• bocabo

Norge

Hej hej!
    Är ny här på FL, undrar om det finns någon mer som bosatt sig i norge?
    Fick mitt första barn i februari, vore kul med nya bekantskaper.

/camilla

• Svar på tråden Norge
  • Fraggelgirl
    JackAnneli skrev 2009-06-23 08:43:29 följande:
    Hur många dagar får men och vad är ersättningen? är det ungefär som här eller stora skillnader?
    Kan tillägga att man måste ha jobbat 6 av de senaste 8månaderna för att få ersättning, och uppfyller man inte de kraven så kan man ha rätt till engångsbetalning som var ca 35000 2007. Men hur de kraven ser ut vet jag inte, måste väl vara skriven i Norge och bott ett antal månader eller jag vet inte. Vet bara att min kompis fick det, hon flyttade hit i januari och fick barn i maj. Och när hon inte jobbat, varken i sverige eller norge fick hon en engångssumma.

Får man fråga varför du vill veta detta? Funderar ni på att flytta hit?
  • MaryLi
    Kattis1984 skrev 2009-06-23 10:52:41 följande:
    har faktiskt inte stött på så många svensker her i trondeim...
    Nä...dem bor kanske mest runt Oslo...
  • JJ 75

Hej och tack för svar, har surfat runt avssende stjördal kommun här utanför trondheim där vi är, men inga öppna förskolor som jag ser Gissar å andra sidan att det är mycket semesterstängt snart i alla fall, så nya tag i höst om vi är här då...

Annars gjorde vi en intressant upptäckt igår, välling finns bara i svergie , hade med oss ett paket som nu är slut, ohc oanande gick vi in på rema och letade och letade fullkornsvälling - nemas... Får hitskickat på fredag, men till dess - vad ger ni andra era tvååringar på kvällen?

• Jaz1

JJ 75 skrev 2009-06-24 09:36:58 följande:

Hej och tack för svar, har surfat runt avssende stjördal kommun här utanför trondheim där vi är, men inga öppna förskolor som jag ser Gissar å andra sidan att det är mycket semesterstängt snart i alla fall, så nya tag i höst om vi är här då...Annars gjorde vi en intressant upptäckt igår, välling finns bara i svergie , hade med oss ett paket som nu är slut, ohc oanande gick vi in på rema och letade och letade fullkornsvälling - nemas... Får hitskickat på fredag, men till dess - vad ger ni andra era tvååringar på kvällen?
    Ja, det är bara svenska barn som får välling... Nu bor vi ju i Sverige fortfarande men har aldrig gett min son välling ändå. Han fick alltid gröt på kvällen. Är väldigt bra också när barnen ska bli torra på natten, de blir ju kissnödiga på natten om de får välling på kvällen.
  • bocabo

det ä
    JJ 75 skrev 2009-06-24 09:36:58 följande:

Hej och tack för svar, har surfat runt avssende stjördal kommun här utanför trondheim där vi är, men inga öppna förskolor som jag ser Gissar å andra sidan att det är mycket semesterstängt snart i alla fall, så nya tag i höst om vi är här då...Annars gjorde vi en intressant upptäckt igår, välling finns bara i svergie , hade med oss ett paket som nu är slut, ohc oanande gick vi in på rema och letade och letade fullkornsvälling - nemas... Får hitskickat på fredag, men till dess - vad ger ni andra era tvååringar på kvällen?
    det är gröt som gäller i norge
  • Kattis1984
    MaryLi skrev 2009-06-24 08:51:37 följande:
    Nä...dem bor kanske mest runt Oslo...
    så sant så sant
  • Leniz

Hej hej!
    Hær har vi en till som bor i Norge (sedan 7 år tillbaka).
    Bor i Bergen jag.. någon annan som också bor hær?

• llhanna

Hej jag bor i Trondheim med min sambo och våran dotter på 4 månader.Tycker det skulle vara kul att lära känna andra som bor här eftersom jag ej har bott här så länge och inte känner särskilt många.

• bocabo

Många i tråden som bor i Trondheims området har dock aldrig varit där men det verkar vara en trevlig stad.

Har nu fått hem min IKEA katalog och måste säga att det fanns mycket snyggt i den, så nu har vi bestämt oss för att handla det på IKEA i Oslo.

Och läste med att Fedrekvoten har ökat till 10 veckor, känns skönt att veta till nästa gång. Kan ni tänka att bara för några år sedan var det bara 4 veckor, det är ju ingetning.. Hoppas dom fortsätter utöka den. Hoppas även på att Pappan kan få rätt till betald ledighet vi förlossning oxå. Får man bara om man jobbar inom kommunen och statligt, eller om företaget bestämt att man ska få det.

Hoppas ni har det skönt i sommarvärmen, jag njuter en massa

• llhanna

Jag njuter en massa men min dotter tycker inte det är lika kul :( men vi håller oss inne eller i skuggan på dagarna så jag får ta chansen att va lite i solen medans hon sover.

Svar på tråden Norge