?
  • LillaLindan

Hej,

bor oxå i kongsberg!
    Är det nån av er som fått foreldrepenning från norge før att ni arbetat här? har mailat och frågat NAV men får inget svar som känns tillførlitligt...har jobbar här i 2år så borde få pengar på norge men man vill ju vara säker :0)

• susilusa

Hej,

Bor oxå i Norge, Kristiansund.
    Om du har jobbat i ett år eller tror faktiskt det är sex månader så har du rätt till mammapeng i Norge. Gå till ditt navkontor, men kom ihåg de är låååååångsamma, så sök i tid och förvänta dig inte att det kommer när det är sagt!

Bor som sagt i K-sund och trivs inte så bra tyvärr, vi flyttade hit i januari i år. Men har sagt att jag ska ge det tre år. Norrmännen är "speciella" ;) Framför allt om man som jag bor på landet, så det finns inte så mkt i matväg som jag är van med i sthlm. Idag ville jag köpa grekiskt lantbröd men det fanns inte, inte ens i pulverpåse som man kan laga själv!

Ja som ni kanske märker så är jag inte så himla positiv just nu...

Susanne

• bocabo
    LillaLindan skrev 2009-06-08 19:14:51 följande:
    Hej,bor oxå i kongsberg!Är det nån av er som fått foreldrepenning från norge før att ni arbetat här? har mailat och frågat NAV men får inget svar som känns tillførlitligt...har jobbar här i 2år så borde få pengar på norge men man vill ju vara säker :0)
    Jag får F.penning från Norge och kan lova att dom är så sega att man ångrar att man inte sökte i Sverige istället! Jag fick barn 11 Feb. och utbetalt första gången 15 Maj. De tappade bort mina papper en gång så jag fick göra om allt. Men nu så ska det funka. Begriper mig dock inte på Fedrekvoten som sambon ska ta ut i år.

Ska du ha barn och när? Om du undrar över nåt får du gärna fråga, Svarar gärna om jag kan
  • bocabo
    susilusa skrev 2009-06-08 20:52:36 följande:
    Hej,Bor oxå i Norge, Kristiansund.Om du har jobbat i ett år eller tror faktiskt det är sex månader så har du rätt till mammapeng i Norge. Gå till ditt navkontor, men kom ihåg de är låååååångsamma, så sök i tid och förvänta dig inte att det kommer när det är sagt!Bor som sagt i K-sund och trivs inte så bra tyvärr, vi flyttade hit i januari i år. Men har sagt att jag ska ge det tre år. Norrmännen är "speciella" ;) Framför allt om man som jag bor på landet, så det finns inte så mkt i matväg som jag är van med i sthlm. Idag ville jag köpa grekiskt lantbröd men det fanns inte, inte ens i pulverpåse som man kan laga själv!Ja som ni kanske märker så är jag inte så himla positiv just nu...Susanne
    Ja tänk det är ett grannland men ändå så annorulnda! Jag handlar alltid på mig ett stort lager när vi är i Sverige med saker jag vet inte går att få tag i här. Utbudet är så dåligt! T.o.m chokladen är äcklig men man har sina ups & downs, Nu trivs jag rätt bra har bott här i 5 år nu
  • Fraggelgirl

Hej! Jag bor i Aurskog, 5 mil öster om Oslo. Har bott här sen mars 07 och har en dotter på 6mnd. Har en norsk sambo, träffades i Sverige men när han fick jobb på hans hemort så flyttade vi hit.

Roligt med en till Norge-tråd. Den andra tog slut och inte sett någon ny förrän nu. Jag får föräldrapengar från Norge och det fungerar helt perfekt. Det beror ju på varifrån man får pengarna tror jag. Jag får pengar från mitt jobb, som får pengar av staten. Var ju tvungen att lämna in papper 3mnd innan beräknad födsel och fylla i om arbetsgivaren betalar ut ersättning eller om man ska få från nav.
    Så för mig som får från jobbet har det aldrig krånglat. Och sjukskrivning fungerar mycket bättre här än hemma tycker jag. Får inte mindre pengar för att man är sjukskriven och behöver bara lämna in papper till arbetsgivaren.
    Så när jag var gravid var jag först sjukskriven en dag i veckan, sen två och de sista två veckorna blev jag heltidsjukskriven och det har inte varit några problem med pengar.

Annars så trivs jag rätt så bra här. Har nära till Sverige så vi brukar handla där och tanka bilen ca en gång per månad. Sparar en del på det. Aurskog är inte så stort, först när jag flyttade hit så ville jag till något större, kommer från en medelstor stad i Sverige, Falun. Och detta var verkligen landet. Men efter hand så njuter jag bara av att inte bo i stan. Vi har nära till Lilleström, Strömmen och Oslo med massor av köpcentran och själva storstaden förstås. Men är sällan i Oslo, mest när vi har gäster som vill dit, eller om sambon ska ha någon speciell sak till sin cykel.

Men ska inte skjuta under stolen med att jag längtar hem till Falun. Har mina vänner där och det är svårt att få nya vänner, iaf för mig. Visst så har jag vänner här, men ingen man kan gå till och bara prata en massa skit. Eller bara vara! Villkoret att flytta hit var att när våra barn börjar skola så flyttar vi till Sverige. Så det är väl ca 5år kvar här, sen så flyttar vi (jag) hem igen. Hoppas bara att det finns jobb tills dess.

Svar på tråden Norge