Norge
Hej hej!
Är ny här på FL, undrar om det finns någon mer som bosatt sig i norge?
Fick mitt första barn i februari, vore kul med nya bekantskaper.
/camilla
Hej hej!
Är ny här på FL, undrar om det finns någon mer som bosatt sig i norge?
Fick mitt första barn i februari, vore kul med nya bekantskaper.
/camilla
Jag vet! Lite knepigt här i Norge ibland.
Ja det där var svar på det där med mängden saffran...som Freggelgirl skrev...
Och så kan jag ju uppenbarligen inte stava till Fraggelgirl. Borde kanske läsa igenom innan jag klickar "posta"...
Ja precis strl 1 och 2 på blöjor var ju hur billigt som helst! Det har blivit att vi köpt stora ekonomi pack när vi varit i sverige. Men annars tycker jag det är densamma priser, iaf i de affärerna jag handlat i Sverige.
Har blivit endel körning dit, och kommer bli fler, då vi köpt en lägenhet och kommer frakta över en del möbler till Norge.
Är det någon som vet hur mycket värde man får ta in om man köper nya tex möbler, vitvaror osv. Kan tänka mig att de gärna vill ha tull på det.
Ang. öppna förskolan så har jag med funderat på det, jag skulle oxå rekommendera att kontakta helsestasjonen (BVC), de kan säkert hjälpa till.
Hihi tänk att det kan vara så struligt med Saffran! Hade inte heller letat efter en burk.
Välkomna alla nya!
bocabo
Har tyvärr ingen aning om sånt. Men inne på Tollvesenet, www.toll.no, borde det ju gå att hitta information.
Frågan är ju bara om det är värt det...
Jo precis. det kanske lönar sig att handla på tex Ikea i norge ist? men tack för länken!
bocabo
Det är faktiskt inte dyrare på Ikea i Norge jämfört med Sverige. Gå in på både ikea.no och ikea.se och räkna om norska priset efter valutakursen. Vi har gjort det och märkt att det i många fall faktiskt har varit billigare att köpa här i Norge.
Exempelvis så ska vi nu köpa en garderob till vår hall. Stomme och dörr skulle kosta 925 norska, i Sverige 1135 svenska. Omräkning ger 925 norska = 1086 svenska efter dagens valutakurs.
Har lärt mig att man inte ska anta att det är billigare i Sverige, för det finns undantag...som bekräftar regeln...
Möbler är som oftast billigare i Norge faktiskt. Ikea är ju en billighetsvaruhus i Sverige, alla har råd med Ikea liksom. Men här i Norge så är det inte så himla mycket billigare med Ikea. Visst vissa saker så, men i det stora hela så är det inte så stor skillnad. Trodde att möbler skulle vara dyrare här, men det är det som sagt inte.
Vitvaror är heller inte så mycket billigare i Sverige, om de ens är det. Ska ni köpa nytt så kolla priser. Dumt att köpa dyrare, eller till samma pris i Sverige och sen behöva tulla in det om det finns lika här. Skillnad om man vill ha något speciellt som inte finns här i landet.
Att frakta in nytt behöver man tulla in, men om du flyttar med dig gamla/använda saker så kostar det inget. När vi flyttade hit så behövde vi inte tulla in våra möbler och saker utan bara bilen. Men det blev sådan omväg att åka genom en tull när vi flyttade hit, så vi tullade in bilen veckan efter.
Fraggelgirl...
...har helt rätt när det gäller vitvaror. Kolla priset! Ofta kan man hitta billigare här, kanske för att det säljs mer? Eftersom det inte ingår i bostäder, som det gör i Sverige, gissar jag att det är mer ruljans på sådana varor. Man tänker att man unnar sig nytt när man ändå ska flytta, och så skrotas det äldre. En tanke bara...