• bocabo

Norge

Hej hej!
    Är ny här på FL, undrar om det finns någon mer som bosatt sig i norge?
    Fick mitt första barn i februari, vore kul med nya bekantskaper.

/camilla

• Svar på tråden Norge
  • Kattis1984
    Jaz1 skrev 2009-06-15 11:51:02 följande:
    Kul med en Norgetråd! Jag bor visserligen i Stockholm än så länge, men min sambo är norrman och vi planerar att flytta till Trondheimsområdet nästa sommar. Jag är föräldraledig nu och minsta barnen, tvillingar, kommer nog att börja på barnehage när vi flyttat dit så jag kommer inte att vara föräldraledig i Norge. Har varit mycket i Norge, både jobbat och på besök hos norska släktingar, och känner verkligen igen det där med matproblematiken! Märkligt att det kan vara så stor skillnad på utbudet. Jag kommer nog inte vara så aktiv och skriva här eftersom jag inte är Norgebo ännu, men följer gärna era diskussioner!
    Vad kul. vart i trondheim ska du flytte? bor själv i heimdal-området
  • Kattis1984

här är en till från norge. bor i trondheim, heimdal-området. är dock född uppe i narvik men flyttade til min sambo i trondheim. har inga barn än men vi jobbar på det. har tidigare bott i sverige då min far bor där.

• Kattis1984

JJ 75 skrev 2009-06-16 15:16:02 följande:

Hej, tänkte fråga er på plats om det finns ngt liknande svenska "öppna förskolan" och isåfall - hur hittar vi närmaste öf? Är ett par veckor i Trondheim där mannen jobbar, men bor normalt i Sverige, barnen 2 år respektive 4 månader, framför allt tvååringen skulle behöva träffa andra i samma ålder, tips?
    ännu en nästa trondheimbo
  • MaryLi

Verkar vara många svenskar uppe i Trondheim. Och på Östlandet. Känner mig lite ensam här på Västlandet...

• JackAnneli

Hejsan hej! Jag bor inte i norge men är så nyficken på hur föräldararlediget, ersättning, priser på barn saker är där? Någon som kanske vill svara? ska dit på sem i sommar....

• Fraggelgirl
    JackAnneli skrev 2009-06-23 08:38:03 följande:
    Hejsan hej! Jag bor inte i norge men är så nyficken på hur föräldararlediget, ersättning, priser på barn saker är där? Någon som kanske vill svara? ska dit på sem i sommar....
    Vad är det du vill veta mera exakt?
    Blöjor är ungefär detsamma, vissa storlekar väldigt billigt här, andra lika och några lite dyrare.

Vad är det du vill veta om föräldraledighet och ersättning? Mera exakt alltså!
  • JackAnneli

Hur många dagar får men och vad är ersättningen? är det ungefär som här eller stora skillnader?

• Fraggelgirl
    JackAnneli skrev 2009-06-23 08:43:29 följande:
    Hur många dagar får men och vad är ersättningen? är det ungefär som här eller stora skillnader?
    I stort så får man välja mellan 46 eller 56 veckor. 3 veckor innan beräknad födsel och 6 veckor efter födsel är fastsatta till mamman. 10 veckor är pappans oavsett vald längd. (Gäller från 1 juli 2009, innan var det 44v eller 56v och 6v pappaveckor).
    Väljer man 46 veckor får man 100% av lönen, väljer man 56 veckor får man 80% av lönen som ersättning. Totalt sett får man mer ersättning om man väljer 100% än 80%.

Du kan läsa mer på www.nav.no/page

Man kan välja att jobba halvtid och vara ledig halvtid med, men det måste man bestämma innan man går ut i ledighet har jag förstått. Man fyller in papper på hur man vill ha det och skickar in senast 3mnd innan bf. Man kan ju skicka in senare, men för att vara garanterad pengar när man går ut i permision som det heter här så är det tre mnd före. Bor man som vi gör på en mindre ort kan man nog lämna in senare. De sa åt oss att det räckte med 2mnd innan.

Hoppas det var svar nog på din fråga. Kan tyvärr inte jämföra med Sverige då jag inte varit mamma ledig där. Vet på ett ungefär men inte exakt.
  • Kattis1984
    MaryLi skrev 2009-06-23 08:16:58 följande:
    Verkar vara många svenskar uppe i Trondheim. Och på Östlandet. Känner mig lite ensam här på Västlandet...
    har faktiskt inte stött på så många svensker her i trondeim...
  • Jaz1
    Kattis1984 skrev 2009-06-23 02:23:13 följande:
    Vad kul. vart i trondheim ska du flytte? bor själv i heimdal-området
    Blir nog norr om byn, i Malvik mest sannolikt. Har en del vänner som bor där och har släkt i Steinkjer så det blir ju närmare till dem än om vi skulle bo söder om Trondheim.
Svar på tråden Norge