• bocabo

Norge

Hej hej!
    Är ny här på FL, undrar om det finns någon mer som bosatt sig i norge?
    Fick mitt första barn i februari, vore kul med nya bekantskaper.

/camilla

• Svar på tråden Norge
  • MaryLi

Hej Hej!

Hoppas ni alla har haft en fin helg. Vi har haft besök från Sverige, i värmen. Härligt väder...man ska väl inte våga sig på att säga att det kanske var lite för varmt?

Lenizen
    Jag bor i Bergen! Sedan ungefär 2.5 år tillbaka.

• Fraggelgirl

Det är för varmt. Speciellt åt våra små. Ida som är varm av sig ändå svettas även om hon bara har blöja på sig. 18grader i skuggan och 27 grader inne (på skuggsidan på morgonen), och klockan var då 06.45. DET är för mycket. Men idag är det lite molnigare, men varmare iofs, men det känns inte lika illa när solen är bakom moln.

• bocabo

Idag måste ha varit den varmaste dagen och min Ida är mer svårsövd än någonsin. Vet inte vad jag ska göra, just nu ligger hon i vagnen men vrider och vänder på sig i sömnen. I sängen ville hon inte sova. Suck Hoppas det blir bättre snart!

• MaryLi

Ja, nog är det varmt alltid. Blir till att åka ut och lägga sig vid havet i helgen, om detta håller i sig.

• Janiem

Hej,
    Vi flyttar till Trondheim om en månad. Min man har fått jobb där så hela familjen flyttar. Träffar gärna lite trevligt folk därifrån {#lang_emotions_smile} Har 2 pojkar på 4 och 5 år, samt en dotter på 3 månader. /Jane

• SweetSugarKiss

va nice att ja hittade hit da^^ Bor i trondheim sedan i mars officiellt då jag skrev in mej:).Men kom redan i januari o det blev looove:)

Undrar ifall nån härinne kan svara på mina frågor^^hade vart jättesnällt ifall ni nu kan svara på dem:).

Jag väntar mitt första barn men det var i 2007 jag senaste jobbat i norge. O det var bara 4 månader som aupair. Ifall det typ räknas kan jag typ jobba minst 2 månader nu innan kotten pluppar ut o få mammapengar?(eller va det heter)

Alltså jag e helt lost,på nav bara dom lotsar en vidare för att dom inte verkar vilja hjälpa en :S

Sen vad för mera bidrag,stödnader kan jag få?

Iam såå lost XD ^^

• llhanna

Jag han bara jobba 2 månader innan min dotter föddes och då får man inte mammapengar utan man får en engångsstöttnad på 32000 lr så. Man ska ha jobbat minst 6 av de 12 månaderna innan man föder eller något sånt för att få mammapengar.
    Jag födde min dotter här i trondheim i mars och fick mina pengar c:a 1 månad efter det.Sen får man ju även barnbidrag på 970kr varje månad

• SweetSugarKiss

oj jag har hört att ensamstående ska få typ 18.000 i månaden jue:S hum..barnets pappas kompis hon e ensamstående o hon har inte jobbat sen innan hon får ca 18 tusen......får kolla upp det dära..

• bocabo
    SweetSugarKiss skrev 2009-07-04 09:58:36 följande:
    oj jag har hört att ensamstående ska få typ 18.000 i månaden jue:S hum..barnets pappas kompis hon e ensamstående o hon har inte jobbat sen innan hon får ca 18 tusen......får kolla upp det dära..
    Tycker 18.000 låter väldigt mycket. Men vad vet jag, kanske har fel!

Ja man måste ha arbetat minst 6 av de 10 sista månaderna. Och då kan du nog föra över tid från sverige. Om du jobbat där-

Om inte så får du en engångs utbetalning som Ihanna skrev

Så här står det om ensamstående på Nav:

Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må også være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan heller ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. Du må ha vært medlem i folketrygden i de siste tre årene og du og barnet må bo og oppholde dere i Norge. Noen av vilkårene kan fravikes etter bestemte regler.

Men kan ju vara så att det går att flytta över försäkrings kassan från Sverige?

Tycker du borde ringa dom. Det går fortare än att gå dit och prata med dom.

Spelar ingen roll i vilken stad jag har gått till så är personen inom ärendet aldrig där, eller så kan dom inte...

Lycka till!

Svar på tråden Norge